اعتراضات در ایران و اقتصاد سیاست زده

اعتراضات در ایران و اقتصاد سیاست زده

اعتراضات در ايران بهترين موقعيت است تا امریکا بتواند با حمايت از آن ، روسيه را تحت فشار قرار دهد و موقعيت انتخابات مياندوره اي كنگره را نيز به نفع دموكراتها رقم بزند.

امیرحسین راسخ(کارشناس)

1401/08/04 | 00:08

نظری ثبت نشده

اعتراضات در ایران و اقتصاد سیاست زده

در شرايطي كه جهان شكلي دو قطبي پيدا كرده ، يك سو آمريكا و اروپا با بحران انرژي و تورم و سوي ديگر ، روسيه و چين و جمهوري اسلامي ايران . ایالات متحده نيز در موقعیت مناسبی برای مقابله با اين شرايط نيست ، دوست دارد اروپا را به خود وابسته كند ، در عين حال علاوه بر مهار روسيه ،ايران هم استخواني در گلوي او شده است.

اعتراضات در ايران بهترين موقعيت است تا بتواند با حمايت از آن ، روسيه را تحت فشار قرار دهد و موقعيت انتخابات مياندوره اي كنگره را نيز به نفع دموكراتها رقم بزند. همچنين از معترضين حمايت هاي تلويحي مي كند زيرا نگران است با فشار بيشتر بر ايران شرايط منطقه ملتهب شود و قيمت انرژي بالاتر رود ، اتفاقي كه اگر درباره آن مرتكب ريسك شود ، اقتصاد اروپا و زندگي مردم آن تحت الشعاع قرار گيرد.

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز)،از همين رو كج دار و مريز (كج نگهدار اما نريز) از معترضان حمايت مي كند و حتي براي ماههاي پيش رو با كمك اپوزبسيون برنامه ريزي مي كند تا با فشارهاي داخلي،  ايران را  نيز مهار كند. اينكه چقدر بتواند موفق شود بستگي تام و تمام به روند اعتراض مردم ايران و اشتباهات راهبردي حاكميت در مواجهه با اعتراضات و همچنين فشار روسيه بر اوكراين دارد .

انتخابات کنگره امریکا و تحولات ایران

در اين كشاكش ، فشار بيش از  حد بر هر يك از قطبهاي مقابلش مي تواند به تحولاتي ناخواسته در منطقه و جهان منجر شود. نكات ياد شده به هيچ عنوان در قالب تئوري توطئه نمي گنجد چون اساسا آن را باور ندارم ، اما مطمئنم در صورت روي دادن تحولات درايران به نفع غرب مي تواند نجات بخش ٢٧كشور اروپايي ، تنزل قدرت روسيه و مهار اقتصاد چين شود ، بنابراين آمريكاييها تمام قدرت خود را بكار  ميگيرند تا در روندي فرسايشي در همه جناح ها به پيروزي نسبي برسند.


دموكراتهاي حاكم در آمريكا همين ماه را فرصت دارند تا در انتخابات مياندوره اي كنگره  به پيروزي برسند . در صورت پيروزي دموكراتها ، جمهوري اسلامي در روندي چهار ساله فرصت خواهد يافت تكليف توافق با قدرتهاي غربي را روشن كند در غير اينصورت و با غلبه جمهوري خواهان در كنگره ، زمين اقتصاد ايران مين گذاري خواهد شد.

اعتراضات در ایران و اقتصاد سیاست زده

اقتصاد در نیمه دوم سال 1401


٢٢ تير ماه در همين پايگاه خبري تحليلي از اوضاع اقتصادي در ماههاي پيش رو ارائه دادم  با عنوان تابستان داغ ، پاييز و زمستان … و در آن به لحاظ اقتصادي ارزيابي از ماههاي پيش رو ارائه دادم ، پاييز  برگريزان در حالي ماه ابتداييش را پشت سرگذاشت كه اين شعر شاملو در آن خودنمايي مي كرد . خش خش برگهاي پاييزي زير پاهايم به من مي گويند بگذار تا فرو افتي آنگاه راه آزادي را بازخواهي يافت .

همزمان با نا آراميهاي اواخر شهريور و مهر و هم اكنون آبان، كالاهاي اساسي چراغ خاموش گران شدند و عليرغم آنكه قحطي نيست در عين حال اقشار مختلف جامعه توان خريدشان كمتر از گذشته شده است و كمتر هم مي شود ، قطع شبكه هاي اجتماعي و محدوديت شديد اينترنت علاوه بر نارضايتي عمومي ، فعالان اقتصادي را نيز به ستوه آورده و فقط در مدت دوازده روز معادل ٨٢ هزار ميليارد تومان به كسب و كارهاي اينترنتي زيان وارد كرده است.

تورم مهر ماه ٤٣ درصد اعلام شده و اين در حاليستكه يكي از شعارهاي هميشگي دولت سيزدهم پيش از ورود به پاستور ، كنترل نقدينگي و تورم بوده است. نايب رييس اتاق بازرگاني هم درباره كاهش توليد در انواع صنايع از دارو و لبنيات گرفته تا فولاد و نساجي هشدار داده است. (كاهش توليد مساوي با افزايش هزينه هاي سربار و بالا رفتن قيمت).

در اظهارنظري هشدار آميز از سوي مسعود دانشمند رييس اتاق ايران و امارات اتاق بازرگاني ، در صورت عدم تعامل با دنيا ، تورم سه رقمي دور از انتظار نيست. اظهار نظرهاي اينچنيني از سوي فعالان اقتصادي شايد اندكي اغراق آميز بنظر برسد ، اما چه كنيم سخنان رييس سازمان برنامه و بودجه دولت سيزدهم را كه عدد و رقم پولهاي سرگردان را بيش از پنج هزار ميليارد تومان اعلام كرده كه با اين شرايط خط فقر را به عدد بيش از ١٨ ميليون تومان مي رساند.

تحلیل نرخ رشد اقتصادی در سال 2022

اين در شرايطي است كه گرچه بانک جهانی با بررسی چشم انداز شاخص های کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی ایران به ۳.۳ درصد برسد و تراز حساب های جاری ایران مثبت ۴.۱ درصد تولید ناخالص داخلی شود.

اما خوب است بدانيم وقتی به هر دلیلی نرخ رشد اقتصادی کشور برای چند سال منفی می‌‌شود، نرخ رشد مثبت پس از آن را باید تعدیل نرخ‌‌های رشد منفی تلقی کرد تا اینکه آن را ناشی از تقویت بنیان‌‌های تولید در نظر گرفت یا آن را به‌عنوان کارنامه مثبت اقتصادی قلمداد کرد.

در واقع در سال‌های بعد از نرخ منفی رشد، ظرفیت‌‌های خالی به‌کار گرفته می‌‌شود و در نتیجه نرخ رشد ، خود به خود بالا می‌‌رود.برای افزایشی شدن ، نیاز است یا بهره‌‌وری بالا رود یا نیروی انسانی افزایش یابد یا کیفیت آن بهتر شود یا انباشت سرمایه بیشتری داشته باشیم یا در نهایت سطح تکنولوژی بالاتر رود.

تقریبا همه این عوامل در سال جاري و حتي سال آينده غایب هستند. دليل اصلي اين غيبت در سال آينده هم عدم سرمايه گذاري است .

باغ بي برگي و پاييز برگريزان


خرداد ماه آمار بارشها نسبت به مدت مشابه سال گذشته كه سال خشكي بود ٣٢ درصد كاهشي اعلام شد و اينك كه از اولين ماه پاييز عبور كرده ايم ٦٥ درصد ذخيره سدهاي تامين كننده آب پايتخت خالي است.

خدا كند بحران آب ، مردم را روانه خيابان نكند ، چون ظاهرا آنچه را به راحتي مي توانيم توليد كنيم ، نميتوانيم مديريت كنيم. توليد آب كه ديگر به اقليم وابسته است !

باغ بي برگي و پاييز برگريزان ، آغازش مقدمه افزايش قيمتهاست و اين روند افزايشي به حوزه هاي مختلف كشيده خواهد شد ، احتمالا فرصتي باشد تا بانكها در فقدان قوانين سلبي ، ناترازي هاي خود را با ورود به بازارهاي سوداگرانه ، تراز كنند و ناآراميها  پوششي باشد براي هر اقدام سوداگرانه و به هم ريختن بازار ارز و سكه .اتفاقي كه سال ١٣٨٨ و پس از آن نيز رُخ داد .


بهر تقدير يك وجه مهم زيبايي باغ بي برگي، روشن شدن تكليف چيزهايي است كه سالهاست در بلاتكليفي بسر مي برند. پاييز است و برگريزان اما ريزش هر برگي نويد از رويش دوباره و عنقريب مي دهد. اخوان ثالث ، پاييز را پادشاه فصلها ميداند و من نيز هم .

گرچه اقتصاد ايران پاييز خوبي را تجربه نخواهد كرد و زمستان امسال، آذر ماه فرا مي رسد اما هر چه از اين ماههاي سرد بگذريم بهاري زودرس را شاهد خواهيم بود. بهاري كه زودرس بودن آن هديه ناخواسته شرايط اقليمي است .

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت