سفر طولانی برای گنج پر از جواهر

سفر طولانی برای گنج پر از جواهر

درباره فیلم «ای برادر کجایی؟»

علی اصغر کشانی(دبیر خبر)

1400/11/23 | 00:11

نظری ثبت نشده

سفر طولانی برای گنج پر از جواهر

به گزارش سرویس هنری گلدنیوز :«ای برادر کجایی» ساخته جوئل کوئن با بازی جرج کلونی، جان تورتورو، تیم بلیک نلسن و هالی هانتر فیلم طنز سیاه و البته سرگرم کننده و موقعیت محوری با سه شخصیت اصلی است که با فرار آن ها از زندان و تصمیم برای دستیابی به یک گنج پر از طلا و جواهرات آغاز می شود و با حوادثی در سفر خارق العاده و عجیب و باورنکردنی ادامه می یابد.

این سه شخصیت کله پوک با هزار بدبختی برای رسیدن به این جواهرات پر قیمت، یک سفر پر پیچ و خم را آغاز می کنند، فیلمی پر از اتفاقاتی که یکی پس از دیگری با حوادث مختلف و جورواجور در طول مسیر پر سنگلاخ هر لحظه و یکسره گریبانشان را می‌گیرد. اثری پر از شوخی ها و لطیفه های تصویری و پر از حرکات نمایشی اسلپ استیک.(Slapstick)

دوران رکود اقتصادی و وسوسه طلا


فیلم جذاب و گیرای «ای برادر کجایی» که به دوران رکود اقتصادی در مناطق جنوبی ایالات متحده اشاره دارد، سفر شگفت انگیز این سه دوست را دستمایه قرار می دهد تا این سه با از سر گذراندن تجربه ای دشوار و برخورد با شخصیت هایی رنگارنگ به سوی آسایش با رسیدن به گنج های پنهان در زیر زمین گسیل شوند.


ساختار داستان ای برادر کجایی، به نحوی طراحی شده که شخصیت‌ها مدام بر اثر یک تصادف و حادثه غیر مترقبه و ناخواسته با کاراکترهای عجیب و غریب برخورد می‌کنند و موقعیت‌های جفنگی را رقم می‌زنند. آنها بر حسب تصادف، جانسون گیتاریست سیاه‌پوست را سوار می‌کنند، برحسب شانس، ناگهان با بیگ دن‌تیگ (جان گودمن) که شبیه غول یک چشم است، برخورد می‌کنند و بار دیگر بر اثر یک اتفاق سر از مراسم آیینی کوکلاکس‌کلان‌ها در می‌آورند.

در حقیقت فیلم ملغمه ای از رخدادهای عجیب با آدم های خرافی با جزییاتی از فرهنگ و آداب و ادب آمریکایی است: افسانه شیطانی گیتاریست سبک بلوز، جادوگر شهر زمرد، دو سارق بانو با نام بانی و کلاید، طرح دلمشغولی های فلانری اوکانر نویسنده آمریکایی و دیدگاه های واکر ایوانزِعکاس.

ماجرای یافتن گنج از کجا آغاز می شود؟


اولیس اورِت مک گیل (جرج کلونی)، پیت (جان تورتورو) و دلمار (تیم بلیک نلسون) این سه دوست صمیمی(بر اساس سنت کمدی های سه نفره) از میان یک دسته جنایتکار زندانی فرار می‌کنند، آنها تصمیم دارند برای رسیدن به ثروتی که دلمار ادعا می‌کند پیش از دستگیر شدن، از یک ماشین مخصوص حمل گنج دزدیده و آن را زیر زمین پنهان کرده، راه بیفتند و با در اختیار گرفتن آن گنج با ارزش زندگی خود را سر و سامان دهند.

اما آن‌ها فقط چهار روز برای رسیدن به این گنج پر زرق و برقی که دلمان ادعایش را کرده مهلت دارند، چرا که بعد از این مدت قرار است دره‌ای که پول در آن پنهان است برای پروژهٔ تولید نیروی برق آبی در آب های خروشان غرق شود.

آرزوی این سه کله پوکِ به دنبال طلا چیست؟


اما آرزوی این سه شخصیت بانمک اما مصمم برای رسیدن به گنج چیست که اینگونه افسار گسیخته باید پیش از غرق شدن انبوهی از ثروت به زیر آب، خود را به آن نقطه طلایی برسانند؟


«پیت‌» شخصیت همیشه عصبانی داستان آرزوی یک‌ زندگی‌ معمولی‌ را دارد، زندگی بدون آقا بالاسر تا به او که دایم تحقیر می شود در جامعه و پیرامونش احترام بگذارند تا بیش از این مورد تحقیر و آزار و اذیت قرار نگیرد. «دلمارِ» ساده‌لوح‌ و دوست داشتنی، درصدد است‌ تا زمینی‌ که‌ به‌ خانواده‌اش‌ تعلق‌ داشته‌ و او بر رویش‌ کار کرده‌ و عرق‌ ریخته‌ را خریداری‌ کند تا تملک‌ او بر روی آن قانونی شود و علاوه بر سرپناهی گریم و نرم، درآمد ثابت و کار معقولی داشته باشد.‌

این دو یعنی دلمار و پیت‌ در ماجرای پر پیچ و خم خود از گناهان‌ خود پشیمان‌ می‌شوند. اما اورت‌ آدم متکبر، ترسو، غیر قابل اطمینان گه چهره اش یادآور کلارک گیبل است. شخصیتی‌ست‌ که‌ با توبه‌، درصدد جبران‌ اشتباهات اش‌ نیست‌ و درحقیقت‌ زندگی‌ برای‌ او، آن‌قدر فرصت‌های‌ تازه‌ به‌ همراه‌ دارد که‌ اصلاً وقتی برای‌ نگاه‌ به‌ پشت‌ سر و گذشته‌ ندارد.

او با انتخاب‌های‌ پیش‌ رو درصدد برطرف‌ ساختن‌ خطاهای‌ گذشته‌ است‌؛ چنان ‌که‌ با نجات‌ پیت‌ از زندان‌، دروغی‌ را که‌ به‌ او و دلمار گفته‌، جبران‌ می‌کند و با خطر کردن‌ برای ‌نجات‌ جانسون‌، سبب رها شدن او می شود. او، هم‌ از دست‌ شیطان صفتان و هم‌ از سرنوشت‌ فرار کرده‌ است‌.

جایی وقتی اورت‌ تصور می‌کند پیت ‌گم‌ شده‌ است‌، به‌خاطر این‌که‌ دلمار بتواند او را فراموش‌ کند، از پیت‌ بد می‌گوید. این‌ خصیصه‌ای‌ از یک‌ آدم اراده‌گراست‌ که‌ او را از دیگر کاراکترهای همراهش متمایز می‌سازد.


اورت‌ که‌ در جست‌وجوی‌ به‌چنگ‌ آوردن‌ زندگی‌ خانوادگی‌ از دست ‌رفته‌ خود است‌، ماجراجویی‌ست‌ که‌ حالا در راه یافتن گنج می خواهد تمام زندگی‌اش‌ را از هیچ‌ بسازد.

راهی برای رسیدن به آرزوها


هر کس‌ به‌دنبال‌ پاسخی‌ست‌ که‌ در زندگی‌ در جست‌وجویش‌ است‌. پسران‌ خودساخته‌ اما گیج و گول در فیلم‌ «ای برادر کجایی‌»، پیش‌ از هر چیز حتی رسیدن به طلا و جواهرات که آینده تضمین شده ای برای آن ها خلق خواهد کرد، به‌دنبال‌ خوراکی برای خوردن هستند تا هرچه زودتر شکم‌شان‌ را سیر کنند، آن ها‌ در طول ماجرا در می یابند که‌ هر چند سرنوشت‌ آن‌ها با یکدیگر گره‌ خورده‌ است‌؛ اما هیچ‌ مانعی‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ آرزوهای‌شان‌ وجود ندارد.

گل یا پوچ

گره انتهایی فیلم پیش از وقتی است که اورت اقرار می‌کند هیچ گنجی در کار نبوده و او تنها می خواسته به این بهانه دو زندانی همراهش را از مخمصه ای که در آن گیر کرده اند با کمک به همدیگر رها کند. به همین سادگی تمام سفر پر التهاب این سه برای یافتن گنج دود می شود و به هوا می رود. اثری که وامدار سفرهای سالیوان پرستن استرجس محصول ۱۹۴۱ است و از سوی دیگر درباره رفقای کج و کوله ای است که درست است که گنج محرک حرکت آنها است اما آنها برای یافتن این وسیله آینده ساز به این در و آن در می زنند اما آنچه می یابند چیزی نیست که با بد بختی و مرارت به دنبالش بودند.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

ای برادر کجایی

جرج کلونی

فیلم طنز

گنج

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت