گزارش گلدنیوز به نقل از کارشناس سینما درباره شانس سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
محمد حقیقت کارشناس سینما درباره شانس سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ نوشته است
علی اصغر کشانی(نویسنده)
1403/06/09 | 16:06
به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز)؛به نقل از پایگاه خبری سینما سینما محمد حقیقت نوشت: هرساله در این فصل کمیته انتخاب کشورها شروع به معرفی فیلمهای برتر خود به آکادمی اسکار میکنند تا در رقابت بهترین فیلم بینالمللی سال (غیرانگلیسی زبان) شانس خود را بیازمایند. در این مورد تا به امروز چندین کشور هم فیلمهای خود را مشخص کرده و ارسال کردهاند.
در مورد اسکار، ایران قبلا موفق شده با دو فیلم از اصغر فرهادی دو اسکار بدست آورد. در حال حاضر بنظر میآید مسوولان دولتی سینما در تهران فعلا ایده خاصی در اینباره ندارند، یا روی هیچ فیلمی که تا حدی بتواند شانسی داشته باشد، صحبتی به میان نیامده است. اما در عوض از سوی کشور المان، «دانه انجیر معابد» ساخته محمد رسولاف که تماما در ایران، با سوژه ایرانی، به زبان فارسی، با هنرپیشههای ایرانی، با تکنیسینهای ایرانی ساخته شده برگزیده و معرفی شده است.
سابقه اینکه فیلمی از فیلمساز ایرانی را، کشور دیگری برگزیند از چه زمانی آغاز شده است؟ این مورد به فیلم «دونده» اثر درخشان امیر نادری برمیگردد که وقتی این فیلم در امریکا توسط پخش کننده آن، کمپانی انترنشنال هوم سینما به مدیریت رافق پویا بود در سال ۱۹۸۶ به آکادمی اسکار معرفی شد ولی مورد قبول واقع نشد زیرا در آن زمان قانون اسکار بدین گونه بود که حتما باید کشور مبدا که تهیه کننده فیلم است به طور رسمی چنین درخواستی را میکرد، که این کار عملی نبود و نشد و متاسفانه امیر نادری این شانس را از دست داد.
در این زمینه فیلمهای دیگری هم بودند مثل «پرسپولیس» ساخته مرجانه ساتراپی، مشترک با ونسان پارانوود که در فرانسه با سوژه کاملا ایرانی، و صدا پیشگی کاترین دونو و دخترش شیارا، به شکل کارتون ساخته شده بود و در سال ۲۰۰۷ از سوی فرانسه به آکادمی اسکار معرفی شد، و از طرف کمپانی مهم سونی پیکچرز کلاسیک در امریکا پخش شده بود، اما ناکام ماند همچنین «عنکبوت مقدس» با سوژه ایرانی و هنرپیشههای ایرانی به کارگردانی علی عباسی با سرمایهگذاری اروپاییها ساخته شده بود و بعد از موفقیت در مسابقه کن ۲۰۲۲ از سوی دانمارک به آکادمی اسکار معرفی شد و توانست به مرحله ۱۵ کاندیدای اولیه راه یابد. فیلم «زیر سایه» ساخته بابک انوری، با سوژه ایرانی با بازیگران ایرانی در انگلیس ساخته شده بود و به اسکار معرفی شد. اما به مرحله کاندیدا شدن راه نیافت، یکی دیگر از فیلمها، «شیدا» اولین فیلم نورا نیاسری است که آن هم موضوع ایرانی داشت و بازیگران ایرانی از جمله زر امیرابراهیمی، بود و از سوی استرالیا، نماینده این کشور برای آکادمی با تبلیغات فرستاده شد، که موفقیتی بهدست نیاورد.
جدا از اینها چون اصغر فرهادی دو بار اسکار بدست آورده بود، تهیهکننده و پخشکننده فیلم «همه میدانند» که در اسپانیا با بازیگران مشهور این کشور ساخته شده بود و بسیار روی آن برای بدست آوردن اسکار برای سینمای اسپانیا حساب باز کرده بودند، در نهایت کمیته انتخاب اسکار آن کشور، این فیلم را انتخاب نکرده و ترجیح داده بود یک فیلم از کارگردان اسپانیایی برگزیده و به اسکار معرفی کند.
امسال که فیلم محمد رسولاف، معرفی شده از سینمای آلمان، راهی اسکار میشود باید دید چقدر برای آلمان شانس خواهد آورد. این فیلم در آمریکا توسط کمپانی نیون که در زمینه فیلمهای هنری از اهمیتی برخوردار است بهزودی در آن کشور پخش خواهد شد. باید یادآوری کرد که «دانه انجیر معابد» به دلیل اهمیت سوژه و گیرایی آن، و همچنین مردمی بودن، میتواند شانس بالایی برای رسیدن به لیست ۱۵ فیلم اولیه داشته باشد، و بعد از آن بستگی به زمان نمایش فیلم در آمریکا و شرایط سیاسی ایران در صحنه بینالمللی در نزدیکی برگزاری مراسم اسکار هم خواهد داشت.
درباره اسکار
با وجود همه دگرگونیهایی که در ۹۰ سال گذشته در صنعت فیلم پیش آمده، جایزه اسکار همچنان پابرجا ماندهاست. از اواخر دهه ۱۹۲۰ و ورود صدا به سینما تا قرن ۲۱ و استفاده از تصاویری که به کمک کامپیوتر تولید شده، دهههای متمادی شاهد پیدایش و از میان رفتن سبکهای گوناگون بودهاند. هالیوود پیوسته سلطه خود را بر عالم خیال حفظ کرده و بر فیلمهای اروپایی، بریتانیایی و هندی - که البته تماشاگران خود را داشتهاند – سایه افکندهاست. ستارگان هالیوود نیز از نخستین بازیگران جهانی در دهه ۱۹۳۰ تا ستارگان شکوهمند دهه ۱۹۵۰ و چهرههای پر زرق و برق دهه ۱۹۷۰ و بازیگران امروزی که روابط شان موضوع بحث رسانه هاست دستخوش تغییرهای بسیاری شدهاند. در تمام این سالها، جایزه اسکار نشان دهنده وضعیت کلی سینما بوده و به عنوان پاداشی به فیلمها، بازیگران و کارگردانانی که دستاوردهای پایداری داشتهاند اهدا شدهاست؛ جایزهای که نه تنها در تثبیت ستارهها مؤثر بوده بلکه نقش بسزایی هم در موفقیت تجاری فیلمها داشتهاست. حتی هرگاه که آکادمی از یکی از این نشانهها غافل مانده، باز هم معیارهای مفیدی برای درک روندهای جاری در صنعت فیلمسازی در اختیار مورخان گذاشتهاست. این مطلب مروری است بر ۱۰ دهه فعالیت اسکار و تاریخچه پرشکوه اهدای این جایزه که به دست آوردن آن شاید مهمترین دستاورد یک سینماگر در طول زندگی حرفهای اش باشد
سینماسینما و دانشنامه ویکی پدیا
اسکار ۲۰۲۵
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده