سنگ پول، بارقه ‌ای از امید، درون یک جهان خطرناک

سنگ پول، بارقه ‌ای از امید، درون یک جهان خطرناک

سنگ پول فیلمی مستند از استوارت هارمون محصول سال 2018 است.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/10/23 | 00:10

نظری ثبت نشده

سنگ پول، بارقه ‌ای از امید، درون یک جهان خطرناک

صدها متر در زیر جنگل‌ های غنا، هزاران معدنچی عرق ریزان شکاف ‌های کوچکی را حفر می کنند تا طلای خام را به دست بیاورند. بلکه این صنعت سیری ناپذیر جهانی را تغذیه کنند. این «گالامسی ‌ها» که از سوی دولت قانون شکن محسوب می ‌شوند، دو گزینه دارند. یا ثروتمند شوند یا در هنگام تلاش جان خود را از دست بدهند.در سنگ پول میبینیم که هجوم فزاینده طلا، هم جستجوگران محلی و هم شرکت‌ های خارجی مشتاق را به کشور فقیر غرب آفریقا می‌ کشاند.در اینجا خانواده‌ ها باید تصمیم بگیرند که آیا فرزندان خود را در مدرسه بگذارند یا با فرستادن آنها به چاله ‌های خطرناک قمار کنند.

به گزارش سرویس هنری گلدنیوز: مستند سنگ پول از طریق داستان ‌های دراماتیک نوشته جاستیس و ماکسول، نگاهی صمیمی به انتخاب ‌های سختی که برخی از کودکان به امید یافتن آینده‌ ای بهتر با آن‌ ها روبرو می ‌شوند، می ‌اندازد.

سنگ پول فیلمی مستند از استوارت هارمون محصول سال 2018 است.

استوارت هارمون و مستند معدن طلا

کارگردان و تهیه کننده برنده جایزه های متعدد در نیویورک است. او طیف گسترده ای از پروژه های مستند و تلویزیونی را برای PBS A&E، VICE، New York Times، Fusion، CNN، MTV و چندین شبکه دیگر تولید کرده است. فیلم کوتاه او برای نیویورک تایمز با عنوان Guns to Gloves یکی از مستندهای پربازدید آنهاست که بیش از 8 میلیون بازدید در چندین پلتفرم به دست آورد.

او همچنین یک مستند تلویزیونی دلخراش در مورد چریک های زن فارک کلمبیا برای سریال VICELAND Woman که نامزد جایزه امی شده بود، فیلمبرداری کرد. اولین مستند بلند او، The Money Stone، به بررسی کار کودکان در معدن طلا از نگاه دو پسر غنایی می پردازد. و ی جوایز بسیاری را در جشنواره های سراسر جهان دریافت کرده است.

فرهنگ های ناپدید شده

آثار مستند او شامل فرهنگ های ناپدید شده، برنده جایزه بوشمن های کالاهاری است که اخیراً در آرشیو فیلم مطالعات انسانی در موسسه اسمیتسونیان قرار گرفت. او همچنین بر صدور مجوز و تحویل برنامه ‌های تلویزیونی و رادیویی به پلتفرم‌ های خطی، کابلی و OTT در ۵۰ بازار برتر تلویزیونی ایالات متحده با مشارکت آژانس ‌های رسانه ‌ای بزرگ نظارت می‌ کند. پائولا نایب رئیس شورای هنرهای عکاسی لس آنجلس و رئیس هیئت مدیره شرکت تئاتر کورنرستون است.

بیانیه کارگردان :

من برای اولین بار در سال 2006 هنگامی که به غنا سفر می کردم و در حال تحصیل در رشته روزنامه نگاری در دانشگاه نیویورک بودم، درباره گالامسی یاد گرفتم.

مردم محلی در شهرها در عین همدردی با مبارزات معدنچیان، آنها را تمسخر می کردند. من به سرعت متوجه شدم که وضعیت گالامسی در داخل کشور چقدر پیچیده است، به ویژه در مورد هزاران کودک که روزانه زندگی خود را برای استخراج طلا برای بازارهای بین المللی به خطر می اندازند.

جرقه ساخت مستند

پس از آشنایی با ماکسول و جاستیس و مشاهده شرایط دلخراشی که آنها در آن کار می کردند، از اینکه چقدر مایل بودند همه چیز را برای چند تکه گرد و غبار طلا به خطر بیندازند، شگفت زده شدم. من همچنین از شباهت آنها به بچه های آمریکایی، گوش دادن به موسیقی، تماشای همان فیلم ها و رویاهای مشابه در مورد آینده خود، شگفت زده شدم.

هنگامی که آنها را شخصاً شناختم و شروع به مستند سازی داستان های دلخراش و در عین حال الهام بخش آنها کردم، متوجه شدم که چقدر مهم است که صدای آنها شنیده شود.

تحصیل یا کار در معدن

8سالی که برای فیلمبرداری «سنگ پول» صرف کردم، دریچه ای را به روی من باز کرد.این شرایطباعث شد تا انتخاب های بسیار دشواری را که این خانواده های فقیر برای زنده ماندن انجام می دهند، درک کنم.

این کودکان در معادن نه تنها در معرض خطر تقریباً دائمی هستند، بلکه با روسای فاسد نیز روبرو هستند. آنها از یک سیستم سیاسی ناعادلانه رنج می برند که کار آنها را جرم انگاری می کند.

با این حال، بسیاری از خانواده‌ ها ترجیح می ‌دهند فرزندانشان به جای فعالیت تحصیلی، به کار در معدن روی آورند.

چالشهای فیلمبرداری

از همان ابتدا احساس می کردم که باید داستان های این پسران را به سبک سینمای واقعی مستند کنم تا مخاطب بتواند سفر آنها را از نزدیک، بدون مانع و از طریق چشمان خود تجربه کند.

پیش از این هرگز دوربین‌ ها به عمق 300 فوتی در چاله ‌های گالامسی حرکت نکرده بودند، شاهکاری که برای خدمه بسیار خطرناک بود. دسترسی همیشه برای من یک چالش بود، بنابراین فیلمبرداری با یک دوربین کوچک و خدمه، اغلب از پائولا الی و من، حیاتی بود. در نتیجه ما توانستیم بسیاری از لحظات صمیمی را از منظر این پسران ثبت کنیم و به مخاطب نزدیکی نادری به زندگی آنها نشان دهیم.

«سنگ پول» داستانی از استقامت و امید معدنچیان غنا

در نهایت، «سنگ پول» پیروزی روح انسان را بر شانس ‌های تحقیر کننده جشن می‌ گیرد. تقریباً یک چهارم تولید طلای جهان از معادن در مقیاس کوچک منشأ می ‌گیرد. اما تعداد کمی از افراد می ‌دانند که این فلز گرانبها به چه قیمتی به دست می‌ آید. 

صحنه آغازین مستند سنگ پول یا The Money Stone که نامی برای طلای یافت شده در زیر خاک غنا است، حاکی از فیلمی متفاوت از آنچه در نهایت ساخته شد، است.

فیلم با دوربین GoPro از منظری گرفته شده است. معدنچیان غنا از هر شکاف تاریکی عبور می‌ کنند.انها پی در پی مانور می ‌دهند تا منبع طلایی را پیدا کنند که برابر با اسکناس قدرتمند است. اما چشم هارمون برای این فیلم، یک چشم وسیع‌ تر است که بیشتر از پول، به معنای این انگیزه برای مردم غنا اهمیت می ‌دهد.

جاه‌ طلبی

شخصیت ‌های اصلی، جاستیس، جیمز و مکس،هستند. آنها سایه‌ ای از جاه‌ طلبی را نشان می‌ دهند که ریشه در تربیت اجتماعی آنها دارد. برای آنها دو راه در زندگی وجود دارد: معدن یا مدرسه.

اولی مسیری است برای عدالت، که ذهنیت ثروتمند شدن سریع را فراهم می کند. و البته با عواقب قانونی و خطرات عمده سلامتی مواجه است. جیمز، یک فرد بزرگسال و بالغ، مدافع دنیای آکادمیک است.وی سعی می کند کودکانی مانند مکس را متقاعد کند که مدرسه گزینه ای است که شما باید برای دراز مدت، بدون توجه به شرایط، انتخاب کنید. هارمون اما تجربه ای جذاب را کشف کرده است که به اراده شخصی اجازه می دهد بر محیطی که او را تحقیر می کند پیروز شود.

چرخه فقر و تجارت طلا

از طریق داستان‌ های جذاب جاستیس و ماکسول، چشم ‌اندازی ناگفته در مورد معدن ارائه می ‌دهند. داستان ‌های در هم تنیده، بیننده را به سفری باورنکردنی در زندگی نوجوانان می ‌برد و داستان‌ های غنی و شخصی دوران بلوغ را ارائه می ‌دهد.

حقایقی در مورد کار کودکان در معدن

کریستوفر جی. لامورا، کاردار سفارت ایالات متحده در آکرا، گفت: سفارت ایالات متحده در آکرا به استوارت هارمون تهیه کننده فیلم به مناسبت اکران فیلم «سنگ پول» در آفریقا تبریک می گوید.

فیلم او متواضعانه مبارزات جوانان روستایی، خانواده ‌ها و جوامع را برای بهبود ثروتشان در زمینه فرصت ‌ها و خطرات موجود در معادن نشان می ‌دهد. همچنین انگیزه حمایت مستمر دولت ایالات متحده برای ارتقای استانداردهای کار، بهداشت و محیط زیست در بخش معدن را برجسته می کند.

هارمون این فیلم را در حین کار بر روی پایان نامه کارشناسی ارشد خود در دانشکده روزنامه نگاری دانشگاه نیویورک آغاز کرد. وی چندین بار همراه با شریک سازنده اش، پائولا الی، به غنا بازگشته است. هارمون می گوید:

در طول 11 سالی که صرف فیلمبرداری «سنگ پول» کردیم، شروع به درک انتخاب های بسیار دشوار خانواده های فقیر برای زنده ماندن کردم.

استخراج طلا، صنعت 8 تریلیون دلاری

طلا تقریباً در تمام قاره های روی زمین تولید می شود. 20 درصد از کل آن خروجی حاصل از معادن در مقیاس کوچک است که در مجموع نزدیک به 100 میلیون نفر را استخدام می کند .بیش از 1 میلیون کودک به عنوان معدنچیان در سراسر جهان کار می کنند. بیشتر آنها برای حمایت از خانواده های خود در کشورهای در حال توسعه کار می کنند و متوسط دستمزد آنها دو دلار در روز است. آنها با پتانسیل کسب درآمد خیلی بیشتر در معادن، برای همیشه ترک تحصیل می کنند. اما این کار خطرات بیشماری را به همراه دارد.

https://www.rottentomatoes.com/m/the_money_stone

http://www.moneystonefilm.com/

https://www.austinchronicle.com/daily/screens/2018-10-30/austin-film-festival-review-the-money-stone/

https://www.journeyman.tv/film/7687/the-money-stone

https://gh.usembassy.gov/american-film-the-money-stone-makes-its-africa-premiere-at-black-star-international-film-festiva

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

The Money Stone

سنگ پول

فیلم سینمایی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت