آموزش و پژوهش

برند سازی شخصی (پرسونال برندینگ)

تابه‌حال به این مسئله فکر کرده‌اید که چرا در تمامی زمینه‌ها با اینکه تعداد متخصصین زیاد و بالا است، اما فقط تعدادی از آن‌ها که با اصول برند سازی شخصی آشنا هستند، اسمشان بر سر زبان‌هاست و موفقیت و محبوبیت بیشتری دارند؟ شما وارد هر تخصصی که شوید فقط چند نفر هستند که همه آدم‌ها آن‌ها را می‌شناسند و برایشان احترام قائل‌اند و تحت هر شرایطی به سخنان این افراد گوش می‌دهند. این مسئله یک دلیل بزرگ و پررنگ دارد؛ آن هم ساخت یک پرسونال برندینگ درست و حرفه‌ایست.برندسازی شخصی و صحیح این قابلیت مهم را دارد که بتواند بدون هزینه زیاد و نیاز به تعامل مستقیم با دنیا، طی‌کردن مسیرپیشرفت شغلی‌مان را کاهش دهد.پرسونال برندینگ چیست؟ قبل از اینکه بخواهیم پرسونال برندینگ را توضیح دهیم، بهتر است به مفهوم کلی برند اشاره‌ای داشته باشیم؛ در واقع برند بودن یعنی مجموعه‌ای از اعتبارات و ویژگی‌های یک شخص یا مجموعه در زمینه فعالیت خود و این برندسازی شخص یا مجموعه است که آن‌را از رقبا جدا می‌کند.

به گزارش گلدنیوز؛ برندی که شما می‌سازید چیزیست که کمک می‌کند، شما منحصربه‌فرد شوید. در واقع برند شما ماهیت شماست. لزوماً اسم شما یا تجارتتان به معنی برند بودن شما نیست و نام شما تنها جزوی از برند شماست نه کلیت آن، شاید در یک زمینه خاص که ۱۰  کسب‌وکار فعال وجود دارد، فقط چند برند شناخته شده وجود داشته باشد.به‌طور مثال تعداد زیادی از شرکت‌ها و افراد در زمینه تولید لباس فعالیت می‌کنند؛ اما چند تا از آن‌ها تبدیل به یک برند شده‌اند؟

این مسئله در ارتباط با افراد نیز وجود دارد. هر شخصی باتوجه‌به مهارت‌ها، ویژگی‌ها، اطلاعات، رفتار مدل لباس پوشیدن، اسم و فامیل خود می‌تواند پرسونال برندینگ خود را بسازد.در حال حاضر شما نیز می‌توانید یک برند شخصی باشید.

همان‌طور که گفتیم برند بودن شامل تمام ویژگی‌ها، خصوصیات و مهارت‌های شما است. در واقع برند شخصی شما آن چیزی است که افراد درباره شما می‌بینند، می‌شنوند و باور می‌کنند. اگر دیگران همواره فکر می‌کنند که شما همیشه دیر می‌کنید این قسمتی از برند شخصی شما است. اگر در جست‌وجو آنلاین مطالب مفید و اطلاعات خوبی از شما پیدا کنند، این یعنی که شما فرد مهمی هستید.

5 بعد شخصیت برند

آیا برندهای مشهور هم می میرند؟

نام های آینده دار در مسیر برندسازی

 

چرا باید یک برند شخصی داشته باشیم؟

شاید برای شما سؤال شود که چرا باید اصول برند سازی شخصی را بدانیم و اصلاً برندسازی شخصی چرا باید مهم باشد؟ چون در دنیای امروز که رقابت بسیار بالاست و کسب‌وکارهای زیادی وجود دارند، برای اینکه بتوانید در زمینه کاری خود موفق بوده و به یک شهرت قابل قبول رسیده باشید.

نیازمند ساخت یک برند شخصی قوی هستید.در واقع شما با ساخت پرسونال برندینگ می‌توانید برنامه‌ای داشته باشید که از گمنامی و ناشناسی به یک شهرت برسید. شما برای ساخت یک پرسونال برندینگ قوی نیازمند اصول برند سازی شخصی، مهارت و ابزار لازم هستید.

ابزارها و اصول برند سازی شخصی که در ادامه می‌خواهیم به شما آموزش دهیم، به شما کمک می‌کنند تا راحت‌تر و با داشتن یک نقشه راه به موفقیت برسید.

اگر شما یک فریلنسر هستید و بدون بازاریابی کارفرماها شما رو به یکدیگر معرفی می‌کنند، این یعنی شما یک پرسونال برندینگ قوی و حرفه‌ای از خودساخته‌اید و کیفیت کار شما باعث شده است، افراد برای شما بازاریابی زبان به زبان داشته باشند.

همچنین یکی از اصول برند سازی شخصی استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی است. با گسترش شبکه‌های اجتماعی افراد زیادی به سمت ساخت پرسونال برندینگ رفته‌اند و از آنجایی‌که این نرم‌افزارها و ابزارها باعث می‌شوند افراد زیادی دیده شوند، رقابت بیشتر شده پس حتی اگر ساخت برند شخصی به‌اندازه گذشته دشوار و گران‌قیمت نباشد، خیلی هم راحت نیست.

تام پیترز که به‌عنوان اولین شخصی که درباره اصول برند سازی شخصی صحبت کرده شناخته می‌شود، می‌گوید مهم‌ترین کاربرد برندسازی شخصی رشد و پیروزی در دنیای کسب‌وکار است و تلاش برای ساخت برند شخصی را مساوی با تلاش برای رشد و موفقیت شخصی و طی‌کردن سریع مسیر پیشرفت می‌داند.

تاریخچه پرسونال برندینگ

 طبق تحقیقات اولین باری که از اصطلاح برند شخصی استفاده شده است، توسط تام پیترز بوده که در یک مقاله که در سال ۱۹۹۷ و در دست کمپانی منتشر شد، به این اصطلاح اشاره کرده است. در واقع تولد این مفهوم را با انتشار این مقاله توسط تام پیترز می‌دانند.یک قسمت مهم از این مقاله که به برندسازی شخصی اشاره دارد این است که:”مهم نیست شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید و یا در چه مکانی زندگی می‌کنید. همه ما انسان‌ها مدیرعامل برند شخصی خودمان هستیم و این یعنی ما باید روی توانایی‌ها، استعدادها و اعتبار شخصی‌مان کارکرده و با کمک آن‌ها به تجارت بپردازیم. ارزش اعتبار شما نه‌تنها از ارزش یک سرویس یا محصول کمتر نیست، بلکه به نوبه خود بسیار باارزش‌تر نیز است.”

صاحبان برند موفق

برند؛ نشان تجاری /شخصی سازی برند

خصایص انتخاب یک برند

مراحل برندسازی شخصی 

مراحل و اصول برند سازی شخصی به شما کمک می‌کند که بتوانید یک برند قوی و خوب از خودتان بسازید. برای ساختن یک برند شخصی خوب بهتر است از اصول و افرادی که پرسونال برندینگ قوی دارند، پیروی کنید.در ادامه می‌خواهیم با هم به این اصول و مراحل اشاره کنیم:

  • توانایی‌ها، مهارت‌ها، نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید:

همان‌طور که شما برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار باید توانایی‌ها، ویژگی‌های آن‌را بدانید و بدانید که دقیقاً چه چیزی از آن کسب‌وکار می‌خواهید و نقاط قوت کار که باعث پیشرفت شما می‌شود را بلد باشید، برندسازی شخصی شما نیز با پیداکردن قابلیت‌ها و توانایی‌ها که دارید شروع می‌شود.

 ر لطفاً با خودتان صادق باشید و برای شناخت شخصیت خودتان، ویژگی‌ها و توانمندی‌هایتان وقت بگذارید، حتی اگر مدت‌زمان زیادی طول کشید.

این مرحله بسیار مهم است. تمامی مهارت‌ها و ویژگی‌هایی که دارید را به دست آورید. همچنین نقاط ضعف خود را مشخص کنید. با تمام ویژگی‌های خوب و بدی که دارید، یک دید کلی نسبت به خودتان داشته باشید.

اصل اول و مهم برندسازی شخصی این است که خودتان باشید!

چیزی که شما را از میلیون‌ها انسان دیگر متمایز کرده و باعث منحصربه‌فرد شدن شما نسبت به دیگران شده است، ویژگی‌ها و خصوصیات شماست.

  • محیط و بستر معرفی خود را بشناسید.

اصل بعدی در اصول برند سازی شخصی شناخت جمعیت و هدفی است که مخاطبانتان هستند خود را پیدا کنید و بر روی آن متمرکز باشید. در نظر داشته باشید که نمی‌توانید همه را راضی کنید، اما می‌توانید با شناخت مخاطبین هدف و بستری که می‌خواهید فعالیت کنید.

کار و شعارتان را به نحوی انتخاب کنید که نیاز و خواسته افراد برطرف شود.کافی است دقیق باشید و بادقت کامل بر روی جزئیات رفتاری و سبک زندگی مخاطبینتان تمرکز کنید تا متوجه نیازها و دغدغه‌های افراد شوید.یک سری ویژگی و خصوصیات کلی این افراد را در بیاورید.

همچنین دقت کنید که این افراد خواسته و نیازشان چیست؟

به طور مثال: دانشجویانی که برای پیداکردن شغل به دنبال کسب مهارت و گذراندن دوره‌های متفاوت هستند و یا مادران خانه‌داری که رنج سنی‌شان بین ۳۵ تا ۵۰ سال است.سعی کنید باتوجه‌به ویژگی‌های مخاطبتان و خواسته‌هایشان یک هویت برای برندتان ایجاد کنید که بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. شما به نحوی باید خودتان را پرزنت کنید که بتواند افراد را راضی کند که شما برای آن‌ها و رفع نیازشان گزینه مناسبی هستید.

  • الگوبرداری از افراد و برندهای بزرگ

سعی کنید از برندهای بزرگ، شکست‌ها و پیروزی‌هایی که داشتند استفاده کنید. الگوبرداری کنید تا بدانید چه‌کارهایی ممکن است باعث شکست شما شود و چه‌کارهایی به پیروزی شما کمک می‌کند و این مسئله به این معنی نیست که از رفتار و شخصیت دیگران کپی کنید.

خودتان باشید و فقط از دیگران کمک بگیرید.همچنین حواستان به رقبای بزرگ در بستر و زمینه خودتان باشد تا بدانید در چه‌کارهایی خوب هستند و در چه‌کارهایی امکان شکستشان زیاد است. تحلیل رقبا می‌تواند به شما بسیار کمک کند تا رفتار درست با مخاطب را پیدا کنید و بدانید چگونه متمایز باشید که دیگران شما را انتخاب کنند.

سعی کنید طی یک برنامه‌ریزی درست هرروزه درباره برندهای شاخص و بزرگ تحقیق کنید و بفهمید چگونه برندشان مطرح شده است و همواره تلاشتان بر این باشد که یک پله از رقبایتان جلو باشید و اشتباه برندهای بزرگ را انجام ندهید.

  • برند خود را تعریف و هویت برند خودتان را مشخص کنید.

اینکه از طریق برندتان چطور بتوانید با مشتریان خود ارتباط بگیرید، کاملاً به هویت و اطلاعات برندتان بستگی دارد. شما باتوجه‌به هویتی که برندتان دارد و ویژگی‌های شخصی برندتان می‌توانید با دیگران حرف مشترکی داشته باشید و تأثیر آن‌را بر روی دستاوردها خود ببینید.

هویت برند باعث می‌شود افراد بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. برای ساختن یک هویت برند شما نیاز به شوخ‌طبعی، استایل خاص خودتان، صحبت‌کردن، یک شخصیت کاریزماتیک و داشتن یک شعار و پیام مشخص دارید. این موارد باعث می‌شود که شما یک هویت برند خوب بسازید.

زمانی که برند شما یک هویت یا شعار داشته باشد، باعث می‌شود افراد شما را برای یکدیگر تعریف کنند و خود این هویت برای شما بازاریابی می‌کند.اما قابل ذکر است که هویت خودش و نشان‌دادن یک هویت درست نیازمند این است که خودتان را به طور کامل بشناسید.

همچنین بدانید هدفتان از ساخت و استفاده از اصول برند سازی شخصی چیست تا بتوانید یک هویت واقعی و درست از خودتان نمایش دهید. همچنین سعی کنید به بازتاب‌هایی که به هویت‌تان می‌شود توجه کنید.

  • روند ثابتی داشته باشید

جدا از ساختن یک برند، حفظ و ادامه دادن آن نیز بسیار مهم است. اگر شما از برندی که ساختید مراقبت نکنید و سعی بر پیشرفت دادن آن نداشته باشید، بعد از مدتی از ذهن‌ها خواهید رفت، داشتن اقدامات ثابت و همواره ادامه دادن تلاش‌ها و مسیر باعث می‌شود. برندتان همیشه کیفیت خود را حفظ کند و در ذهن مخاطب باقی بماند.اگر فقط در یک زمینه تولید محتوا می‌کنید و قصد دارید که دیگران فقط در آن زمینه شما را به‌عنوان یک برند بشناسند.

کارتان راحت‌تر است تا زمانی که بخواهید در چند زمینه متفاوت شناخته و معتبر شوید.همچنین مطمئن شوید که پیامی که برندتان دارد، هم به‌صورت آنلاین و هم به‌صورت آفلاین باقی بماند و به گوش دیگران نیز برسد.

شما باید در تمامی زوایا و جهات برندتان این ثبات قدم را داشته باشید، چه در ارتباطتان چه در گرایش‌ها و ظواهر خود، زیرا کوچک‌ترین ناسازگاری و تغییر منفی می‌تواند تأثیر بد و نامناسبی روی اثربخشی برندتان بگذارد.همچنین داشتن یک‌روند ثابت و همیشگی باعث می‌شود که افراد احساس نزدیکی بیشتری با شما داشته باشند؛ چون حس می‌کنند مدت زیادی است که شما را می‌شناسند.

  • حفظ و نگهداری برند

از زمانی که برندسازی را آغاز می‌کنید، هیچ‌وقت فرایند برندسازی تمام نمی‌شود. بلکه باید فعالیت شما برای برندتان به نحوی باشد که در هر چیزی که مخاطبینتان از شما می‌بیند، می‌خواند و می‌شنود نشان داده شود.زمانی که افراد با شما ارتباط برقرار می‌کنند، در واقع افراد با برندی که ساخته‌اید، ارتباط برقرار کرده‌اند و هر نوع رفتار شما را مربوط به آن و یک چیز دائمی می‌دانند، پس برای حفظ و نگهداری برندتان باید تلاش کنید.

از آنجایی که امروزه افراد بسیاری در فضای مجازی وقت می‌گذراند و استفاده از موتورهای جست‌وجو بسیار زیاد است، حواستان باشد که برندتان در تمامی شبکه‌های اجتماعی حضور مناسب داشته باشد. همچنین داشتن سایت و بازاریابی دیجیتال در دنیای امروزه بسیار واجب است

یادتان نرود که تصویر بیشترین تأثیر را در ذهن مخاطب دارد، پس از ضبط ویدئو و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، یوتیوب و …

غافل نشوید که می‌تواند محبوبیت برند شما را چندین برابر کند.این مراحل و اصول برند سازی شخصی برای کسانی است که می‌خواهند از گمنامی به شهرت برسند.

اما گاهی افراد مثل بازیگران و به‌طورکلی سلبریتی‌ها در ابتدا به یک شهرت می‌رسند و بعد سعی می‌کنند به خودشناسی برسند و برند شخصی خود را پیدا و آن را بسازند.

برای ساخت یک برند شخصی قدرتمند ممکن است که چندین بار این مراحل و مسیر را عقب جلو کنید تا به شرایط ایده‌آل و داشتن یک برند خوب و قوی برسید.

چگونه رضایت مشتری را ارتقاء دهیم؟

هشدار! از کجا بفهمیم رشد کسب‌وکارمان بیش از حد سریع است؟

داشتن یک داستان جذاب برای برند سازی شخصی

تمام زندگی بر پایه داستان است. همه افراد جذب داستان می‌شوند. شما می‌توانید برای ساخت یک برند که بتواند در ذهن افراد برای همیشه باقی بماند، یک داستان جذاب و هیجان‌انگیز بسازید که خودتان بخشی از آن داستان باشید.

می‌توانید این داستان‌ها را از طریق ویدئو یا محتوای متنی در اختیار کاربران قرار دهید.سعی کنید داستانتان به‌قدری جذاب باشد که افراد را به خود جذب کند و مشتاق باشند که همراه همیشگی این داستان باشند.

جمع‌بندیشاید برندسازی به نظر شما یک کار راحت و ساده به نظر بیاید.

اما در واقعیت نیازمند یک استراتژی و برنامه دقیق است که هدف آن نظارت و کنترل بر تصویری است که دیگران از افراد دارند. این تصویر قرار است که ویژگی‌ها و مزیت‌های ما را در مقایسه با کسانی که خدماتی مشابه ارائه می‌دهند.

برای دیگران پررنگ کند.برند سازی شخصی به شما کمک می‌کند که در کار خود موفق باشید و افراد بتوانند بر روی شما و تخصصتان حساب باز کنند. همچنین باعث می‌شود پیشرفت بیشتری در کسب‌وکار خود داشته باشید.

برای داشتن یک برند شخصی قوی نیاز است که شما اصول برند سازی شخصی را بدانید و استفاده کنید. از این اصول می‌توان به اصیل بودن، تمرکز داشتن بر روی مسیر، ساخت یک شعار و هدف، بازاریابی و داستان‌سرایی اشاره کرد.

سعی کنید از طریق برند شخصیتان تاثیر مثبتی بر روی افراد بگذارید تا آن‌ها حتی در غیاب شما از این تاثیر استفاده کنند. یک تأثیر مثبت و اقدام درست که در نبود شما هم تأثیر مثبت و خوبی روی دیگران داشته باشد و افراد همواره شما را یاد کنند.

تام پیترز به‌عنوان کسی که اولین‌بار در زمینه پرسونال برندینگ مقاله ارائه داد و صحبت کرد، در مقاله خود به این موضوع تأکید می‌کند که امروزه پیشرفت در دنیا نیازمند برندسازی است و افراد و کسب‌وکارهایی موفق می‌شوند که یک برند خوب و حرفه‌ای داشته باشند.

او در قسمتی از مقاله خود می‌گوید: «مستقل از سن، موقعیت شغلی و کسب‌وکاری که در آن فعالیت می‌کنیم، هر یک از ما باید خود را مثل یک شرکت ببینیم و مانند یک شرکت مدیریت کنیم.»

بیشتر بخوانید:

برند؛ نشان تجاری /شخصی سازی برند

معرفی بهترین کتاب‌ها در حوزه کارآفرینی سال 2023

منبع: ایده پردازان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا