الماس داغ | The Hot Rock | ۱۹۷۲

الماس داغ | The Hot Rock | ۱۹۷۲

الماس داغ فیلمی جذاب است که شما را در فضایی پرتعلیق و هیجانی قرار میدهد. در صحنه‌های طنز هم به خوبی شما را می‌خنداند.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/12/05 | 00:12

نظری ثبت نشده

الماس داغ | The Hot Rock | ۱۹۷۲

به گزارش سرویس هنری گلدنیوز نام جان آرچیبالد برای اولین بار با رمان" الماس داغ " به شهرت رسید. همین موضوع باعث شد پیتر ییتس تصمیم بگیرد با اقتباس از این رمان، شخصیت دورتمندور را وارد دنیای سینما کند.

الماس در بروکلین

رابرت ردفورد در این فیلم نقش دورتموندر را ایفا می‌کند.کسی که پس از چهار سال به‌ تازگی از زندان آزادشده و با دیدن شوهرخواهرش اندی، پیشنهاد دیگری برای سرقت دریافت می‌کند.

در این بین، دروتموندر با دکتر آموزا آشنا می‌شود. آموزا او را از وجود یک الماس نفیس در موزه بروکلین باخبر می‌کند.الماسی که در دوران استعمار از آفریقا به سرقت رفته و حالا برای آفریقایی‌ها ارزش بسیار زیادی دارد. دورتموندر گروه خود را برای انجام سرقت دورهم جمع می‌کند اما بدشانسی تمام نقشه‌های او را خراب می‌کند.

ژانر سرقت

الماس داغ فیلمی جذاب است که شما را در فضایی پرتعلیق و هیجانی قرار میدهد. در صحنه‌های طنز هم به خوبی شما را می‌خنداند. اگرچه رمان اصلی نیز بسیار طنزآمیز نگاشته شده اما ویلیام گلدمن در مقام فیلمنامه‌نویس تأثیر زیادی در جذابیت صحنه‌های کمدی فیلم داشته است.

رابرت ردفورد در فیلم الماس داغ

سنگ صحرا

کمی پیش تر گفتیم «جان دورتموندر» (ردفورد)، که از یک محکومیت چهار ساله زندان آزاد شده، شوهر خواهر و همکارش، «اندرو کلپ» (سیگال)، را ملاقات می‌کند و پیشنهاد «کاری» دریافت می‌کند. «کلپ» نقشه سرقت الماس نفیسی به‌نام «سنگ صحرا» را از موزه بروکلین در سر دارد و به «جان» می‌گوید که قرار و مدارش را هم با «دکتر آموزا» (گان) - سفیر یک کشور آفریقائی تازه استقلال یافته - گذاشته است.

در ادامه دو نفر دیگر نیز به کار دعوت می‌شوند: «مرچ» (لیبمن)، که راننده‌ای حرفه‌ای است، و «آلن گرین‌برگ» (سند)، متخصص مواد منفجره.

الماسی پنهان در سلول انفرادی

یک شب، در حالی که «مرچ» با یک سانحه رانندگی ساختگی، حواس نگهبانان موزه را به بیرون پرت کرده، «آلن» مجبور می‌شود که پیش از دستگیر شدن، الماس را ببلعد. صبح روز بعد، «دورتموندر» و «کلپ» می‌فهمند که «آلن» در زندان لانگ آیلند زندانی شده است. به کمک پدرِ «آلن» - «ایب» (موستل)، که وکیل است - نقشه زندان را به‌دست می‌آورند و «آلن» را نجات می‌دهند؛ ولی «آلن» می‌گوید که الماس را در سلولش در کلانتری پنهان کرده است.

«دورتموندر» و «کلپ» با هلی‌کوپتری روی بام ساختمان کلانتری فرود می‌آیند و به کمک چندین نارنجک افراد کلانتری را به خیابان می‌کشانند. اما الماس پیدا نمی‌شود و آنان به این نتیجه می‌رسند که خود «ایب» الماس را دزدیده است. آنان «ایب» را می‌ربایند و او را به حرف می‌آورند و متوجه میشوند الماس در صندوق امانت او در بانک است.

هیپنوتیسم

.«ایب» فوراً خود را به «دکتر آموزا» می‌رساند تا با او معامله کند. ولی «دورتموندر» به کمک یک متخصص هیپنوتیسم، کارمند بانک را هیپنوتیسم می‌کند و وارد بخش صندوق‌ها می‌شود. صندوق «ایب» را باز می‌کند و الماس را برمی‌دارد. درست پیش از ورود «ایب» و «دکتر آموزا» به بانک، «دورتموندر» با الماس خود را به دوستانش می‌رساند.

فیلمی بسیار شیرین که می‌توان آنرا مصدق این نظر دانست که: «درست وقتی که نااُمید می‌شوی، اتفاق می‌افتد».

طنز، وجه تمایز الماس داغ

  • نقشه‌های دقیق اعضاء گروه برای به‌دست آوردن الماس که هربار سخت‌تر، پُرهزینه‌تر و باورنکردنی‌تر می‌شود، و فیلم را مدام به‌سوی فانتزی‌تر شدن سوق می‌دهند.
  • مراحل میانی و هرکدام از عملیات که «حالا چکار کنیم؟» به همراه هویت فردی هرکدام از اعضاء، از نکات قابل اعتناء فیلم هستند. اما شاخص‌ترین وجه تمایز الماس داغ نسبت به فیلم‌های مشابهش، طنزی است که به‌خصوص در پرداخت شخصیت ردفورد به‌کار رفته است.
  • پس از آن همه حرص و جوشی که در طول فیلم می‌خورد و به‌ خصوص در تقابل با خونسردی و بی‌خیالی اغراق شده سیگال که حتی یک لبخند کوچک را هم از اطرافیانش و از تماشاگر دریغ می‌کند، شادی پایانی‌اش به‌راستی دلچسب است. دو سال بعد دنباله‌ای برفیلم به نام سرقت بزرگ بانک به کارگردانی گاور چمپیون و همکاری جرج ک. اسکات ساخته می‌شود.

شکست گیشه

ییتس امید داشت که موفقیت رمان تأثیر زیادی در موفقیت فیلم داشته باشد اما علیرغم حضور ستاره‌ای همچونرابرت ردفورد، The Hot Rock در گیشه شکست خورد.


بازيگران فیلم عبارتند از: رابرت ردفورد، جرج سيگال، ران ليبمن، پل سند، زيرو موستل، موزيس گان و ويليام ردفيلد.

خلاصه داستان: «جان دورتموندر» (ردفورد)، که از يک محکوميت چهارساله ي زندان آزاد شده، شوهرخواهر و هم کارش، «اندروکلپ» (سيگال)، را ملاقات مي کند و پيشنهاد «کاري» دريافت مي کند. «کلپ» نقشه ي سرقت الماس نفيسي به نام «سنگ صحرا» را از موزه ي بروکلين در سر دارد…
شرح فيلم: شاخص ترين وجه تمايز الماس داغ نسبت به فيلم هاي مشابهش، طنزي است که به خصوص در پرداخت شخصيت ردفورد به کار رفته است. دو سال بعد دنباله اي بر فيلم به نام سرقت بزرگ بانک با کارگرداني گوور چمپيون ساخته مي شود.

سال تولید : 1972
محصول : هال لندرز و بابی رابرتس
کارگردان : پیتر یتس
فیلمنامه‌نویس : ویلیام گُلدمن، برمبنای رمانی نوشته دانلد ا. وستلیک
فیلمبردار : ادوارد براون
آهنگساز(موسیقی متن) : کوئینسی جونز
هنرپیشگان : رابرت ردفورد، جرج سیگال، ران لیبمن، پل سند، زیرو موستل، موزس گان و ویلیام ردفیلد.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۵ دقیقه.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

الماس داغ

رابرت ردفورد

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت