چرا قیمت دلار ۴ هزار تومان کاهش یافت؟!

چرا قیمت دلار ۴ هزار تومان کاهش یافت؟!

پس از تعیین دستوری قیمت دلار نیما توسط رئیس کل جدید بانک مرکزی و وعده مداخله در بازار آزاد، قیمت دلار کاهش یافت.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1401/10/12 | 00:10

نظری ثبت نشده

چرا  قیمت دلار ۴ هزار تومان کاهش یافت؟!

نرخ دلار آزاد تا ساعت ۱۵ روز شنبه ۲۸۰۰ تومان معادل ۶.۵ درصد افت کرد. دلار از قله خود که چهارشنبه گذشته تجربه کرد، حدود ۴ هزار تومان عقب‌نشینی کرده است. معامله‌گران تکنیکال حالا با ورود دلار به کانال ۴۰ هزار تومان، انتظار افت تا کانال ۳۸ هزار تومان را دارند.

به گزارش گلدنیوز، وعده رئیس کل جدید بانک مرکزی برای مداخله در بازار ارز و کاهش قیمت دلار آزاد و نزدیک کردن آن به سطح ۲۸۵۰۰ تومان موجب افزایش فروش‌ها در بازار ارز شده است. هر چند ادامه افت دلار با ارزپاشی بانک مرکزی ممکن است اما کارشناسان هشدار می‌دهند هر گونه ارزپاشی بدون مهار تورم و تعدیل انتظارات تورمی منجر به هدررفت منابع اسکناس بانک مرکزی خواهد شد و رشد پرشتاب‌تر نرخ ارز در بلندمدت را مقدر خواهد کرد.

سکان بانک مرکزی

محمدرضا فرزین که دو روز پیش سکان بانک مرکزی را در دست گرفت اعلام کرده است در یک سال آینده قیمت دلار نیما به صورت دستوری ۲۸۵۰۰ تومان خواهد بود، یعنی حدود ۳۰ درصد پایین‌تر از نرخ کنونی دلار در بازار آزاد. دلار نیمایی در هفته‌های اخیر به نزدیکی ۳۰ هزار تومان رسیده بود اما همچنان اختلاف محسوسی با دلار آزاد داشت.

این اختلاف موجب می‌شد صادرکنندگان علاقه‌ای به عرضه ارز حاصل از صادرات خود به قیمت ارزان نداشته باشند. حالا رئیس کل جدید بانک مرکزی در توجیه کردن فعالان اقتصادی در خصوص آنکه صادرکننده قرار است طبق چه مکانیسمی و با چه هزینه‌ای به عرضه دلار ۲۸۵۰۰ تومانی متمایل شود تا کنون موفق عمل نکرده است.

همچنین مقام عالی بانک مرکزی در مورد این سوال که دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی چه تفاوتی با دلار ۴۲۰۰ تومانی دارد پاسخ داده است «ارز ۴۲۰۰ تومان قرار بود تمام نیازها را تامین کند، اما ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به کالاهای اساسی، تجهیزات و مواد اولیه و ماشین‌آلات تعلق می‌گیرد».

بانک مرکزی دقیقا مشخص نیست کدام کالاها در دسته مدنظر قرار می‌گیرند اما محدودتر بودن دامنه تخصیص ارز، نگرانی بسیاری از کارشناسان در خصوص تکرار تجربه تلخ ارز ترجیحی را برطرف نمی‌کند و انتظار می‌رود اجرای این سیاست، آن هم برای مدت یک سال، هزینه مالی سنگینی بر دوش دولت بگذارد.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

هجوم بی سابقه بانک ها به بازار طلا در آستانه سال نو

پیش بینی بازار فلزات گرانبها بعد از تعطیلات کریسمس

فشار فروش در سکه بورسی

به دنبال روند نزولی قیمت دلار و همچنین پس از آنکه بورس کالا چهارشنبه گذشته به درخواست بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای خبر داد که دارندگان بیش از ۱۰۰ گواهی سپرده سکه از روز شنبه ممنوع‌المعامله خواهند شد، امروز سکه رفاه شاهد فشار فروش بود. قیمت سکه رفاه ۰.۴ درصد کاهش داشت و به ۱۹ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان رسید. در کنار آن، حجم معاملات سکه بورسی اوج گرفت و معادل حدود ۶۵۰۰ قطعه سکه امروز معامله شد که نسبت به روزهای اخیر تقریبا ۶ برابر شد. این در حالی است که سکه بورسی پیش از این خود حدود ۱۷ درصد ارزان‌تر از قیمت سکه در بازار آزاد بود. محدود شدن دامنه نوسان سکه تحویل یک روزه به ۲ درصد و همچنین اعمال نوعی محدودیت حجم مبنا بر آن موجب شده بود تا سکه بورسی در مسیر صعودی از سکه آزاد جا بماند.

 فشار فروش در سکه بورسی پس از افت دلار و اعمال قانون جدید ممنوعیت داشتن بیش از ۱۰۰ سکه بورسی

در این رابطه بخوانید:

پیش بینی ۲۰۲۳ در نظرسنجی هفتگی کیتکو

منبع:فردای اقتصاد

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

برتر

قیمت دلار

بانک مرکزی

سیاست های ارزی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت