دریافت متمم های مالیاتی غیر قانونی مشکل صنف طلا و جواهر در همدان

دریافت متمم های مالیاتی غیر قانونی مشکل صنف طلا و جواهر در همدان

بر اساس رای دیوان عدالت مطالبه مالیات های ناشی از بررسی تراکنش های بانکی مربوط به سال 1393 خلاف قانون است.

پروانه کاوسی(خبرنگار)

1401/09/06 | 00:09

نظری ثبت نشده

دریافت متمم های مالیاتی غیر قانونی مشکل صنف طلا و جواهر در همدان

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ مهدی غلامی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر همدان بزرگترین مشکل صنف طلا و جواهر را دریافت مالیات های غیر عادلانه را بزرگترین مشکل صنف طلا و جواهر شهرستان همدان عنوان کرد و بیان داشت: در حال حاضر در هیات حل اختلاف حوزه مالیات شهرستان همدان بررسی تراکنش های مالی و متمم های مالیاتی از سال 1393 انجام می شود که این امر بر اساس قانون و رای دیوان عدالت خلاف قانون است و نباید انجام شود که متاسفانه اداره دارایی این امر را انجام می دهد.

بیشترین چالش و مشکل اتحادیه

غلامی با تاکید بر اینکه بیشترین چالشی و مشکلی که اتحادیه و صنف طلا و جواهر با آن مواجه است  بحث مالیات است بیان داشت: دریافت 9 درصد مالیات بر  ارزش افزوده از چالش های اساسی صنف بود که 12 سال صنف با آن جنگید و در نهایت در  12 دی ماه سال گذشته مجلس تصویب کرد که مالیات بر ارزش افزوده  از اصل طلا حذف شود و خوشبختانه بخشی از مشکلات صنف برطرف شد و لی بررسی پرونده هایی گذشته و  مطالبه مالیات های متمم  از مشکلات جدید صنف است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر همدان در ادامه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از طلای آب شده فروشی را از دیگر مشکلات صنف عنوان کرد و بیان داشت: همکاران طلا فروش به جز آن چه که در رسته شغلی آن ها نوشته شده است اقدام به خرید و فروش نگین، طلای آب شده و سکه  هم می کنند و بر اساس قانون خرید طلا آب شده و سکه مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیست ولی بر اساس بخشنامه ای که اداره مالیات در 28 مرداد 1401 صادر کرده است.

پروانه کسب طلای آب شده فروشی

فقط واحد های صنفی که پروانه کسب آنها آب شده فروشی است مشمول مالیات بر ارزش افزوده  آب شده فروشی نمی شوند و هر واحد صنفی که طلای آب شده خریدو فروش کند مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده می شود. 

وی خاطر نشان کرد: بر اساس این بخشنامه در شهر همدان برای دو تن از همکاران صنف  این مالیات محاسبه شده و احتمال اینکه در آینده مالیات های سنگینی برای دیگر همکاران در کل کشور وضع شود و صنف دچار چالش شود  وجود دارد.

غلامی تصریح کرد: اتحادیه طلا و جواهر همدان در راستای رفع این چالش برای توجیه مسئولین بر غلط بودن این شیوه بخشنامه و اینکه  فروش طلای آب شده توسط همکاران ویترین دار به صورت حق العمل کاری انجام می شود  و در قبال آن تنها یک درصد مختصری حق العمل گرفته می شود که مشمول دریافت مالیات بر ارزش افزوده نمی شود، انجام گرفته و مسئولین امور مالیاتی استان حدود سه ماه است که است قول مساعد برای رایزنی با اداره مالیات و اتحادیه تهران و اصلاح قانون داده اند که متاسفانه هیچ اصلاحیه ای نیامده است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر همدان تصریح کرد: از مسئولین و روسای اتحادیه های شهرستان ها و کشور انتظار می رود نسبت به پیگیری این موضوع اقدام کنند تا قبل از اینکه این مشکل تبدیل به چالش شود جلوی آن گرفته شود.

وی ضریب های مالیاتی را  از دیگر مشکلات صنف عنوان کرد و بیان داشت:  ضریب طلای آب شده 3 دهم درصد است که 9 درصد حساب حساب می کنند که به ضرر افرادی است که آب شده فروشی می کنند و همچنین در مورد سکه که ضریب سکه 1.5 درصد است که 9 درصد محاسبه می شود و همکارانی که در این حوزه کار می کنند به دلیل مالیات های ناعادلانه که وضع می شود ضرر می کند.

مشکلات صنفی

غلامی یکی دیگر  از مشکلات صنف طلا و جواهر را الزام صنف به ثبت نام در سامانه جامع تجارت و اعلام  موجودی صندوق و ثبت فاکتورهای خرید و فروش در سامانه عنوان کرد و بیان داشت: متاسفانه زیر ساخت های لازم جهت اجرای این سامانه در خصوص طلا و جواهر فراهم نیست و فقط توسط مسئولین الزام به ثبت نام در این سامانه انجام می شود.

وی ادامه داد:  گفته می شود بر اساس اعلام موجودی  طلا و صندوق در سامانه ، اگر در آخر سال افزایش قیمت طلا وجود داشته باشد  ما به تفات قیمت طلا را باید مالیات پرداخت کنند که مالیات بر عایدی گفته می شد که این عملا انجام شدنی نیست چون بخشی از طلای همکاران امانی است و از بازار تهران است و بازار تهران در این زمینه همکاری نمی کنند و چالش ایجاد می شود

رئیس اتحادیه طلا و جواهر همدان با بیان اینکه عدم پرداخت تسهیلات به واحدها و کارگاه های تولید طلا و جواهر از دیگر مشکلات صنف طلا و جواهر است اظهار داشت:‌در همدان 57 واحد طلا سازی فعالیت داشتند که اغلب آنها نیمه فعال هستند و تنها 20 واحد آنها فعالیت می کنند و اغلب برای تامین تجهیزات نو ، پیشرفته و به روز  با مشکل مواجه اند و تسهیلاتی به آنها  داده نمی شود.

وی ادامه داد: اتحادیه طلا و جواهر همدان در راستای رفع این چالش نیز با مسئولین جلساتی برگزار کرده  تا تسهیلاتی جهت فعال کردن واحدهای تولیدی در نظر گرفته شود ولی متاسفانه بانک مرکزی به واحد های طلا سازی تسهیلات پرداخت نمی کند.

 

محاسبه درصدی اجرت های ساخت ظلم به تولید کننده

غلامی یکی دیگر از معضلات واحدهای تولیدی طلا و جواهر همدان را تبدیل اجرت به درصد  و محاسبه درصدی اجرت های ساخت عنوان کرد و بیان داشت: تولید کننده درصد کمی از تولید طلا و اجرت را دریافت می کند و عمده سود را بنکدار می برد که  این امر هم ظلم به تولید کننده است.

وی اظهار داشت: در همدان 528 واحد زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر و نقره و ساعت و عینک فعالیت می کنند که که 100 واحد ساعت و عینک هستند  و 428 واحد دیگر در رسته طلا فروشی فعالیت می کنند.

مهدی غلامی که از سال 94  ریاست اتحادیه طلا و جواهر همدان را بر عهده دارد خاطر نشان کرد: انتخابات اتحادیه طلا و جواهر همدان در 8 دی ماه 1402 برگزار و انتخابات تولید کنندگان همدان نیز در 28 دی ماه 1402 برگزار می شود .

بیشتر بخوانید :

ثبت نام در سامانه جامع تجارت، دغدغه صنف طلای کرمان

لزوم بازنگری در سامانه جامع تجارت

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

پیشنهاد ویژه

رئیس اتحادیه طلا و جواهر همدان

مالیات بر عایدی

متمم های مالیاتی

واحد های طلا سازی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت