روایتی از سینما تا الماس زیتون

روایتی از سینما تا الماس زیتون

الماس کاملیون یا آفتاب پرست جزو کمیاب ترین الماس های جهان محسوب می شود. از مهمترین ویژگی های این الماس تغییر رنگ بر اثر حرارت است.

امیر کشانی(سردبیر)

1400/11/24 | 00:11

نظری ثبت نشده

روایتی از سینما تا الماس زیتون

آیا بزرگترین الماس کاملیون دنیا در ایران وجود دارد؟ این سوال و خبرهای ضد و نقیضی که پیرامون آن وجود دارد کنجکاوی ما را برانگیخت که در خصوص صحت و سقم این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

خبرنگار پایگاه خبری گلدنیوز؛ سراغ شخصی که مالک فعلی این الماس است رفت تا از ماجرای این الماس کمیاب و نادر با خبر شود. در ادامه سرگذشت این الماس کمیاب را با هم می خوانیم.

سرگذشت الماس زیتون

میثم اکرمیه گوهرشناس و مدیر عامل موسسه گوهرشناسی فیروزه گوهر ایرانیان سرگذشت این الماس را اینطور بازگو می کند: پدرم محمد اکرمیه یکی از تهیه کنندگان فعال سینما در دهه های 70 و 80 بود او همچنین در آن سال ها پیشکسوت گوهر شناسی نیز به شمار می رفت.

او در سال های 50 شمسی شروع به جمع آوری و تهیه کلکسیونی از سنگ های قیمتی کرده بود که در میان این سنگ ها الماسی سبز رنگ با تراشی بسیار قدیمی و البته بدون دقت بود زیرا قدمت آن بالای  200 سال بود. رنگ آن سبز و وزنش 50.68 قیراط بود.

در آن زمان کسی از ارزش واقعی آن خبر نداشت تا اینکه پدرم تصمیم می گیرد برای زیبایی بخشیدن به این الماس آن را یک بار دیگر پولیش بدهد کاری که باعث درخشندگی بیشتر الماس می شود.

پدرم  با همکاری مرحوم استاد رمضانعلی معصومی و در حین پولیش متوجه چیز عجیبی میشود، هنگام پولیش دادن به دلیل بالا رفتن حرارت، الماس روی دستگاه تغییر رنگ داده و از رنگ سبز زیتونی به رنگ زرد تغییر می کند.

وقتی پدرم این موضوع را با کارشناسان دیگر در میان می گذارد جمیعاً به این نتیچه می رسند که این یک الماس معمولی نیست و این خصوصیت فقط متعلق به نوعی الماس به نام کاملیون یا آفتاب پرست است که جزو کمیاب ترین الماس های جهان محسوب می شود.

از همان زمان این الماس به دلیل شکل ظاهری، رنگ و اندازه آن به میوه زیتون به نام الماس زیتون شهرت پیدا می کند. به همین دلیل در مقالات و کتاب ها از آن با نام الماس زیتون یاد می شود.

الماس زیتون

صدور شناسنامه برای الماس زیتون

هم اکنون میثم اکرمیه این الماس را در اختیار دارد او ادامه می دهد: برای تعیین اصالت و طبیعی بودن الماس آن را در اختیار موسسه توسعه گوهر شناسی ایران واقع در دانشگاه شهید بهشتی و موسسه گوهرشناسی کیپا واقع در دانشگاه خوارزمی و بخش مطالعات و پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی کشور قرار داده ایم تا مورد مطالعه و آزمایش های مختلف قرار گیرد و در نتیجه اصالت آن تایید گردید که نهایتا منجر به صدور شناسنامه ای با اصالت الماس کاملیون شد.

بزرگترین الماس کاملیون در ایران

الماس زیتون قطعا بزرگترین الماس از نوع کاملیون موجود در ایران است و به دلیل کمیاب بودن آن و اینکه تا حالا هیچ گونه موردی یا خبری از نمونه دیگر این نوع الماس، با این وزن و اندازه در دنیا شنیده و مشاهده نشده است احتمال دارد که بزرگترین الماس کاملیون جهان نیز باشد.

همین ویژگی ها موجب ارزش بسیار زیاد این الماس شده است و افراد زیادی را شیفته خود در جهت تصاحب و خریداری و حتی دیدن آن می کند.

  طبیعی است داشتن چنین الماسی علاوه بر شرایط نگهداری نیز زحماتی برای ما به دنبال دارد. از مراجعه افراد کنجکاو برای دیدن آن گرفته تا خریداران دروغین که فقط برای دیدن آن، هم خودشان و هم ما را به زحمت می اندازند.

متاسفانه افراد معدودی نیز سودای تصاحب آن را دارند، دست به کارهای ناشایست و غیر قانونی می زنند.

اکرمیه در پایان با یادی از پدر مرحومشان افزود که در حال حاضر وظیفه من نگهداری و حراست از این الماس کمیاب و گرانبهاست که امیدورام این وظیفه را به خوبی انجام دهم.

علاقه مندان برای اطلاع بیشتر از الماس زیتون می توانند به کتاب راهنمای جامع الماس مراجعه نمایند.

انتهای پیام/

برچسب:

الماس

ترند

پیشنهاد ویژه

الماس زیتون

الماس کاملیون

میثم اکرمیه

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت