جواهرات تنیس چیست؟

جواهرات تنیس چیست؟

شاید شما هم با شنیدن نام جواهر تنیس اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این باشد که جواهر با ورزش چه ارتباطی ممکن است داشته باشد؟

رویا شاهدایی زاده(نویسنده)

1401/11/26 | 00:11

نظری ثبت نشده

جواهرات تنیس چیست؟

به گزارش گلدنیوز،جواهرات تنیس از ابتدا به این نام معروف نبودند، بلکه آنها را اترنیتی یا ابدیت می‌نامیدند. این جواهرات را در اصل برای ابراز عشق طراحی کرده بودند.

اگر مردی توان خرید آن را داشت و می‌خواست به زنی اعلام کند که عاشق اوست و می‌خواهد تا ابد با او باشد، یک دستبند یا گردنبند اترنیتی به او هدیه می‌داد.

در تصویر زیر که متعلق به دهه ۱۹۲۰ است، مری دانکن، هنرپیشه آمریکایی، را می‌بینید که لباسی مشکی و گلدوزی‌شده به تن دارد و دستبندی که به دست اوست مدل اترنیتی است.

کریس اورت با دستبند تنیس معروفش

ماجرای دستبند تنیس به سال ۱۹۷۸ برمی‌گردد. داستان از این قرار است که در آن سال در مسابقات تنیس آزاد آمریکا، خانم کریس اورت (Chris Evert)، مشهورترین تنیسور جهان در آن دوره، در یکی از بازی‌هایش یک دستبند الماس مدل اترنیتی به دستش می‌بندد. در حین بازی ناگهان متوجه می‌شود که دستبندش نیست. بلافاصله از مسئولان درخواست می‌کند بازی را متوقف کنند و در برابر چشم‌های تماشاگران در سراسر جهان به‌دنبال دستبند می‌گردد. تصور کنید میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از طریق تلویزیون در حال تماشای مسابقه‌ای مهم هستند و بازی را نگه داشته‌اند تا تنیسور محبوب دنیا دستبندش را پیدا کند! در هر صورت، خانم اورت آن دستبند را پیدا می‌کند و متوجه می‌شود دلیل افتادن آن، شکستن قلاب قفل آن بوده است.

به این ترتیب، دستبند اترنیتی که توانست مسابقات تنیس آزاد آمریکا را برای دقایقی متوقف کند، به‌افتخار تنیسور مشهور جهان، دستبند تنیس نام گرفت. نام جدید، اسپرت‌تر و مدرن‌تر بود و فروش بی‌سابقه‌ای برای این جواهر رقم زد. تنیسورهای معروف ازجمله ماریا شاراپووا و سرنا ویلیامز هم در سال‌های بعد محبوبیت بیشتری را برای این دستبند به ارمغان آوردند. سرنا در سال ۲۰۰۲، در یکی از رقابت‌هایش از یک دستبند تنیس ۲۹۰۰۰ دلاری هری وینستون استفاده کرد که بسیار زیبا بود.

از آن زمان به بعد، گردنبند و سایر جواهرات اترنیتی هم تنیس نامیده می‌شوند.

مری دانکن، هنرپیشه آمریکایی، با دستبند تنیس

تحریف داستان؛ ۱۹۷۸ یا ۱۹۸۷؟

جالب اینجاست بسیاری از افراد با اطمینان می‌گویند این ماجرا در مسابقات تنیس سال ۱۹۸۷ رخ داده است، اما خود خانم اورت تأیید کرده است که تقریبا یک دهه قبل از آن اتفاق افتاد. هنوز هم بر سر این تاریخ اختلاف‌نظر وجود دارد و بسیاری از منابع آن را سال ۱۹۸۷ ذکر می‌کنند.

نوع و شکل سنگ‌ها و پایه آنها در جواهر تنیس

جواهرات تنیس در دو سبک کلاسیک و مدرن به بازار عرضه می‌شوند. نوع کلاسیک آن از یک ردیف الماس که از نظر شکل، رنگ، شفافیت، اندازه و قیراط یکسان هستند تشکیل شده است که آن را روی یک زنجیر نازک فلزی قرار داده‌اند. در زیر دستبند تنیس به سبک کلاسیک را مشاهده می‌کنید:

جواهر تنیسی - انواع سنگ‌ها و پایه‌ها در جواهر تنیسی
دستبند تنیس به‌سبک کلاسیک

نوع مدرن آن را از الماس یا سایر سنگ‌های قیمتی می‌سازند و البته می‌تواند طراحی‌های متفاوتی داشته باشد. در برخی از انواع مدرن آن سنگ‌ها یکسان و یک‌اندازه نیستند و ممکن است از وسط با سنگ‌های درشت‌تر شروع شوند و در طرفین با سنگ‌های کوچک‌تر به پایان برسند. بااین‌حال چیزی که مهم است این است که الگوی آن متقارن باشد. تصویر زیر یک دستبند مدرن تنیس را نشان می‌دهد:

جواهر تنیسی - انواع سنگ‌ها و پایه‌ها در جواهر تنیسی
دستبند تنیس مدرن

۱. شکل سنگ‌ها

جواهر تنیسی - انواع شکل الماس

شکل سنگ‌ها می‌تواند متفاوت باشد. برخی از انواع برش‌های الماس در جواهرات تنیس عبارت‌اند از:

  • الماس‌های گرد
  • الماس‌های مربعی با برش پرنسسی
  • الماس با برش باگت
  • الماس‌های گلابی‌شکل
  • الماس بیضی‌شکل

۲. جنس سنگ‌ها

سنگ جواهرات تنیس در اصل الماس است؛ اما به‌دلیل قیمت بسیار بالای آنها ممکن است از سنگ‌های قیمتی دیگر و نیز الماس‌های آزمایشگاهی استفاده کنند. رنگ الماس‌ها معمولا طبیعی است اما می‌تواند فانتزی هم باشد.

۳. شکل زنجیر پایه

پایه سنگ‌ها هم ممکن است متفاوت باشد. برای مثال مدل‌های چنگکی، بزل و کانالی متداول‌ترین شکل پایه در زنجیر جواهرات تنیس هستند.

۴. جنس زنجیر پایه

در این جواهرات سنگ‌ها را معمولا روی زنجیری فلزی از طلای ۱۸عیار، ۱۴عیار و ۹ عیار یا پلاتین سوار می‌کنند. گاهی اوقات از نقره هم برای آن استفاده می‌کنند که چندان رایج نیست. مناسب‌ترین طلا برای جواهرات تنیس نوع ۱۸عیار آن است؛ زیرا هم متراکم‌تر و بادوام‌تر است و هم لوکس‌تر؛ که البته گران‌تر هم خواهد بود.

پلاتین بسیار گران و سنگین است؛ اما اگر قرار باشد سنگ جواهر تنیس را از الماس‌های گران‌قیمت انتخاب کنند، باید پایه آن هم قوی و ارزشمند باشد. به همین دلیل پلاتین و طلای ۱۸عیار برای الماس‌های مرغوب مناسب‌تر خواهند بود.

در صورتی که از الماس‌های رنگی فانتزی استفاده شده باشد، بهتر است رنگ پایه با آن جور باشد. برای مثال، الماس قهوه‌ای در پایه رزگلد زیباتر است تا روی پلاتین.

قیمت جواهر تنیس

جواهر تنیسی - قیمت جواهرات تنیسی
گردنبندی از الماس‌های آزمایشگاهی. این الماس‌ها بسیار ارزان‌تر از الماس طبیعی هستند.

قیمت جواهرات تنیس تا حد زیادی به نوع سنگ بستگی دارد. هرچه الماس سنگین‌تر باشد، یعنی قیراط بالاتری داشته باشد، قیمت جواهر بالاتر است. درحالی‌که اگر از الماس آزمایشگاهی به‌جای الماس طبیعی استفاده کرده باشند، قیمت آن به‌میزان درخورتوجهی کاهش می‌یابد. می‌توان گفت الماس آزمایشگاهی ۵۰ تا ۶۰درصد ارزان‌تر از الماس طبیعی است.

شفافیت الماس هم نقش مهمی در قیمت جواهر تنیس دارد. معمولا هرچه الماس شفاف‌تر و رنگ آن سفیدتر باشد گران‌تر است و به همین دلیل بیشتر خریداران به‌دنبال الماس‌هایی با درجه شفافیت کمتر هستند.

عامل بعدی جنس پایه است. قیمت پلاتین و طلای ۱۸عیار قیمت کار را بالاتر می‌برند. البته همان‌طور که گفتیم اگر سنگ‌ها ارزشمندتر باشند، پایه‌های گران‌تری هم نیاز دارند. هیچ‌کس الماس چندقیراطی را روی نقره یا طلای با عیار کم سوار نمی‌کند.

پرفروش‌ترین دستبندهای طلا در دیجی‌کالا

انواع جواهر تنیس

جواهر تنیس چون حالت خطی دارد، فقط به‌شکل دستبند یا گردنبند و به‌ندرت گوشواره موجود است.

گردنبند تنیس؛ زیبا و انعطاف‌پذیر

جواهر تنیسی - گردنبند تنیسی
گردنبند تنیس مدرن با طرحی متفاوت اما متقارن

گردنبندهای تنیس می‌توانند به‌شکل یک‌رشته‌ای خطی یا چندرشته‌ای باشند. ازآنجاکه گردنبند بلندتر است و ممکن است الماس‌های بزرگ‌تری داشته باشد، طبیعتا گران‌تر از دستبند یا گوشواره خواهد بود. این گردنبند دورشته‌ای برای اینکه پشت گردن کمی باریک‌تر شود، از قسمت سرشانه به بعد تک‌رشته‌ای شده است:

جواهر تنیسی - گردنبند تنیسی

این گردنبندها هم برای زنان مناسب است و هم مردان می‌توانند از آن استفاده کنند. به‌طورکلی با ظهور مد هیپ‌هاپ و زنجیر الماس بلینگ که اغلب بین ستارگان رپ و نوازندگان آنها محبوب است، مردان هم به این نوع گردنبند علاقه‌مند شدند. البته ممکن است انتخاب مردان سنگ‌هایی مشابه الماس باشد نه خود آن.


بیشتر بخوانید:

از طراحی ساعت‌های فوق‌نازک تا جواهرات چشم‌نواز پیاژه

برند تیفانی اند کو؛ پادشاه الماس جهان


جواهر تنیسی - گردنبند تنیسی
مردان هم به گردنبند تنیس علاقه دارند

یکی از راحت‌ترین روش‌های ست‌کردن گردنبند تنیس، استفاده از آن به همراه یک دستبند تنیس است. برای درخشش بیشتر الماس، لباس‌های ساده با رنگ تیره مانند مشکی سیر بهترین انتخاب است. لباس‌های گلدار یا لباس‌هایی که طرح‌ شلوغ دارند الماس را کاملا در خود محو می‌کنند:

جواهر تنیسی - گردنبند تنیسی
گردنبند تنیس با فلز پایه از نقره استرلینگ و نگین زیرکونیا مکعبی که با لباس مشکی ست شده است

دستبند تنیس؛ شیک، سبک و راحت

جواهر تنیسی - دستبند تنیسی
مدل دستبند تنیس برای عروس

دستبند تنیس هم در دو سبک کلاسیک و مدرن به بازار عرضه می‌شود. این دستبند بسیار شیک و خاص است و به دست شما درخشندگی و زیبایی می‌بخشد. ست‌کردن آن به‌دلیل ظاهر ساده‌ای که دارد راحت است. یک روش مناسب برای ست‌کردن این است که دستبند را با گردنبند یا گوشواره ست کنید.

روش دیگر ست‌کردن دستبند تنیس با ساعت است. اگر می‌خواهید ترکیبی شیک از آنها ایجاد کنید، بهتر است سنگ‌های روی دستبند با فلز ساعت هم‌خوانی داشته باشند.

جواهر تنیسی - دستبند تنیسی
ست‌کردن دستبند تنیس با ساعت

به‌طورکلی ست جواهرات تنیس شامل دستبند و گردنبند برای عروس بسیار مناسب و شیک است.

تصویر زیر هم مگان مارکل را در جشن ۷۰سالگی شاهزاده ولز در کاخ باکینگهام در ۲۲ مه ۲۰۱۸ در لندن نشان می‌دهد که یک دستبند تنیس روی مچ دستش خودنمایی می‌کند:

جواهر تنیسی - دستبند تنیسی
مگان مارکل با دستبند تنیس

مزایای جواهرات تنیس

جواهرات تنیس را طوری طراحی کرده‌اند که زنان ورزشکار و کسانی که سبک زندگی فعال و پرمشغله‌ای دارند به‌راحتی از از آن استفاده کنند. برخلاف سایر النگو یا دستبندها، دستبند تنیس سبک است و اصلا روی مچ خود آن را احساس نمی‌کنید. از سوی دیگر، انعطاف‌پذیری آنها باعث می‌شود مانند النگو به مچ برخورد نکنند و آسیب نبینند. اگر تنیس بازی می‌کنید این دستبند شیک و راحت برایتان عالی است.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که جواهرسازان از ماجرای دستبند خانم اورت دریافتند این بود که قفل محکم‌تری برای این جواهر بسازند؛ زیرا آن دستبند از قسمت قفل شکسته بود. بااین‌حال بسته به نوع سازنده آن ممکن است قفل معمولی برای آن گذاشته باشند. اگر از آن دسته افرادی هستید که سبک زندگی فعال دارید، به‌دنبال دستبند یا گردنبندی باشید که قفل محکم‌تری داشته باشد.

جواهرات تنیس جزو جواهرات همیشه مد هستند که سال‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید بدون اینکه نگران دمده‌شدن آنها باشید. درواقع جواهرات تنیس نوعی سرمایه‌گذاری مادام‌العمر به شمار می‌روند. ست‌کردن آنها بسیار راحت است و هیچ دردسری برایتان نخواهد داشت. اگر به‌دنبال جواهری شیک می‌گردید که درخشش و زیبایی سنگ‌های آن چشم همه را خیره کند، جواهر تنیس را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید:

دختران نسل جدید رسته ویترین داران (بخش اول)

دختران فعال نسل جدید اکوسیستم طلا و جواهر(بخش دوم)

منبع:منومد

انتهای پیام

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

پیشنهاد ویژه

جواهرات

تنیس

دستبند تنیس

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت