رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران؛

ساماندهی 1200 واحد  تولیدی طلا و جواهر  در شهرکی تخصصی

در شش ماهه اخیر در کمیسیون های تخصصی اتحادیه طلا و جواهر تهران  به لحاظ جایگاه اطلاع رسانی و سنی تغییرات مهمی انجام شده است.

پروانه کاوسی(خبرنگار)

1402/01/08 | 00:01

نظری ثبت نشده

ساماندهی 1200 واحد  تولیدی طلا و جواهر  در شهرکی تخصصی

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز)،نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه ساماندهی کارگاه های تولیدی طلا ، سامانه جامع تجارت و مباحث مالیاتی سه معظل و مشکل صنعت طلا و جواهر کشور است که از قبل بوده ولی  در این 6 ماه گذشته بیشتر مورد  توجه قرار گرفته است تصریح کرد: در جهت پیگیری ساماندهی کارگاه های تولیدی با توجه به اینکه بیشتر کارگاه های تولید مصنوعات طلا و جواهر تهران قبل از انقلاب در منطقه و بخش سنگلج و درخونگاه قرار گرفته و به صورت سنتی در املاک مسکونی قرار داشته  و در بعد از انقلاب هم  تعداد این کارگاه ها در این مناطق بیشتر شده و متاسفانه در 40 سال گذشته نیز هیچ نگاهی از سوی دولت و مسئولین و اتحادیه و صنف به این کارگاه ها نشده است .

در دوره قبل برنامه ریزی هایی جهت دور شدن این واحد ها از شهر  و ضرورت رعایت آیتم های محیط زیست انجام شد و به منظور ساماندهی این کارگاه ها جلساتی با استانداری، فرمانداری و شهرداری و ...  برگزار و زمین هایی جهت جانمایی و انتقال این واحد ها شناسایی شد ولی  با شیوع کرونا و سپس تغییر و انتخابات اتحادیه طلا این مهم به تعویق افتاد.

بذرافشان با بیان اینکه در این منطقه 2 هزار کد کارگاهی وجود دارد که 800 واحد آن تا کنون تعلیق شده و با توجه به اینکه هر کارگاه حدود  5 تا 20 نفر کارگر دارد، برپا بودن این کارگاه ها به لحاظ معیشت اهمیت دارد اظهار داشت: در این راستا نیز در اتحادیه طلا و جواهر تهران تیم تخصصی برای پیگیری این مسئله  و تقویت کارگاه های تولیدی تشکیل شده و جلساتی جهت شناسایی زمین، سرمایه گذاری، خرید و مشارکت و .. برگزار و برنامه ریزی هایی انجام شده تا در گاه اول 1200 کارگاه تولیدی در یک مکان به صورت پایلوت ساماندهی شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر متاسفانه تولید کنندگان دچار مشکلاتی  چون تامین مواد اولیه، ماشین آلات وارداتی و نبود هیچگونه تسهیلات حمایتی  و .. هستند ابراز امیدواری کرد با تلاش و رفع مشکلات بخش تولید جایگاه صنعت برای تولید کنندگان بهبود می یابد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر صنعت طلا و جواهر پتانسیل خوبی برای صادرات دارد و بخش تولید در دهه گذشته ارتقاء یافته و در سطح دنیا تولیدات این صنعت  حرفی برای گفتن دارد ضروری است به منظور ارتقا صنعت طلا و جواهر، نگاه دلسوزانه تری به صنعت طلاو جواهر شود . 

تشکل های صنعت طلاوجواهر در مسیر وفاق و همدلی

صنف طلاوجواهر نیازمند جوانگرایی و ساختار نوین

بازرسی و نظارت قدرتمند و برخورد با متخلفین صنف

وی در مورد نظارت و بازرسی های اتحادیه در شش ماهه فعالیت گفت: در سه ماهه اول فعالیت هیات مدیره جدید با توجه به  شرایط کشور و وجود حساسیت هایی برای صنف طلا و جواهر تلاش شد نظارت ها در راستای این مهم انجام و مدیریت شد و در سه ماهه دوم نحوه بازرسی ها تغییر کرده و با قدرت بیشتر و به صورت  محوری  انجام شد و شناسایی واحد ها در دستور کار قرار گرفت. چون عدم شناسایی این واحد ها ظلم به واحدهایی است که سال هاست فعالیت خود را در چهار چوب قانون انجام می دهند و مالیات پرداخت می کنند .

بذر افشان تصریح کرد: در دو ماهه گذشته با بازرسی های انجام شده در سطح شهر تهران و بازار تهران،  826 واحد شناسایی نشده را شناسایی و برخوردهای لازم برای تشکیل پرونده و دریافت جواز انجام و با واحدهای متخلف که رعایت مقررات و ساعت کاری را نداشتند و یا بازگشایی در روز های تعطیل  و عدم دریافت جواز داشتند، هیچ گونه اغماضی نشد و پلمپ شدند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: در شش ماهه گذشته حدود 350 جواز کسب  و 313 کارت کیفی صادر شده است و در سال آتی نیز این بازرسی ها  برای شناسایی واحد ها ادامه خواهد داشت و برخوردهای قانونی لازم انجام می شود.  

 تشریح شرایط خاص صنعت و مشکلات صنف برای مسئولین

وی در ادامه در مورد تاثیرتعاملات اتحادیه طلا و جواهر با مسئولین و ارگان ها گفت:  اتحادیه طلا و جواهر تهران در مدت شش ماه فعالیت خود در مورد پیگیری معضلات صنف با ادارات مربوطه  نامه نگاری ها و جلسات کارشناسی و تخصصی برگزار کرده  و در مورد آسیب هایی که ممکن است به صنعت وارد شود و عواقب انجام کار بدون کارشناسی و فرار سرمایه از صنعت و کشور با مسئولین مذاکره و مشاوره داشته است.

بذر افشان با تاکید بر اینکه خوشبختانه  برگزاری جلسات کارشناسی تاثیر گذار بوده  و اکنون  شرایط خاص صنعت و مشکلات صنف و صنعت طلا و جواهر برای ارگان های مربوطه، وزارت صمت، دارایی مشخص شده است گفت: در مورد اجرای سامانه جامع تجارت نیز با توجه به نامه نگاری ها و تذکرها در مورد فراهم نبودن شرایط اجرای سامانه تجارت، اجرای این قانون  به تعویق افتاد.

برگزاری نمایشگاه گسترده و بین المللی طلا و جواهر در دستور کار اتحادیه تهران

وی در ادامه یکی دیگر از اقدامات اتحادیه را تشکیل کارگروه برگزاری نمایشگاه و تشکیل تیم سه نفره از اعضای هیات مدیره در این رابطه عنوان کرد و بیان داشت: از سال 85  اتحادیه تهران هیچگونه نمایشگاهی در سطح کشور و تهران  برگزار نکرده و هیات مدیره های قبلی با توجه به مشکلات موجود در این حوزه به سمت برگزاری نمایشگاه نرفته بودند و جای تهران در برگزاری نمایشگاه ها با توجه به نقش محوری  و پایتخت بودن تهران و بالابودن تعداد اعضا صنفی در برگزاری نمایشگاه خالی بود و متاسفانه طی 15 سال گذشته هیچ نمایشگاهی توسط خود اتحادیه تهران برگزار نشد.

بذر افشان گفت: فعالیت های  انجام شده در برگزاری نمایشگاه از طرف انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان بوده و اتحادیه نقش مشارکت معنوی داشته است و فقط دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه در همه نمایشگاه ها جهت جذب دانشجویان و علاقمندان شرکت داشته است که با تشکیل این کارگروه مقرر شده از سال آینده در مورد برگزاری نمایشگاه به صورت گسترده و بین المللی پیگیری های انجام گیرد .

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اذعان داشت:  با توجه به اینکه اتحادیه طلا و جواهر  تهران بالاترین اعضای صنفی را داشته و بین اتحادیه تهران و اتحادیه های استانی  همسویی وجود دارد برگزاری نمایشگاه  طلا و جواهر توسط اتحادیه تهران می تواند زمینه ارتقاء صنعت طلا و جواهر را فراهم کند.

وی در ادامه یکی از اقدامات اتحادیه را تعامل با رسانه ها به منظور پوشش و اطلاع رسانی تخصصی اخبار حوزه صنعت طلا و جواهر عنوان کرد و بیان داشت: رسانه نقش مهم و محوری  در رابطه با اطلاع رسانی اخبار صنوف مختلف دارد و در صنف طلا و جواهر با توجه به اینکه اخبار این صنف تخصصی تر بوده و 5 رسانه تخصصی در این راستا وجود دارد تلاش شده که ارتباط اتحادیه با رسانه ها به منظور اطلاع رسانی بیشتر باشد.

بذر افشان ادامه داد: در این راستا جلسات جهت اطلاع رسانی تخصصی تری و رفع نقاط ضعف در این حوزه برگزار و مشکلات اطلاع رسانی رفع شده است .

وی گفت: به منظور ارتقا صنعت و رفع مشکلات صنفی باید  رسانه های تخصصی صنعت طلا و جواهر پژوهش ها و تحقیقات و مشاوره بیشتری با اعضای هیات مدیره  و اعضای کارگرو های تخصصی و کمیسیون ها کارشناسی صنف اعم از کمیسیون های بازرسی، حل اختلاف، فنی و آموزش و کارگروه مشکلات و تخلفات را داشته باشند.

بذر افشان ادامه داد: در شش ماهه اخیر در کمیسیون های تخصصی اتحادیه طلا و جواهر تهران  به لحاظ جایگاه اطلاع رسانی و سنی تغییرات مهمی انجام شده و  در حال حاضر این کمیسیون ها به صورت کارشناسی و تخصصی اداره می شوند.

اخبار اتحادیه طلاوجواهر و تشکل های صنفی فعال در صنعت طلاوجواهر ایران را میتوانید از سایت بازار طلا گلدنیوز دنبال کنید.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

تهران

ترند

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت