گنجینه های فرعون طلایی

گنجینه های فرعون طلایی

توت عنخ آمون، یا "فرعون طلایی" به شکل مومیایی در تابوت طلای خالص (به وزن 110.4 کیلوگرم) پیدا شد.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/09/15 | 00:09

نظری ثبت نشده

گنجینه های فرعون طلایی

توت عنخ آمون، یا "فرعون طلایی" که در سطح بین المللی شناخته می شود، به شکل مومیایی در تابوت طلای خالص (به وزن 110.4 کیلوگرم) پیدا شد. در پارچه کتانی پیچیده شده بود که تمام تابوت به جز صورت را پوشانده بود. این تابوت اکنون در موزه مصر نگهداری می شود. با باز کردن تابوت، ماسک طلایی و معروف پادشاه جوان اولین چیزی بود که دیده شد.

ماسک طلایی

به گزارش سرویس هنری گلدنیوز، بیش از 3000 گنج برای کمک به توت عنخ آمون در زندگی پس از مرگش در مقبره او قرار داده شده است. دیوارهای محل دفن با صحنه هایی از سفر او به جهان آخرت نقاشی شده بود. این اتاق شامل چهار زیارتگاه طلاکاری شده بود که داخل آن یک تابوت قرمز کوارتزیتی حاوی سه تابوت تودرتو قرار داشت. مومیایی توت عنخ آمون در درونی ترین تابوت که از طلای جامد ساخته شده و تقریباً 110.4 کیلوگرم وزن دارد، قرار داشت. بدن او را با کتان پیچیده و روی صورتش ماسک طلایی نفیسی گذاشته بودند.

تابوت های چند لایه فرعون طلایی

توت عنخ آمون، یا "فرعون طلایی" که در سطح بین المللی شناخته می شود، یکی از پادشاهان سلسله هجدهم پادشاهی جدید بود. او به دلیل مرگ در اوج جوانی و همچنین به دلیل اینکه مقبره و گنجینه های کامل او به همان روشی که در ابتدا دفن شده بودند کشف شد، به یکی از مشهورترین فراعنه تبدیل شد.

توت عنخ آمون در مقبره معروف خود "قبرستان 62" در دره پادشاهان مصر به خاک سپرده شد. در 4 نوامبر 1922 توسط هاوارد کارتر، باستان شناس بریتانیایی، کشف شد. این کشف باعث سر و صدای رسانه ای گسترده در سراسر جهان شد. دو سال پس از کشف مقبره، در 3 ژانویه 1924، کارتر تابوت فرعون را پیدا کرد.

تابوتی از سنگ کوارتزیت

ابعاد اتاق دفن فرعون طلایی تقریباً 6 متر در 4 متر است و شامل تابوت مستطیلی اصلی ساخته شده از سنگ کوارتزیت است. گوشه های آن با چهار مجسمه خدایان تزئین شده است که بال های خود را برای محافظت از تابوت و هر آنچه در آن است باز کرده اند.

تابوت طلایی داخلی

تابوت طلای خالص (به وزن 110.4 کیلوگرم) به شکل مومیایی، در تابوت وسط پیدا شد. در پارچه کتانی پیچیده شده بود که تمام تابوت به جز صورت را پوشانده بود. این تابوت اکنون در موزه مصر نگهداری می شود. با باز کردن تابوت، ماسک طلایی معروف پادشاه جوان در اطراف سر مومیایی ظاهر شد.

تابوت طلایی وسطی

این تابوت در داخل تابوت طلاکاری شده بیرونی قرار داشت. از چوبی ساخته شده بود که با ورقه های طلا پوشانده شده و روی تکه های خمیر شیشه ای پلی کروم پوشیده شده بود.

تابوت بیرونی طلاکاری شده

تابوت از چوب طلاکاری شده ساخته شده بود و پادشاه را به عنوان خدای اوزیریس نشان می داد. دست‌ ها با ورق طلا پوشانده شده و روی سینه به صورت ضربدری قرار گرفته بود. نشان‌ های سلطنتی با خمیر شیشه‌ ای آبی و قرمز منبت شده و تابوت دارای دسته های نقره ای است که برای جابجایی درب آن استفاده میشده است. ابعاد تابوت عبارتند از: طول 223.5 سانتی متر، عرض 83.8 سانتی متر، ارتفاع 105.5 سانتی متر.

پس از انتقال تابوت های میانی و داخلی به موزه مصر، تابوت بیرونی از زمان کشف آن در سال 1922 در قبرستان باقی ماند تا اینکه در 12 ژوئیه 2019 به موزه بزرگ مصر منتقل شد تا بازسازی و محافظت شود.

مرمت

پس از بررسی دقیق تابوت طلاکاری شده خارجی در گورستان در دره پادشاهان مشخص شد که ضعف شدید، ترک و ریزش در لایه های طلاکاری شده به ویژه در پوشش و پایه وجود دارد که نیاز به مداخله و مرمت سریع دارد.

لذا پس از هماهنگی با پلیس گردشگری و آثار باستانی و پس از پیچیدن تابوت توسط متخصصین مرمت وزارت آثار باستانی و پس از اطمینان از ایمنی آن در حین حمل و نقل و استفاده از امکانات ضد لرزش در حین حمل و نقل، به موزه بزرگ مصر منتقل شد. پس از ورود، تابوت در 14 ژوئیه 2019 به مدت هفت روز در سالن ایزوله موزه بزرگ مصر نگهداری شد.

تکمیل طرح مرمت تابوت از 22 ژوئیه 2019 آغاز شد که شامل انجام برخی بررسی ها و آنالیزها نیز می شد. تمیز کردن مکانیکی و تمیز کردن مرطوب با توجه به نتایج این بررسی ها، انجام می شود. سپس لایه ها مجدداً در محل مناسب خود نصب می شوند و به دنبال آن استحکام همه جانبه تابوت انجام می شود.

معروف ترین فرعون جهان

 پادشاه توت عنخ آمون تا زمان مرگش در سن 19 سالگی، حدود 1324 قبل از میلاد، به مدت 10 سال به عنوان فرعون بر مصر حکومت کرد. او تا سال 1922 به سختی برای دنیای مدرن شناخته شده بود.زمانی که هاوارد کارتر باستان شناس بریتانیایی از دری عبور کرد و وارد آرامگاه پسر فرعون که بیش از 3200 سال مهر و موم شده بود شد، گنجینه عظیم آثار و گنج این مقبره که قرار بود پادشاه را در زندگی پس از مرگ همراهی کند، حقایق باورنکردنی را در مورد زندگی سلطنتی در مصر باستان فاش کرد و به سرعت پادشاه توت را به معروف ترین فرعون جهان تبدیل کرد.

شاه توت: نسب سلطنتی

آزمایشات ژنتیکی تأیید کرده است که پادشاه توت نوه فرعون بزرگ آمنهوتپ سوم، و تقریباً به طور قطع پسر آخناتون، شخصیتی بحث برانگیز در تاریخ سلسله هجدهم پادشاهی جدید مصر (حدود 1550 تا 1295 قبل از میلاد) بوده است. آخناتون یک نظام مذهبی چند صد ساله را برای پرستش یک خدای واحد، خدای خورشید آتن، تغییر داد و پایتخت مذهبی مصر را از تبس به عمارنا منتقل کرد. پس از مرگ آخناتون، دو فرعون برای مدت کوتاهی سلطنت کردند تا اینکه شاهزاده 9 ساله که در آن زمان توتانخاتن نامیده می شد، تاج و تخت را به دست گرفت.

از خرافه تا حقیقت

لرد کارناروون، حامی کارتر، چهار ماه پس از اولین ورود به مقبره درگذشت.وی باعث شد روزنامه ‌نگاران «نفرین فراعنه‌ها» را رایج کنند و ادعا کنند که نوشته های روی دیوارهای مقبره نوید مرگ سریع را به کسانی می‌دهد که مزاحم پادشاه توت می شوند.

بیش از ده ها مرگ به این نفرین نسبت داده شده است، اما مطالعات نشان داده است که افرادی که وارد مقبره شده اند به طور متوسط ​​به اندازه همتایان خود که وارد مقبره نشده اند زندگی کرده اند.

توت عنخ آمون پرستش خدای آمون را احیا کرد. تبس را به عنوان یک مرکز مذهبی بازگرداند و انتهای نام خود را تغییر داد تا نشان دهنده وفاداری سلطنتی به خدای خالق آمون باشد.

ترور یا مرگ طبیعی؟

تئوری های زیادی در مورد اینکه چه چیزی شاه توت را کشته است وجود دارد. او قدبلند اما از نظر جسمی ضعیف بود و در پای چپش یک بیماری استخوانی فلج کننده داشت. او تنها فرعونی است که در هنگام انجام فعالیت‌ های فیزیکی مانند تیراندازی با کمان در حالت نشسته به تصویر کشیده شده است. آزمایشات DNA منتشر شده در سال 2010 نشان داد که والدین توت عنخ آمون خواهر و برادر بودند و همسرش، آنخسنامون، نیز خواهر ناتنی او بود.

از آنجایی که بقایای توت عنخ آمون حفره ای را در پشت جمجمه نشان داد، برخی از مورخان به این نتیجه رسیده بودند که پادشاه جوان ترور شده است.

اما آزمایشات اخیر نشان می دهد که این سوراخ در زمان مومیایی کردن ایجاد شده است. سی تی اسکن در سال 1995 نشان داد که پای چپ پادشاه دچار شکستگی عفونی شده بود. در حالی که DNA مومیایی او شواهدی از عفونت های متعدد مالاریا را نشان داد که همه آنها ممکن است در مرگ زودهنگام او نقش داشته باشند.

شاه توت: مومیایی و مقبره فرعون طلایی

پادشاه توت پس از مرگ، طبق سنت مذهبی مصری که معتقد بود اجساد سلطنتی باید حفظ و برای زندگی پس از مرگ آماده شود، مومیایی شد. مومیایی‌ سازان اعضای بدن او را در باندهای آغشته به رزین پیچیدند. یک ماسک پرتره طلای جامد 24 پوندی روی سر و شانه‌ هایش گذاشتند و او را در یک سری تابوت تودرتو قرار دادند. سه تابوت طلایی، یک تابوت گرانیتی و چهار چوبی طلاکاری‌ شده.

مورخان معتقدند به دلیل اندازه کوچک مقبره، مرگ شاه توت باید غیرمنتظره بوده باشد. اتاق های مقبره تا سقف با بیش از 5000 شیء از جمله مبلمان، ارابه ها، لباس ها، سلاح ها و 130 عصای پیاده روی شاه لنگ پر شده بود. ظاهراً راهروی ورودی بلافاصله پس از دفن غارت شده است. اما اتاق‌ های داخلی مهر و موم شدند. در طی چند نسل، ورودی مقبره با آوار سنگ مسدود شده و فراموش شده بود.

مقبره دست نخورده

هاوارد کارتر، باستان شناس بریتانیایی، زمانی که مقبره توت عنخ آمون را در سال 1922 کشف کرد، به مدت سه دهه در حال حفاری آثار باستانی مصر بود. در زمان کشف، باستان شناسان معتقد بودند که تمامی مقبره های سلطنتی در دره پادشاهان، در آن سوی رودخانه قبلاً پاکسازی شده بودند. هیجان در مورد مقبره جدید که دست نخورده ترین مقبره ای که تاکنون پیدا شده است، بود، به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. کارتر و تیمش یک دهه طول کشید تا مقبره را به طور کامل خالی کنند.

محل نگهداری فعلی نقاب و تابوت طلایی

اشیا کشف شده در مقبره پادشاه توت در چندین نمایشگاه و موزه، از جمله نمایشگاه ‌های جهانی «گنجینه‌ های توت عنخ آمون» در سال‌های 1972-1979، به نمایش گذاشته شد. هشت میلیون بازدیدکننده در هفت شهر آمریکا از نمایشگاه نقاب طلایی دیدن کردند. مومیایی توت عنخ آمون در مقبره دره پادشاهان در اتاقک KV62 به نمایش گذاشته شده است.تابوت های لایه لایه او در جعبه شیشه ای با آب و هوای کنترل شده محافظت می شود. نقاب طلایی او در موزه مصر در قاهره به نمایش گذاشته شده است و مجموعه توت عنخ آمون در موزه بزرگ مصر یا GEM نگهداری می شود.

https://www.history.com/topics/ancient-history/tutankhamen

https://www.egypttoday.com/Article/4/96029/Acquaint-yourself-with-Tutankhamun%E2%80%99s-multi-layered-sarcophagi

https://www.historymuseum.ca/cmc/exhibitions/civil/egypt/egtut03e.html

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

تابوت طلا

فرعون

مومیایی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت