هنر فیروزه کوبی طلا

هنر فیروزه کوبی طلا

هنر فیروزه کوبی به صنایع دستی اطلاق می شود که قطعات فیروزه به صورت موزاییک بر روی سطوحی چون برنج، طلا، مس و … در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

امیر کشانی(سردبیر)

1400/12/17 | 00:12

نظری ثبت نشده

هنر فیروزه کوبی طلا

فیروزه پارسی با کیفیت ترین فیروزه در جهان است که در اروپا برای تعریف کیفیت فیروزه کوبی ، فیروزه پارسی را مثال می زنند و ملاک قرار می دهند. در کشور ایتالیا از فیروزه آبی و صاف که به «گوهر آبی» معروف است به عنوان جواهری گران قیمت استفاده می شده و در فیروزه کوبی گردنبند ملکه مصر هم از فیروزه ای که از شبه جزیره سینا (حدود 4000 سال پیش) به دست می آمده استفاده شده است.

به گزارش سرویس هنری گلدنیوز ، هنر فیروزه کوبی یکی از هنرهای دستی است که در آن فیروزه های موزاییک شده کوچک بر روی ظرف فلزی کنار هم قرار داده می‌شوند. بین قطعات نوعی لاک تیره زده می‌شود. هر چه فاصله بین فیروزه‌ها کمتر باشد و کار نظم بیشتری داشته باشد، ارزش هنری آن بیشتر است.

به صورت کلی هنر فیروزه کوبی به صنایع دستی اطلاق می شود که قطعات فیروزه به صورت موزاییک بر روی سطوحی چون برنج، طلا، مس و … در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

تاریخچه فیروزه‌کوبی

این هنر قدمت چندانی ندارد و حدود ۷۰ سال است که ابداع شده است. اما به دلیل استفاده از سنگ فیروزه و چشم نوازی آن، و زیبایی مس نزد ایرانیان، ارزش بالایی را از آن خود کرده است.

یوسف حکیمیان در حدود هشتاد سال پیش هنر فیروزه کوبی را در مشهد ایجاد کرد.

به دلیل وجود معدن فیروزه‌ در نیشابور این هنر ابتدا در نیشابور و پس از آن در مشهد به صورت نصب فیروزه بر روی زیورآلات ایجاد شد.

بعد از بیست سال این هنر توسط فردی به نام حاج داداش به اصفهان برده شد.

اما در واقع ابداع کننده ی هنر فیروزه‌کوبی بر روی اشیا و بخصوص ظرف‌‌های مسی توسط فردی به نام روبن یروشالمی در محله کلیمی‌های اصفهان می‌باشد.

روبن یروشالمی پس از پایان تحصیلات دوران ابتدایی در سال 1342 به دلیل مساعد نبودن وضعیت مالی خانواده خود به اجبار تحصیل را رها می‌کند و نزد عمویش که کار زرگری فیروزه‌کوبی را انجام می‌داد مشغول می شود.

در آن سال ها (در سال‌های 1342-1343) فیروزه‌کوبی بیشتر بر روی زیورآلات و یا گالش‌های نقره و مانند آن انجام می‌شد.

روبن یروشالمی بعد از تبحر یافتن در این صنعت با ذهن خلاق خود دست به ابداع و نوآوری در ساخت انواع فیروزه‌کوب‌ها در ظروف و اشیا مسی با اندازه‌های متفاوت زد.

فیروزه کوبی هایی که امروزه به این ظرافت و زیبایی و هماهنگ دیده می شود، همگی حاصل تلاش و نوآوری‌های روبن یروشالمی در طول بیش از چهل سال تجربه ی وی در این زمینه است.

فیروزه کوبی طلا

برای ساخت ظروف فیروزه کوبی معمولا از فلز مس و گاها از برنج، ورشو، نقره و برنز ،طلا استفاده میشود که با تکه های ریز فیروزه مرغوب نیشابور، که کاربرد دیگری ندارد، تزئین میشود.

فیروزه کوبی ابتدا تنها برای جواهرات مورد استفاده قرار میگرفت اما امروزه بر روی ظروف مختلف نیز پیاده سازی میشود که طرفداران بسیاری نیز دارد.

به دلیل جذابیت و زیبایی این هنر، فیروزه کوبی طلا نیز انجام می شود. به این شکل که، بر روی زیورآلات طلا، فیروزه کوبی انجام می شود. استفاده از فیروزه بر روی طلا علاوه بر افزایش جذابیت، باعث ترویج هنر صنایع دستی نیز می شود.

فیروزه کوبی
فیروزه کوبی روی طلا

انواع سنگ فیروزه در فیروزه‌کوبی

از لحاظ کیفیت و رنگ فیروزه به دو نوع فیروزه‌ی گچی – سفید و فیروزه‌ی سنگی – آبی سبز تقسیم می‌شود.

فیروزه‌های آبی – سبز نیز خود به دو دسته ی متوسط و مرغوب تقسیم می‌شوند.

فیروزه ای که بیشتر در فیروزه‌کوبی استفاده می شود فیروزه‌های سنگی- آبی و سبز می باشد.

سنگ فیروزه‌ ای که در فیروزه‌کوبی استفاده می‌شود باید تحمل گرما و فشار زیاد را داشته باشد.

فیروزه بر روی مس در طی مراحل فشار و گرمای زیاد به‌ وسیله‌ی لاک چسبانده می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

فیروزه کوبی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت