تاثیر هم زمانی ربیع و مهر در بازار مصنوعات طلاوجواهر
مصادف شدن ماه مبارک ربیع با ماه مهر و شروع سال تحصیلی باعث شد تا خرید مردم بیشتر در بازار لوازم التحریر و پوشاک باشد و حجم خرید در بازار طلا متناسب با انتظار طلافروشان از ماه ربیع ، همچون سنوات گذشته نباشد.
امیر کشانی(سردبیر)
1403/07/02 | 12:07
به گزارش سایت طلا گلدنیوز به نقل از گروه بازارسنجی بنک طلا ، بازار مصنوعات طلا در شهریور 1403 دو چهره متفاوت داشت ، در دوهفته ابتدائی این ماه به دلیل مصادف شدن با ایام اربعین حسینی و مناسبت ها و تعطیلی های پایان ماه صفر ، که خیلی از بنکداران و طلافروشان نیز در سفر زیارتی کربلا بودند، بازار خرده فروشی طلاو جواهر در رکود بود و عملا درخواستی از جانب تامین کنندگان و بنک داران ثبت نشد و همه بنکداران درخواست های خود را به هفته سوم شهریور موکول کرده بودند.
البته این تعطیلات بهانه خوبی بود برای کارخانه های موفق ساخت زیورآلات طلا که تعطیلات تابستانی خود را در دوهفته ابتدایی شهریور قرار دهند.
اما چهره دوم بازار خرده فروشی طلا در هفته سوم شهریور که همزمان با آغاز ماه ربیع الاول بود ، خود را نشان داد. از اول ماه ربیع ، تامین کنندگان جنس های جدیدی وارد بازار طلا کرده و بنک داران تقاضاهای جدیدی برای تامین کنندگان داشتند. بازار مصنوعات طلا تا پایان شهریور1403 ، بازار نسبتا خوبی بود و به روال قبل از محرم و صفر بازگشت.
اما مصادف شدن ماه مبارک ربیع با ماه مهر و شروع سال تحصیلی باعث شد تا خرید مردم بیشتر درحوزه بازار لوازم التحریر و پوشاک باشد و حجم خرید در بازار طلا متناسب با سالهای گذشته در ماه ربیع نباشد؛ لذا انتظاری که طلافروشان برای خرید طلا در این ماه مبارک داشتند ، به دلیل همزمانی با شروع سال تحصیلی و تغییر جهت خرید به سمت بازار لواز التحریر و پوشاک ، برآورده نشد.
نکته قابل توجه دیگر در خصوص تامین کنندگان بازار اینکه با توجه به برگزاری حداقل چهار نمایشگاه طلاوجواهر در نیمه دوم سال ،برخی سازندگان در حال طراحی و ساخت محصولات جدید برای عرضه و رونمایی در نمایشگاه های طلاوجواهر پاییز ( نمایشگاه تبریز و شیراز ) هستند و تقاضاهای جدید را بر این مبنا مدیریت میکنند.
در دو هفته پایانی شهریور ماه به دلیل مصادف شدن با ماه ربیع و برگزاری مراسم ازدواج ، سبک جنس ها به سمت خرید برای مراسم نامزدی و عقد و عروسی رفت و بیشتر تقاضا به سمت انگشتر نشان ، حلقه و پشت حلقه ، سرویس عروسی و انواع سکه کشیده شد.
نکته پایانی که در خصوص بازار مصنوعات طلا در شهریور میتوان گفت این است که با توجه به رکود کلی بازار طلا ، مخصوصا در دوهفته ابتدایی این ماه ، اما همچنان تقاضا برای خرید مصنوعات طلا با اجرت کم وجود داشت وبازار مرجوعی نداشت .
به گزارش سایت بازار طلا گلدنیوز ، تمامی شاخصهای طلایی بازار تهران شامل سکه طلا طرح جدید، نیمسکه طلا، ربعسکه طلا وگرم طلا 18عیار در آخرین ماه تابستان رشد ارزشهای بیش از 4درصد را تجربه کردند.
بررسی روند شاخصهای معاملاتی در شهریورماه گویای آن است که سکاندار اصلی بازارها اونس طلای جهانی است، در حالیکه نرخ رشد دلار آزاد از ابتدای سال تاکنون همچنان در وضعیت منفی قرار دارد، شاخصهای طلایی بازدهیهای قابلتوجهی را بهثبت رساندهاند. تحلیلگران عامل اصلی این رویداد را رشد بهای جهانی اونس طلا میدانند.
دلار آزاد از ابتدای سال تاکنون نرخ رشدی منفی را تجربهکرده و در شهریور ماه تنها حدود یکدرصد افزایش ارزش داشتهاست، اما در مقابل هر اونس طلای جهانی در بازه شهریورماه حدود 4.42درصد و از ابتدای سالشمسی تاکنون حوالی 22درصد رشد قیمت را تجربه کردهاست، در نتیجه میتوان گفت مهمترین نیروی محرکه نرخ شاخصهای طلایی ، قیمت جهانی اونس طلا است.
رکورد ماهانه شاخصهای طلایی در اختیار ربعسکه با حدود 6.71درصد افزایش ارزش است. برادر کوچک خانواده سکه در روزهای پایانی مردادماه حوالی 14میلیون و900هزار تومان معامله میشد که در روز 29 شهریورماه با اختلاف یکمیلیونتومانی نسبت به این نرخ به رقم 15میلیون و 900هزارتومان رسید. بهطورکلی ربعسکه با توجه به قیمت کمتر و نقدشوندگی آسانتر خود بیشتر از دیگر شاخصهای بازارطلا مورد استقبال خریداران قرار میگیرد. رتبه دوم و سوم شاخصهای طلایی رسمی در بازه شهریورماه نیز در اختیار سکه طلای طرح جدید و نیمسکه طلا به ترتیب با 4.52 و 4.36درصد افزایش ارزش است. شاخص طلایی غیررسمی آبشده نقدی نیز در ماه آخر تابستان حدود 5درصد افزایش ارزش داشتهاست.
نکته جالب توجه اینکه قیمت خودرو بر خلاف بازار داغ ثبت نام ها برای شرکت در قرعه کشی ، هیچ بازدهی مثبتی را در شهریور نشان نمیدهد و از ابتدای سال تا امروز نیز حدود 13.5 درصد بازدهی منفی داشته است.
انتهای گزارش/
بازار ارز و طلا
بازار مصنوعات طلا
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده