سند راهبردی طلا ، قربانی تغییر دولت ها

سند راهبردی طلا ، قربانی تغییر دولت ها

دومین نشست از سلسله نشست های بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای بخش تولید ، صادرات و واردات طلاوجواهر در محل معاونت صنایع عمومی وزارت صمت و به میزبانی دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت یکشنبه 13 آذر 1401 برگزار شد.

امیر کشانی(سردبیر)

1401/09/13 | 00:09

نظری ثبت نشده

سند راهبردی طلا ، قربانی تغییر دولت ها

طرح اولیه سند راهبردی طلا و جواهر در سال 98 تصویب شد اما تا امروز اقدام موثری بر مبنای این سند انجام نشده است . در نشست تخصصی که امروز در وزارت صمت برگزار شد، فعالان صنعت طلاو جواهر سراغ این سند را از مسئولان جدید این وزارتخانه می گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز) در این نشست جمعی از تولیدکنندگان صاحب نام طلاوجواهر و محمود شربیانی نایب رئیس اول اتحادیه طلاوجواهر تهران ، اسفندیار سیفی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلاوجواهر تهران و همچنین حجت شفائی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلاوجواهر ایران حضور داشتند.

در ابتدای این نشست اسفندیار سیفی با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات طلاوجواهر که با وجود برگزاری جلسات متعدد در سالهای گذشته همچنان پابرجاست گفت: اطلاعات مربوط به موانع و راهکارهای صادرات طلاوجواهر در دفتر تخصصی وزارت صمت موجود است . حدود 9سال تلاش و کار کارشناسی صورت گرفت تا سند راهبردی طلا و جواهر نوشته شود؛ چرا این سند مبنای عمل قرار نمی گیرد؟ چرا مدیران جدید از اطلاعات گذشته استفاده نمی کنند؟

محمدجواد حیدری تولیدکننده طلاوجواهر با اشاره به نشست اول و انتقاد از برخی گفته ها در خصوص صادرات طلا گفت: اگر صادرات انجام نشود مطمان باشید که صنف طلاوجواهر هر روز کوچکتر خواهد شد. لذا موضوع صادرات باید یکی از دغدغه های اصلی مسئولان دولتی باشد.

نشست تولیدکنندگان طلاوجواهر
نشست تولیدکنندگان طلا

جلسات باید منتهی به راه حل عملیاتی شود

علیرضا احمدی تولید کننده باسابقه صنف طلا نیز با مرور اتفاقاتی که در 9 سال گذشته برای صادرات طلا افتاده است، گفت: 6یا7 موضوع در صادرات قطعی و 3موضوع در ورود موقت طلاوجواهر وجود دارد که 10 سال است حل نشده!!

این مشکلات به هیچ وجه قانونی نیست بلکه تنها نیازمند دستور مدیران اجرایی کشور است. این مشکلات با یک دستور قابل حل است اما متاسفانه حل نشده باقی مانده و ما دوباره به جلسات تکراری دعوت می شویم.

به عنوان نمونه ترخیص شمش طلا 130 مرحله داشت و ما به 58 مرحله رساندیم اما هنوز هم با ایدآل خیلی فاصله داریم. به نظرم این جلسات باید عملیاتی باشد. ما بعد از هر جلسه باید یک معضل را حل کنیم سپس جلسه بعدی را تشکیل دهیم. جلسات باید خروجی موثر داشته باشند.

محمود شربیانی نایب رئیس اول اتحادیه طلاوجواهر تهران با گلایه از برخی روندها در دستگاه های دولتی گفت: تولیدکنندگان ما توان رقابت با کشورهای صاحب نام در حوزه طلاوجواهر را دارند. اگر این تولیدکنندگان از لحاظ تکنولوژی تقویت شوند هیچ چیز از رقبای خارجی خود کم ندارند. متاسفانه ما در این سالها و بعد از برگزاری جلسات متعدد؛ به جای پیشرفت در حل معضلات صادراتی ، دنده عقب رفته ایم!

موریانه ای در صنف طلا

حجت شفائی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلاوجواهر ایران با اشاره به سند چشم انداز توسعه طلاوجواهر گفت: مسئولان دولتی در هنگام جابجایی باید اطلاعات را به هم منتقل کنند و اینطور نباشد که با عوض شدن دولت ها ما به نقطه صفر بازگردیم.

ایشان با گلایه از اجرایی شدن سامانه جامع تجارت گفت: این سامانه مثل موریانه ای می ماند که از درون و با شتاب صنف طلاوجواهر را نابود می کند!

در این نشست مسئولان دولتی با سعه صدر پذیرای انتقادها و نکات کارشناسی فعالان صنف طلاوجواهربودند و در پایان  قول دادند که با رایزنی موثر با مسئولان  و جمع آوری اطلاعاتی که در سالهای گذشته مکتوب شده است به اصلاح و بهبود روندها کمک کنند.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

برتر

پیشنهاد ویژه

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت