تبعات ابلاغیه جدید بانک مرکزی

هجوم به بازار فیزیکی سکه و طلا

با توقف معاملات پیوسته در بورس کالا شاید در کوتاه مدت شاهد کاهش قیمت باشیم ولی در بلند مدت اتفاقا با هجوم به بازار فیزیکی و هم چنین جلوگیری از معاملات پیوسته بورس کالا ، حبابهای سنگینی در سکه و طلا تشکیل میشود که مشکلات این بازار را دوچندان میکند.

دکتر مهرناز سلطانی(کارشناس)

1402/10/27 | 10:10

نظری ثبت نشده

هجوم به بازار فیزیکی سکه و طلا

به گزارش گلدنیوز ، روز دوشنبه بانک مرکزی «ارائه گواهی سپرده در قبال سکه و طلا» را ممنوع اعلام کرد. بر این اساس، بانک‌ها حق ارائه گواهی سپرده به مشتریان در قبال دریافت شمش و مسکوکات طلا را ندارند.

در همین راستا، بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای خطاب به شبکه بانکی اعلام کرد: اخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت که منتج به صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا و غیر آن شود، صرفاً پس از أخذ مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر است.

در مورد این خبر دکتر مهرناز سلطانی کارشناس اقتصادی و مشاور سرمایه گذاری به گلدنیوز گفت: باید بگوییم که رفتار بانک مرکزی به شدت عجیب و به نظر از روی هیجان بوده است ؛ چرا که شخص معاون بانک مرکزی در سال گذشته گواهی سپرده کالایی شمش را به بورس کالا ابلاغ کرد و معاملات آن آغاز شد.حالا بعد از 1 سال هیچ توجهی به مصوبه قبلی خود نکرده اند و گواهی سپرده کالایی را محل سفته بازی عنوان میکنند.


مهرناز سلطانی در خصوص دلایل این اقدام بانک مرکزی گفت: البته این خبر دلیل دیگری هم داشت و آن بحث عدم شفافیت و قاچاق شمش و طلا در سال گذشته بود که بورس کالا با قاطعیت جواب آن را داد و اعلام کرد که با توجه به شاسه دار بودن تمامی طلاهای موجود در انبار امکان خروج کالا از انبار و قاچاق آن وجود ندارد.

سلطانی ادامه داد: البته مشابه این کار را سالهای قبل هم در زمان روسای قبلی بانک مرکزی شاهد بودیم جایی که معاملات گواهی سپرده سکه و سکه بورسی ممنوع اعلام شد و پس از آن شاهد انفجار قیمتی در بازار سکه بودیم.

ایشان تاکیدکرد: در واقع با این کار گویا بانک مرکزی قصد دارد یک فعالیت موازی را با بورس کالا آغاز کند ولی با قوانین خود که منافی بازار آزاد است و در ثانی با توقف معاملات پیوسته در بورس کالا شاید در کوتاه مدت شاهد کاهش قیمت باشیم ولی در بلند مدت اتفاقا با هجوم به بازار فیزیکی و هم چنین جلوگیری از معاملات پیوسته بورس کالا حبابهای سنگینی در سکه و طلا تشکیل میشود که مشکلات این بازار را دوچندان میکند.

توضیحات دکتر مهرناز سلطانی را اینجا بشنوید:

برچسب:

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت