فیلم طلا با بازی متیو مک کانهی

فیلم طلا با بازی متیو مک کانهی

یک فیلم جنایی درام محصول سال ۲۰۱۶ آمریکا به کارگردانی استیون گیگان / این فیلم بر اساس داستانی از پرونده رسوایی بری-ایکس در سال ۱۹۹۳ نوشته شده است. در این پرونده حجم انبوهی از طلا در جنگل‌های اندونزی کشف می‌شود و بنا به دلایلی قانونی، شخصیت‌های فیلم و جزئیات داستان تغییر می‌کنند.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/07/11 | 00:07

نظری ثبت نشده

فیلم طلا با بازی متیو مک کانهی

سرویس هنری گلدنیوز :فیلم طلا با بازی متیو مک کانهی دارای همه عناصر کلیدی یک درام پرطرفدار هالیوودی است. داستان جستجوی گنجینه ای از ثروت همراه با دروغ، فریب و خودکشی جعلی. شاید باور آن سخت باشد، اما این فیلم بر اساس داستانی است که برای سرمایه گذارانی که در یکی از بزرگترین کلاهبرداری های تاریخ معدن فریب خورده اند، بسیار واقعی است.

طلا بر اساس داستان ظهور و سقوط شرکت معدنی کانادایی Bre-X ساخته شده است. اما داستان واقعی پشت آن بسیار شگفت انگیز تر از داستان فیلم است. یک کلاهبرداری 3 میلیارد دلاری که زندگی انسان های بی شماری را خراب کرد. یک داستان حماسی از فریب ، حرص و آز و ویرانی.

دیوید والش که بود؟

شخصیت ولز در فیلم ساختگی است. اما بر اساس یک شخص واقعی با نام دیوید والش طراحی شده است و فیلم از داستان رسوایی شرکت Bre-X الهام گرفته شده است. والش یک دلال در بازار سهام بود. او یک شرکت معدنی کوچک کانادایی به نام Bre-X Minerals ، را در سال 1989 تأسیس کرد. این شرکت در چهار سال اول تاسیس خود در تجارت موفق نبود. تا زمانی که در سال 1993، والش به همراه یک زمین شناس به نام مایکل دی گوزمن (مایکل آکوستا در فیلم، با بازی ادگار رامیرز)، تصمیم گرفتند زمینی را در اندونزی خریداری کند که معتقد بودند می تواند پتانسیل وجود یک معدن طلا را در خود داشته باشد. آنها سپس اعلام کردند که مقدار زیادی طلا در این منطقه کشف کرده اند. سپس ارزش شرکت تا سال 1997 میلیاردها دلار افزایش یافت. اما موفقیت آنها کوتاه مدت بود.

آغاز رسوایی Bre-X

پس از آنکه شخص دیگری به طور مستقل تحقیقات خود را درباره میزان طلا در معدن اندونزی آغاز کرد، موقیعت آنها به خطر افتاد. پس از اینکه تحقیقات در اطراف معدن شروع شد، دی گوزمن با پریدن از هلیکوپتر خود را کشت. این کار او حتی به بیشتر شدن سطح نظارت و تحقیقات در اطراف شرکت منجر شد. اندکی بعد مشخص شد که معدن Bre-X در اندونزی که ظاهراً میلیاردها دلار طلا داشت، عملاً فاقد طلا بوده و اساساً بی ارزش است. نه تنها این، بلکه مشخص شد که Bre-X در گزارش های تورم خود اشتباه نکرده و این شرکت یافته های قبلی طلا خود را جعل کرده بود.

فیلم طلا به کارگردانی  محصول سال ۲۰۱۶ آمریکا به کارگردانی استیون گیگان است. در این فیلم متیو مک‌کانهی، ادگار رامیرز، برایس دالاس هاوارد، کوری استول، توبی کبل، کریگ تی. نلسن، استیسی کیچ و بروس گرینوود به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سهام Bre-X سقوط کرد و با شکایات سرمایه گذاران که احساس می کردند فریب خورده اند مواجه شد و قبل از پایان سال 1997 اعلام ورشکستگی کرد. والش ادعا کرد که بی گناه است. او هرگونه تقلب بدون اطلاع او و توسط دیگر اعضا شرکت انجام شده است. در این پرونده هیچ گونه اتهامی برای هیچ یک از اعضا شرکت مطرح نشد. والش در سال 1998 بر اثر آنوریسم مغزی درگذشت.

این داستان در کانادا به عنوان یک رسوایی بزرگ شناخته می شود، اما اکثر آمریکایی ها (مردم دیگر نقاط جهان) با آن آشنا نیستند و با توجه به اینکه فیلم «طلا» نام شرکت، شخصیت ها و رویدادها را تغییر داده است، حتی اگر فیلم موفقی باشد ممکن است نام دیوید والش و شرکت Bre-X برای بسیاری در ایالات متحده (میتونی بنویسی دیگر کشورها یا جهان)، ناشناخته باقی بمانند.

ایده ساخت فیلم

هنگامی که رسوایی Bre-X در سال 1997 برملا شد. کشف بزرگ معدن طلا به عنوان یک کلاهبرداری بزرگ فاش شد. مدیران معادن پیش بینی کردند که این داستان واقعی تبدیل به فیلم می شود. سپس با شوخی در مورد اینکه کدام بازیگر باید نقش هر یک از آنها بازی کند، بحث کردند.

رئیس Norm Keevil at Teck، یکی از بزرگترین شرکت های معدنی کانادا، پیشنهاد داد که برای نقش کلیدی مدیر اجرایی Bre-X یعنی دیوید والش، از شان کانری استفاده شود. جان گودمن و جورج وندت نیز از دیگر گزینه های پیشنهادی بودند. اما هیچ کس بازیگری مانند متیو مک کانهی را برای بازی در نقش اصلی والش پیشنهاد نکرد. او خیلی تند و عصبی بود. این نقطه نگران کننده شروع شکست داستان، بین آنچه واقعاً در Bre-X اتفاق افتاد و آنچه در فیلم «طلا» به نمایش در آمد بود.

فیلم بیش از آنکه به کلاهبرداری هایی که در جنگل های اندونزی و در بازارهای جهانی سهام رخ داده است بپردازد، بر روی بازی مک کانهی متمرکز شده بود. با تمرکز بیشتر بر بازیگر نسبت به داستان، فیلم در هر دو سطح شکست می خورد. بازی مک کانهی در «طلا» فاصله زیادی با بهترین کار او دارد. بازی او در فیلم «باشگاه خریداران دالاس» بسیار جذاب بود. اما در اینجا آزار دهنده است و داستان غنی Bre-X هرگز به طور کامل بیان نمی شود.

با این حال به اعتبار تهیه کنندگان و فیلمنامه نویسان «طلا» پاتریک ماست و جان زینمن و همچنین مک کانهی، چندین عنصر از حماسه Bre-X حفظ شد. یعنی داستان غنی والش، دلال شکست خورده ای که تصمیم گرفت از یک زمین شناس به نام جان فلدرهوف که به اندازه او به زمین خورده بود، حمایت کند و هزینه یک کلاهبرداری معدنی مبهم را بر اساس یک نظریه زمین شناسی اثبات نشده تأمین کند. این فیلم همچنین فتنه ای را به تصویر می کشد که در آن مقامات فاسد دولت اندونزی و بزرگترین شرکت های معدنی جهان Bre-X  را دور زدند و به دنبال جداسازی والش از دستاوردهای بادآورده او بودند.

برخی تفاوت های فیلم با داستان واقعی

برخی تغییرات که در مورد جغرافیای فیلم اعمال شده است. همچنین تغییر نام شرکت و مدیران آن یک احتیاط قانونی منطقی است. انتقال دفتر مرکزی شرکت از کلگری به رنو، بدون آن که از اهمیت داستان کاسته شود، فیلم را برای تماشاگران آمریکایی خوشایندتر می کند. با این حال، تمرکز بیش از حد بر روی شخصیت کنی ولز با بازی مک کانهی، در مقیاس قابل توجهی داستان Bre-X را از بین می برد. آنچه در تبدیل واقعیت به یک فیلم هالیوودی از دست رفته است، بعدهای مختلف شخصیتی اعضای Bre-X است. والش، که در سال 1998 در 52 سالگی درگذشت، چیزی شبیه به یک فرد فریبنده بود. اما هرگز یک مغز متفکر برای کلاهبرداری نبود.

فیلم تا حدی به شخصیت والش وفادار می ماند. اما هیچ تلاشی برای کاوش در ذهن و انگیزه مغز متفکر این طرح، (یک زمین شناس با بازی هنرپیشه ونزوئلایی، ادگار رامیرز.) نمی کند. همچنین حضور معدن داران بزرگ دیگر مانند Teck's Keevil که قبل از افشا شدن اینکه هر چیز درخشانی طلا نیست، برای کنترل ذخایر مبارزه می کردند، در فیلم خلاصه می شود.

در عوض، مک کانهی در تمامی صحنه ها حضور دارد. این بازیگر مدتی رژیم نوشابه و همبرگر را دنبال کرد تا شکم خود را به تقلید از شکم والش، بزرگ کند. این گستردگی وسیع شکم او، زمان حضور در صحنه فیلم و اعتبار سایر بازیگران را به خود اختصاص داد.

هیچ جایزه ای به طلا نرسید

فیلم «طلا» در تعطیلات کریسمس در تعدادی از سینماها اکران شد تا فیلم واجد شرایط دریافت جوایز این فصل شود. اما هیچ نامزدی و جایزه ای دریافت نکرد. در حالی که این فیلم نمی تواند از یک داستان غنی نهایت استفاده را ببرد، موفق می شود داستان را به نتیجه رضایت بخش تری نسبت به اهداف زندگی واقعی برساند.

پایانی دلپذیر

رسوایی Bre-X به هزاران سرمایه گذار صدمه زد و صنعت معدن و بازار سهام کانادا را بی اعتبار کرد. اما هرگز هیچ کس تحت پیگرد قانونی قرار نگرفت. سکانس های پایانی فیلم نتیجه ای پاک تر از واقعیت را ارائه می دهد. شخصیت مک کانهی می فهمد که شریکش، (زمین شناسی که ذخایر طلا را پیدا کرده بود.) پس از خروج از هلیکوپتری که در بالای جنگل پرواز می کرد، جان باخته است. این همان چیزی است که در Bre-X اتفاق افتاد. افراد نزدیک به داستان هنوز نمی دانند که در واقع در هلی کوپتر چه گذشته است. فیلم «طلا» به آن پرواز نهایی یک پیچ و تاب دلپذیر می بخشد. اما این فیلم برای حضور کمتر مک کانهی و حضور شان کانری، فریاد می زند.

منابع: نقد فارسی/zoomg/finance.yahoo/

انتهای پیام/

برچسب:

پیشنهادویژه

شرکت معدنی کانادایی Bre-X

فیلم طلا

متیو مک کانهی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت