هفت ارزی که از دلار با ارزش‌ترند

هفت ارزی که از دلار با ارزش‌ترند

کویت، بحرین، عمان، اردن، جزایر کیمن، انگلیس و سوئیس هفت کشوری هستند که ارز آن‌ها گران تر از دلار است.

علی اصغر کشانی(دبیر خبر)

1401/08/09 | 00:08

نظری ثبت نشده

هفت ارزی که از دلار با ارزش‌ترند

دلار آمریکا در حال حاضر یکی از گران‌ترین ارزهای دنیاست و با افزایش نرخ بهره در ماه‌های گذشته به بالاترین ارزش در ۲۰ سال گذشته رسیده است. با این حال، ارز برخی کشورها از دلار هم گران‌تر هستند. به این معنی که قیمت یک دلار کمتر از یک واحد از این اسکناس‌هاست.

به گزارش گلدنیوز به نقل از فردای اقتصاد ، پیش از بررسی این ارزها، ذکر این نکته ضروری است که گران‌تر بودن ارز لزوما به معنای بزرگ‌تر یا قوی‌تر بودن اقتصاد آن کشور نیست. نرخ ارز توسط عوامل مختلفی از جمله مقدار پول در گردش تعیین می‌شود.

هفت ارزی که از دلار با ارزش‌ترند

اما به طور کلی، ارزهای با ارزش‌تر معمولا قوی‌تر هستند. دلیلش این است که ارزهای ضعیف در درازمدت ارزش خود را از دست می‌دهند. با این حال، برخی از ارزهای قوی مانند ین ژاپن (JPY) به دلیل تورم‌هایی که چندین دهه پیش رخ داد، اکنون قیمت پایینی دارند. برخی کشورها هم مانند چین تصور می‌شود که به صورت دستوری ارزش ارز خود را پایین نگه می‌دارند تا بتوانند مزیت صادراتی داشته باشند.

هفت اسکناس گران‌تر از دلار

در جدول زیر هفت ارزی را مشاهده می‌کنید که از دلار باارزش‌ترند. در جدول نرخ برابری آن‌ها به دلار (یعنی قیمت ارزها به دلار) و همینطور قیمت این ارزها به تومان در بازار ایران آورده شده است.

هفت ارزی که از دلار با ارزش‌ترند
اسکناس‌های گران‌تر از دلار

۷- یک فرانک سوئیس= ۱.۰۰۴  دلار = ۳۳۲۰۰ تومان

فرانک سوئیس در روند نزولی اخیرش به سطوحی رسیده است که سال‌ها بی‌سابقه بوده است. اکنون فرانک سوئیس و دلار آمریکا تقریبا هم‌قیمت هستند.

افت شدید فرانک غیرعادی به نظر می‌رسد زیرا فرانک سوئیس یکی از امن‌ترین، قوی‌ترین و باثبات ترین ارزها محسوب می‌شود. حتی در زمان ناآرامی بازارها هم اگرچه فرانک ممکن است نوسان کند، اما معمولا نوسان آن کمتر از همتایانش است.

البته امسال به لطف بزرگ‌ترین موج تورم و شدیدترین هزینه‌های استقراض در ۴۰ سال اخیر، مفروضات سرمایه‌گذاران وارونه شده است. بانک ملی سوئیس (SNB) پس از سال‌ها مداخله گسترده در فروش فرانک سیاست خود را معکوس کرده و به خرید فرانک روی آورده است. در سوی دیگر، هاو رابرتز، رئیس بخش تجزیه و تحلیل Quant Insight در لندن معتقد است که مشکلات بانک Credit Suisse پشت افزایش تقاضای دلار در سوئیس است.

۶- یک پوند انگلیس = ۱.۱۶ دلار = ۳۸۳۰۰ تومان

سیاستگذاران بانک انگلستان (BOE) عموماً با تحولات سایر کشورها در چند دهه گذشته همگام بوده‌اند. آنها پوند را با ارزش‌تر از دلار آمریکا نگه داشته‌اند.

پوند انگلیس (GBP) به صورت تاریخی بیش از دلار آمریکا ارزش داشته است. با این حال، از حوالی بحران مالی سال ۲۰۰۸ به بعد از قوت آن در برابر دلار مدام کاسته شده است.

۵- یک دلار جزایر کیمن= ۱.۲۲ دلار

دلار جزایر کِیمَن (KYD) در دهه ۱۹۷۰ بر روی نرخ ۱.۲۰ دلار تثبیت شد. ممکن است این راهی آسان برای ایجاد یک ارز باارزش‌تر از دلار به نظر برسد، اما لزوما اینطور نیست.

هنگامی که شرایط اقتصادی یک کشور نامناسب باشد و ایالات متحده هم نرخ‌های بهره را افزایش دهد، حفظ ارزش ارز در یک سطح معین می‌تواند دشوار باشد. موقعیت این کشور به عنوان بهشت ​​مالیاتی سرمایه‌گذاران به حمایت از ارزش دلار جزایر کیمن کمک کرده است.

۴- دینار اردن = ۱.۴۱ دلار = ۴۶۶۰۰ تومان

دینار اردن (JOD) هم مانند دلار جزایر کیمن با ارزش بالاتری به دلار آمریکا متصل و تثبیت شده است. اردن امید داشت که نظام نرخ ارز ثابت به جذب سرمایه‌گذاری ایالات متحده در این کشور کمک کند.

بسیار مهم است به یاد داشته باشید که هر کشوری می‌تواند ارز خود را با هر ارزشی به دلار متصل کند. با این حال، بازارساز باید باید ارزش ارز خود را نسبت به دلار تنظیم کند تا این پیوند حفظ شود. اردن این کار را در دو دهه اول قرن بیست و یک با موفقیت انجام داد.

 اکثر کشورهای بزرگ سرمایه‌داری در اواسط قرن بیستم، ارزهای خود را به دلار آمریکا تحت سیستم برتون وودز متصل کردند. در اوایل قرن بیست و یکم، بسیاری از کشورهای حوزه کارائیب و خاورمیانه هم نرخ مبادله ارزهای خود را به دلار گره زدند.

۳- یک ریال عمان = ۲.۶ دلار = ۸۵۶۰۰ تومان

عمان کشور دیگری است که ارز خود را به دلار آمریکا با نرخ مبادله ثابت (یک ریال عمان مساوی ۲.۶۰ دلار آمریکا) متصل کرده است. ریال عمان (OMR) به دلیل درآمد نفتی این کشور و سیاست‌های پولی و محدودیت‌های مالی سخت تاریخی آن، ارزش خود را در برابر دلار حفظ کرده است.

سیاست‌گذاران عمانی به طور کلی عرضه پول را برای محافظت از کشور در برابر جنگ و درگیری در خاورمیانه محدود کرده‌اند که بر نرخ تورم کشور تاثیر گذاشته است. علاوه بر این، شیوه‌های وام‌دهی در عمان به نفع شرکت‌های ریسک‌گریز و سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر تعیین شده‌اند.

۲- یک دینار بحرین = ۲.۶۶ دلار = ۸۷۵۰۰ تومان

دینار بحرین (BHD) با ارزش کمی بالاتر از ریال عمان به دلار آمریکا متصل شده است. میانگین سالانه دینار بحرین از سال ۲۰۱۱ با وجود تأثیر قابل توجهی که قیمت پایین نفت بر اقتصاد بحرین داشت، نزدیک به نرخ ارز فعلی خود باقی مانده است. نرخ تورم بحرین نیز متوسط و نسبتاً ثابت بود.

۱- یک دینار کویت = ۳.۲۲ دلار = ۱۰۶۵۰۰ تومان

دینار کویت (KWD) اغلب باارزش ترین ارز خارجی است و با هیچ ارزی تثبیت نشده و آزادانه شناور است. تولید قابل توجه نفت به افزایش ثروت کویت و حمایت از ارزش دینار کویت کمک کرده است.

در طول سال‌ها، کویت یک صندوق ثروت دولتی قابل توجه جمع‌آوری کرد. سازمان سرمایه‌گذاری کویت این صندوق را مدیریت می‌کند و کمک می‌کند تا کویت موفق بماند.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ارز

دلار

دینار

پوند

اسکناس

ریال عمان

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت