تدوین سند حرفه ای صنعت گوهرسنگ

تدوین سند حرفه ای صنعت گوهرسنگ

نخستین نشست هم‌اندیشی تدوین سند حرفه صنعت گوهرسنگ کشور با حضور دست‌اندرکاران سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و متخصصان و فعالان حوزه گوهرسنگ کشور برگزار شد.

امیر کشانی(سردبیر)

1401/09/15 | 00:09

نظری ثبت نشده

تدوین سند حرفه ای صنعت گوهرسنگ

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز) به نقل از ایمیدرو، سید ابومحمد هاشمی، مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور از برگزاری نخستین نشست هم‌اندیشی به‌منظور تدوین سند حرفه صنعت گوهرسنگ کشور و کارگاه تدوین سوالات و پروژه‌های عملی دوره‌های آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای خبر داد و یکی از مزایای تدوین سند حرفه ای صنعت گوهرسنگ کشور را همگنی استانداردهای حرفه در این حوزه عنوان کرد.

هاشمی یادآور شد: آموزش یکی از مباحث زیربنایی است که در طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور مورد توجه قرار گرفته‌است. آموزش‌های کاربردی مبتنی‌بر توسعه بازار در قالب دوره‌های آموزشی در 31 استان کشور مطابق قرارداد با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در حال اجرا است. همچنین، به‌منظور افزایش کیفی آموزش‌ها، آموزش مربیان این حوزه در برنامه سال 1402 این طرح قرار دارد.

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور اظهار کرد: در راستای تدوین سند حرفه صنعت گوهرسنگ کشور 2 کارگروه گوهرتراشی و گوهرشناسی با حضور متخصصان و فعالان این حوزه با هدف تدوین استانداردها تشکیل خواهد شد.

وی همچنین از ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع و معتبر برای سوالات آزمون گوهرتراشی و گوهرشناسی خبر داد.

هاشمی از نوسازی تجهیزات و دستگاه‌های گوهرتراشی طی سال گذشته خبر داد و افزود: در حال راه‌اندازی آزمایشگاه گوهرتراشی منطبق با استانداردهای بین‌المللی در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران هستیم.

چالشهای آموزشی صنعت گوهرسنگ

در این نشست که با حضور مدیران و کارشناسان سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و برخی از فعالان حوزه گوهرسنگ از سراسر کشور همچون استادان، دانشگاهیان و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای برگزار شد، حاضران به بحث و تبادل نظر در خصوص شاخص‌ها و معیارهای استانداردسازی حرفه گوهرتراشی و گوهرشناسی پرداختند.

نبود منابع معتبر، سوالات غیر استاندارد در آزمون‌های فنی و حرفه‌ای، عدم انعطاف در آموزش‌ها، نیازمحور نبودن آموزش‌ها به‌عنوان چالش‌های این حوزه برشمرده شد.

تولید ثروت دانش بنیان از پتانسیل حوزه گوهرسنگ کشور، اشتغال‌زایی و عدم وابستگی کشور به درآمدهای نفتی از جمله مزایای تدوین سند حرفه صنعت گوهرسنگ است که از سوی فعالان این حوزه عنوان شد.

فعالان حوزه گوهرسنگ ضمن قدردانی از نقش مؤثر طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور در ایجاد پل ارتباطی بین فعالان این حوزه و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، خواستار تداوم این هم‌اندیشی‌ها و استفاده از تجارب فعالان گوهرسنگ در تدوین سند حرفه و نیز پیشبرد اهداف سند ملی گوهرسنگ کشور شدند.

طی این نشست، مدیران سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیز از تمایل فعالان حوزه گوهر سنگ به منظور تألیف کتاب‌های مرجع و نیز ایجاد بانک اطلاعاتی سوالات آزمون مشاغل این حوزه استقبال کرده و برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

گوهرسنگ

ایمیدرو

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت