دنیای اسرارآمیز طلا

دنیای اسرارآمیز طلا

مستندی که به بررسی قدرت و سیاست طلا می پردازد،روایت مردمی که به خاطر ماندگاری، زیبایی و کمیاب بودن آن، به نام طلا دروغ می گویند.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/11/14 | 00:11

نظری ثبت نشده

دنیای اسرارآمیز طلا

به گزارش سرویس هنری گلدنیوز دنیای اسرارآمیز طلا مستندی روایی است از مردمی که به خاطر ماندگاری، زیبایی و کمیاب بودن طلا، به نام آن دروغ می گویند، تقلب می کنند،دزدی می کنند و می کشند.این مستند یک ساعته، حقایق تکان دهنده ای را آشکار می کند...

برایان مک ‌کنا که خبرنگار پارلمانی سابق مونترال استار بود، اغلب با برادرش ترنس مک‌ کنا، که او نیز فیلم ‌ساز بود، کار می‌ کرد.

وی تخمین می زند که در طول زندگی حرفه ای خود 100 فیلم ساخته است. از جمله مستندهای تحریک آمیز بسیاری در مورد جنگ و سیاست.

مک کنا می گوید:

قرار بود یک قطعه تاریخی بسازم، تا اینکه به طور تصادفی با یک افشاگر برخورد کردم.مگوایر یک تاجر کهنه کار طلا و نقره است.او تاکتیک های مبهم این صنعت را محکوم می کند و روش های دستکاری قیمت فلزات گرانبها با استفاده از معاملات را شرح می دهد.

نمایشی که هیچ وقت به دید عموم نرسید

مک کنا می گوید: هشت ماه طول کشید تا مگوایر را متقاعد کنم که جلوی دوربین بیاید هر چند میدانستم یکی از منتقدان اصلی این مستند خواهد بود.

شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه تونی بلر با بی بی سی تماس گرفت و داستان حذف شد! مک کنا می گوید: اینکه اتفاق افتاد یا نه را نمی دانم.مردم اینطور میگویند. اما قطعا چیزی باعث شده بود که بی ‌بی ‌سی تحقیقات مهمی را که احتمالاً سه چهارم میلیون دلار روی آن سرمایه ‌گذاری کرده بود، متوقف کند.

قاچاق مخفیانه ذخایر طلای اروپا

فیلم مک کنا همچنین به بررسی قاچاق مخفیانه ذخایر طلای اروپا در طول جنگ جهانی دوم می پردازد. اینکه چگونه طلا از یک ارز فیزیکی قابل اعتماد به یک مفهوم انتزاعی تبدیل شده است و در یک چشم به هم زدن در بازار سهام خرید و فروش می شود و همه چیز از جمله توشه های مالی مدرن جهانی را در بر می گیرد.

طلا در اعماق اقیانوس

مک کنا گفت: «مدت‌ها پیش، داستانی شنیدم که مطمئن نبودم درست باشد. درباره این همه طلا که در اوج جنگ جهانی دوم به خزانه‌ های ساختمان سان لایف می‌ آمد. اما معلوم شد که یک لحظه بحرانی در جنگ بود. اگر آن طلا در اعماق اقیانوس قرار می گرفت، انگلیس پولی برای خرید اسلحه از ایالات متحده نداشت. انگلیس بر اساس پول نقد عمل می کرد و با هیتلر مبارزه می کرد.

مک کنا فاش می کند که مقادیر زیادی طلای فرانسوی و انگلیسی به آمریکای شمالی فرستاده شد تا از دسترسی نازی ها به آن جلوگیری شود. او می گوید: مونترال و اتاوا برای ذخیره سازی بسیار مهم بودند. این تنها یک نمونه از میلیون ‌ها طلایی است که در طول اعصار جا به ‌جا شده، پنهان شده، دزدیده شده، بازیابی شده و یا به اعماق دریا فرو رفته است و بسیاری از ملت ‌ها را در این راه ساخته و یا درهم شکسته است.

مستند او در شبکه سی بی سی در سال 1992، با نام The Valor and the Horror، پنج جایزه Gemini دریافت کرد.در حالی که جرقه تحقیقات CRTC، تحقیق سنا و شکایت 500 میلیون دلاری توسط کهنه سربازان نیروی هوایی شد. که البته همه آنها رد شد.

مک کنا می گوید:

«این سخت ‌ترین مستندی است که تا به حال ساخته ‌ام. بیش از یک سال طول کشید و در این مدت با دو راهی های بسیاری مواجه بودم.

کارگردان توضیح می دهد:

مگوایر ممکن است با صحبت کردن در این رابطه، زندگی خود را به خطر انداخته باشد. فیلم او چیزهای شگفت انگیزی را در مورد رابطه متضاد بشریت با طلا نشان می دهد.ما نتوانستیم تمام گفته های را در فیلم بگنجانیم، زیرا بسیاری از آنها هنوز یک راز است.

عرق خورشید

مسنتد ساخته شده توسط برایان مک کنا، با اظهارات جسورانه در مورد طلا و چرایی اهمیت آن آغاز می شود.

«اینکاها طلا را عرق خورشید می نامیدند و عقیده داشتند «تاریخ طلا آغشته به خون کسانی است که برای آن زحمت کشیدند».

کشتی غرق شده با طلا

تعجب آور است که بشنویم حدود سه میلیون کشتی غرق شده با گنج طلا یا نقره در ته اقیانوس هستند! چندی پیش در سواحل پرتغال لاشه ای با 600000 سکه به ارزش صدها میلیون دلار پیدا کردند. البته اینکه دقیقاً مالک آن چه کسی است، منشأ بسیاری از اقدامات قانونی است.

ساخته و پرداخته ذهن

طلای آلمان در نیویورک نگهداری می‌ شود و آلمان می ‌خواهد آن را پس دهد، اما واقعیت دارد؟ همچنین گفته می شود که کانادا ذخایر طلای خود را فروخته است.

برخی افراد می گویند بسیاری از طلاهای موجود در بانک کانادا، بانک انگلستان، فدرال رزرو ایالات متحده در واقع مدت هاست که از بین رفته است. اگرچه تجارت زیادی در حوزه طلا وجود دارد، به نظر می رسد که بیشتر تجارت ما بر اساس طلای "مجازی" است که در واقعیت وجود ندارد. این حرف ها برای هر کسی که اطلاعات و دانشی از بازارهای فلزات گرانبها ندارد عجیب بنظر میرسد.

شما نمی توانید این حرف ها را از خود در بیاورید، اما به نظر می رسد که مقدار زیادی از طلایی که معامله می شود ساخته و پرداخته ذهن است. البته به جز آنچه که به طور ملموس توسط خریداران جواهرات قدیمی خرید و فروش می شود.

https://www.thetvdb.com/series/doc-zone/episodes/5008296

https://www.theglobeandmail.com/arts/television/brian-mckenna-documentary-is-a-fools-guide-to-

https://cambridgehouse.com/news/246/brian-mckenna-explores-the-secret-world-of-gold

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

دنیای اسرارآمیز طلا

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت