جامه کعبه مقدس

جامه کعبه مقدس

کیسوا پرده ی زربافت خانه کعبه که هرساله 9 ذی الحجه به رسم پیامبر اسلام تعویض میشود.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/07/15 | 00:07

نظری ثبت نشده

جامه کعبه مقدس

به گزارش سرویس هنری گلدنیوز پس از فتح مکه در نهمین سال هجری ، پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) هنگام وداع خود، کعبه را با لباس یمنی پوشاند.

کیسوا(پرده کعبه) هرساله در نهمین روز ماه ذی الحجه ، به پیروی از حضرت محمد (ص) و یارانش جایگزین می شود.این پرده سالی یک بار در حج پس از رفتن حجاج به کوه عرفات تعویض می شود تا خود را برای پذیرایی از نمازگزاران صبح روز بعد ، همزمان با عید قربان ، آماده کند.

کیسوا

مسئولین امورحرمین شریفین،  قسمت زیرین کیسوا را حدود 3 متر بلند کرده و منطقه برآمده را با پارچه نخی سفید می پوشانند. (عرض آن از چهار طرف تقریباً دو متر است). این حرکت به منظور احتیاط برای حفظ تمیزی و ایمنی کیسوا و جلوگیری از دستکاری در آن طراحی شده است. 

تنوع رنگی در پوشش کعبه

رنگ پوشش های کعبه در طول سالیان گذشته، بارها تغییر کرده است. پیامبر اسلام آن را با پارچه راه راه سفید و قرمز یمنی پوشاند. ابوبکر صدیق ، عمر بن خطاب و عثمان بن عفان آن را با پارچه سفید پوشاندن وابن الزبیر نیز آن را با پارچه قرمز پوشاند.

منابع مالی در هر عصر،معیار انتخاب رنگ

در دوران عباسیان، یک بار با رنگ سفید و یک بار با رنگ قرمز پوشانده شده بود.در حالی که سلطان سلجوقی روی آن را با یک زنجیر زرد پوشانده بود. خلیفه عباسی النصیر رنگ کیسوا را به سبز و بعداً به سیاه تغییر داد. این رنگ آن تا به امروز باقی مانده است. انتخاب رنگ بر اساس امکانات مالی در هر عصر بود. پارچه قباتی از مصر آورده شده بود.این پارچه یکی از بهترین نوع پارچه هایی بود که برای پوشش کعبه مورد استفاده قرار می گرفت. کیسوا یمن نیز پارچه ای با کیفیت و معروف ترین در آن زمان بود.

پارچه سفید، زیبا اما کم دوام

 دکتر الدحاس درباره علت تغییر رنگ ها در طول زمان گفت که سفید روشن ترین رنگ است ، اما دوام ندارد. اغلب هنگام لمس حجاج پاره ،کثیف و ناخالص می شد.به این دلایل با پارچه سیاه و سفید که در چادرهای عربی استفاده می شد ، جایگزین شد. الدحاس میگفت:

"منابع مختلف مالی ، نوع پارچه مورد استفاده برای کعبه را تعیین می کرد. کیسوا معمولاً هر زمان که پارچه خاصی در دسترس بود تغییر می کرد. 

این امر در دوران خلافت راشدین ، ​​بنی امیه و عباسیان صادق بوده است.

پارچه مشکی، بادوام و مناسب

رنگ مشکی سرانجام در پایان دوران عباسیان انتخاب شد. زیرا بادوام بود و می توانست در برابر لمس بازدیدکنندگان ،زائران و مردم مقاومت کند. برای حفظ كعبه و جلوگیری از دست زدن مردم به آن ، طول کیسوا بلندتر شد.

بافت و جنس کیسوا

برخی از روایات اشاره می کند که کیسوا در آن زمان روی کعبه لایه بندی شده بود. وقتی سنگین یا فرسوده شد ، برداشته یا تقسیم شد. مورخان در روایتی تأیید می کنند که پیامبر اولین کسی بود که کعبه را با قوباتی پوشاند.پارچه ای نازک و سفید که در مصر ساخته شده و به نام قبطیان نامگذاری شده است.در روایات آمده است که پیامبر اسلام(ص)در فتح مکه ، کیسوا قدیمی را که در دوران مشرکان استفاده می شد، نگه داشت. آن را جایگزین نکرد تا زمانی که زنی آن را سوزاند. در حالی که وی سعی داشت با بخور آن را خوشبو کند. سپس آن را با پارچه ای یمنی پوشاندند. 

احداث یک کارخانه ی اختصاصی برای بافت کیسوا

پادشاهان و سلاطین مسلمان به پوشش کعبه و مراقبت از آن ادامه دادند. در دوران عربستان سعودی ، کیسوا مورد توجه زیادی قرار گرفت. دولت اسلامی که در آن زمان در مصر وجود داشت ، قرن ها به ارسال کیسوا ادامه داد. پادشاه سعودی ، عبدالعزیز ، به  ایجاد یک کارخانه خصوصی برای ساختن کیسوا در محله اجیاد نزدیک مسجد جامع مکه دستور داد ، اولین خانه ای که به تولید کیسوا در حجاز از زمان پوشش کعبه در دوران قبل از اسلام تا عصر حاضر اختصاص داده شد.

اولین کیسوا در دوران سعودی

در این کارخانه اولین کیسوا در دوران سعودی در مکه تولید شد. بعداً تولید به ام الجود منتقل شد.مکانی جدید مجهز به جدیدترین ماشین آلات پیشرفته در صنعت بافندگی در آن زمان بود. تولید کیسوا ادامه داشت و این دستگاه از همه دستگاه های قبلی پیشی گرفت.

فرمول ساخت کیسوا، نتیجه تحقیقات آزمایشگاهی بود

روکش پنبه ای کیسوا شسته می شود. سپس ابریشم را با رنگ مشکی برای پرده بیرونی و رنگ سبز را برای قسمت داخلی آن ، مانند پوشش اتاق پیامبر(ص) رنگ می کنند. هر کیسوا به 670 کیلوگرم ابریشم طبیعی نیاز دارد.آزمایش های مختلفی روی نخ های ابریشم و پنبه انجام می شود. تا از مطابقت آنها با استانداردهای مورد نیاز از نظر مقاومت نخ های ابریشم و مقاومت آنها در برابر فرسایش و شرایط آب و هوایی اطمینان حاصل شود. آزمایش هایی روی نخ های روکش نقره ای نیز انجام می شود تا از مناسب بودن و کیفیت بالای آنها اطمینان حاصل شود. در زمینه تولید پارچه ماشینی ، این مجتمع مجهز به ماشین آلات ژاکارد پیشرفته است.آیات قرآنی بافته شده را ایجاد می کند. ابریشم مشکی حک شده با آیات و دعاها وابریشم ساده برای چاپ آیات و نخ نقره و گلدوزی با روکش طلا تولید می کند.

چینش و چاپ کیسوا

در بخش چاپ ،روند قرار دادن اولین نقاشی از چاپ آیات قرآن و نقوش اسلامی بر روی کمربند کعبه آغاز می شود. همچنین بخشی را آماده می کنند که دو طرف آن از چوب ساخته شده است. پارچه خام سفید بین آنها کشیده شده است. سپس ابریشم ساده در بالا قرار می گیرد. کمربند کیسوا قبل از درب کعبه و گلدوزی روی آن چاپ می شود. کارگران از چاپ ابریشم برای آیات قرآنی با جوهر سفید و زرد استفاده می کنند. بخش کمربند از گلدوزی طلا ، نقره و نقوش مراقبت می کند. این فرآیند با قرار دادن نخ هایی با تراکم مختلف روی نخ ها و نقوش چاپ شده روی پارچه سیاه انجام می شود. سپس تکنسین ها شروع به ساختن گنبد و بخیه های لازم  با استفاده از سیم نقره ای با روکش طلا می کنند. 

گران قیمت ترین پارچه جهان، جامه کعبه مقدس

کارخانه سعودی،جامه مقدس ترین مکان اسلام را با روکش طلا دوخت

به گزارش رویترز ده ها صنعتگر سعودی ،که عمدتا در سنین 40 و 50 سالگی هستند، در یک کارخانه در مکه مشغول کار هستند. آنها پارچه های مشکی و طلا دوزی شده را برای پوشش کعبه ، مقدس ترین مکان در اسلام آماده می کنند.پارچه ای که به نام کیسوا شناخته می شود.از ابریشم و پنبه بافته شده و با آیاتی از قرآن تزئین شده است. هر سال یک کیسوا جدید ساخته می شود تا در مراسم حج سالانه مسلمانان ،در مسجد جامع مکه نصب شود.

كيسواي جديد كعبه مقدس با 120 كيلوگرم طلا و 100 كيلوگرم نخ نقره بافته شده است.

گران قیمت ترین پارچه جهان، جامه کعبه مقدس

نیاز به نسل جدید و اموزش دیده حس میشود

بسیاری از صنعتگران تمام عمر در کارخانه ای در منطقه عم الجود مکه کار کرده اند. آنها به زودی بازنشسته می شوند ، بنابراین نسل جدیدی برای ادامه کار باید آموزش بینند. 

ملک سلمان دستور داده است تا سال آینده همه دستگاههایی که 30 سال پیش برای کمک به خودکار سازی این صنعت معرفی شده بودند ، با دستگاههای جدید جایگزین شوند. مدیر این پروژه در بازدید از کارخانه خواستار کادر جدیدی از تولیدکنندگان است تا جایگزین کارمندان فعلی شود.

تاریخچه نقطه کانونی حج

کعبه یک ساختار سنگی به شکل مکعب است.حدود دو میلیون زائر در یک مراسم دسته جمعی در اطراف آن طواف میکنند. هنگامی که مسلمانان در هر کجای دنیا نماز پنج گانه خود را در روز می خوانند ، به سمت مکه و کعبه می ایستند.

سنگ سیاه کعبه حتی قبل از تولد اسلام مورد احترام بود. مسلمانان معتقدند که کعبه در ابتدا توسط ابراهیم نبی ،در محل اولین خانه عبادی که توسط حضرت آدم ساخته شده بودبنا شده است. از آن زمان بیش از یک بار بازسازی شده است.

کیسوا تا سال 1962 در مصر تولید می شد. در قرون گذشته پوشش های قرمز ، سبز یا سفید وجود بر روی کعبه وجود داشته است. درحال حاضر سالهاست که با خط طلایی گلدوزی شده بر روی پارچه ای سیاه دوخته می شود. 

ابریشم ایتالیایی،نخ طلای آلمانی

نزدیک به 670 کیلوگرم ابریشم که برای پوشاندن سازه ای به طول 15 فوت و عرض 35 تا 40 فوت از ایتالیا وارد می شود. نخ نقره و روکش طلا از آلمان می آید.این کیسوا در عربستان سعودی طلا دوزی و دوخته می شود.هر سال مبلغ 6 میلیون دلار توسط پادشاه عربستان برای آن پرداخت می شود. مدیر این پروژه در مورد هزینه ای که در زمان ریاضت اقتصادی در پادشاهی انجام می شود،گفت: این خانه خدا را جلال می بخشد. کعبه بیش از این مستحق این افتخار است.

قدیمی ترین دوزنده ی کیسوا

ولید الجهانی به مدت 17 سال در این کارخانه که در سال 1977 افتتاح شد کار کرده است. او در حالی که یک آیه قرآنی را می دوخت که تکمیل آن 60 روز طول می کشد. وی گفت: به لطف خدا ما در خدمت کعبه مقدس هستیم. این نعمت بزرگی است.  هنگامی که ما در کار خود موفق می شویم ، خوشحالیم که مسلمانان نصب پوشش جدید برای کعبه جشن خواهند گرفت. این بهترین حس است. 

گران قیمت ترین پارچه جهان، جامه کعبه مقدس

کیسوا، میراث مقدس

در پایان حج ، پارچه های استفاده شده را تکه تکه می کنند تا در بین بزرگان و سازمان های مذهبی توزیع شود. گیرندگان قطعات را به عنوان میراث می دانند. کیسوا امسال کامل شده است ، اما کارگران کار بعدی را شروع کرده اند. 

منابع :

https://www.coastaldigest.com/religious-belief/holy-kaaba-dons-new-kiswa-woven-120-kg-gold-and-100-kg-silver-threads

https://www.reuters.com/article/us-saudi-haj-kiswa-idUSKCN1B70CC

https://www.arabnews.com/node/1708721/saudi-arabia

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

پارچه کعبه

جامه کعبه

کسیوا

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت