شب طلایی/فيلم طلايي جشنواره فجر١٤٠٠

شب طلایی-فيلم طلايي جشنواره فجر١٤٠٠

اولین فیلم بلند داستانی ، با محور قراردادن موضوع طلا در کانون داستان خود در تلاش برای نشان دادن واکنش اعضای یک خانواده در زمان گم شدن دو کیلو طلا است.

علی اصغر کشانی(دبیر خبر)

1400/11/20 | 00:11

نظری ثبت نشده

شب طلایی-فيلم طلايي جشنواره فجر١٤٠٠


به گزارش گلدنیوز ، شب طلایی تنها فیلم سینمایی و داستانی جشنواره فجر امسال، آن گونه که از نامش پیداست پیرامون شبی با موضوع و محوریت طلا است. این فلز گرانبها از بدو اختراع و راه اندازی سینما مورد توجه نویسندگان فیلمنامه و سینماگران دنیا بوده است. نام اولین فیلم کارنامه یوسف حاتمی کیا، ابتدا "شمش طلا" نام داشت، اما از اواسط دی ماه امسال زمانی که فیلم آخرین مراحل پسا تولیدش را سپری می کرد به "شب طلایی" تغییر نام داد.

شمش های طلا در کمد دیواری


هر چند این فيلم به عنوان اولین فیلم بلند داستانی کارگردان جوانش، با محور قراردادن موضوع طلا در کانون داستان خود در تلاش برای نشان دادن واکنش اعضای یک خانواده در زمان گم شدن دو کیلو طلا است، اما این فیلم شلوغ و پر بازیگر که در مکان محدود یک عمارت دو طبقه فیلمبرداری شده، در پی نشان دادن مختصات فضایی بحرانی در روابط ساکنین خانه است تا با واکاوی روابط پیچیده درون یک خانواده با شاکله سنتی در مواجهه با این وضعيت نگران کننده درام خود را شکل دهد.

داستان و روایت فیلم

داستان فیلم در خانه‌‌ی مادری سالخورده رخ می دهد، همه خانواده برای تولد مادر دور هم جمع شده اند تا جشنی با هدف خوشحالی و قدردانی از او بگیرند. رقص و آواز و جشن و شادی برپا می شود نوه ها دور مادر بزرگ گرد آمده و همه در جنب و جوش و شادی و پایکوبی اند. همه چیز خوب پیش میرود تا اینکه داماد خانواده(حسن معجونی) سر میرسد.

او که به دلیل سفر در این مهمانی حضور نداشته سرزده باز می گردد و شمش های طلایش را که همسرش به اصرار مادرش در کمد دیواری خانه مخفی کرده، میخواهد. همسرش مدتی قبل و به اصرار مادر خود، شمش های طلایش را با توجه دزدی که در آپارتمان محل سکونت دامادش اتفاق افتاده به امانت نگهداری می کند.

اما حالا و به طرز عجیبی و در روز تولد مادر و زمان درخواست داماد شمش ها ناپدید می شود. جستجو برای یافتن شمش های طلا به اصرار داماد خانواده باعث ایجاد کشمکش، دلخوری ها و نگرانی های بیشتر می شود اعضای خانواده هر کدام پیشنهادهایی برای یافتن این کالای گرانبها و سرنوشت ساز برای خانواده می دهند برخی به هم مشکوک و تعدادی نسبت به عواقب رفتار عصبی، تهاجمی و نابخردانه داماد که از سر ناچاری صورت می پذیرد احساس نگرانی می کنند.

اما آنچه بیش از هر موضوعی در این میان مطرح است تاثیر کالایی است که تاثیر ژرف و عمیقی بر روابط انسانها می گذارد و روابط آنها را با پیشرفت داستان دچار از هم گسیختگی می کند طوری که در انتها و پیش از باز شدن گره ها روابط آدمها به مرز یک سقوط اخلاقی نزدیک می شود.


در حقیقت فقدان طلا به عنوان پشتوانه ای مالی و کالایی سرمایه ای و زیوری مقبول و فلزی با ارزش‌هایی وصف ناپذیر آغازگر تنشی بزرگ در بین اعضای خانواده است. اغلب افرادی که در خانه حضور دارند انگیزه هایی برای برداشتن شمش طلا دارند و این انگیزه ها به مرور، بحران در متن ماجرا را پیچیده تر می کند‌.


آنچه در این اولین اثر کارگردانش آزار دهنده است تصویرسازی از کانون خانواده در سنت فیلم های این سال‌های سینما و تلویزیون در ایران است. هر چند این با طلا نقش محرک و عامل دراماتیک می شود اما در واقعیت امر ترویج تصویر معوج از خانواده ایرانی چیزی جز ایجاد بستر با زمینه سازی ذهنی برای فروپاشی و صدمه به این کانون مهم در سنت‌ها و رسوم و آداب و ادب ایرانی است که با خام دستی فیلمنامه نویس و کارگردان جوانش به راحتی نادیده گرفته می شود.


شب طلایی شاید به عنوان تنها اثری از جشنواره چهلم فجر است که به موضوع طلا می پردازد اما حاوی این نکته است که پرداختن به این فلز دوست داشتنی می تواند دست مایه و محور مرکزی نه تنها فیلم‌های سینمایی که بسیاری از شاخه های متعدد هنری چه دراماتیک و چه غیر دراماتیک قرار گیرد.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

جشنواره فجر

شب طلایی

یوسف حاتمی کیا

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت