آرایه ها و زیورآلات اشکانیان

آرایه ها و زیورآلات اشکانیان

اگر در آثار به‌ جامانده از زیورآلات دوره اشکانی دقت کنیم می‌بینیم در آن دوره گرچه پادشاهان و درباریانشان شیفته هنر هلنی بودند؛ ولی سنت‌های دیرین جواهرسازی ایرانی پایدار ماند.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/12/29 | 00:12

نظری ثبت نشده

آرایه ها و زیورآلات اشکانیان

به گزارش سرویس هنری گلدنیوز ؛ فیلیپس آکرمن مورخ آمریکایی آثار هنری ایران ،به نمونه جالبی از گوشواره‌های دوره اشکانیان در کتاب پوپ اشاره می‌کند که در مجموعه دوشیزه ایرنه لیویسون ( Irene Lewisohm) وجود دارد و شاهدی بر این مدعاست.

در موزه متروپلیتن نیز گوشواره‌های طلائی با سبک جواهرسازی هلنیستی _پارتی به نمایش گذارده شده که در ساخت آن‌ها از ملیله‌کاری ایرانی استفاده‌شده و نمونه‌هایی از زیورآلات این دوره است.

یاقوت و مروارید در تزئین زیور آلات

به‌طورکلی اشکانیان در بکاربردن زیورآلات ذوق و سلیقه خاصی داشتند و این ذوق و سلیقه در تندیس‌های به‌دست‌آمده از آنان بسیار مشهود است .

زنان اشکانی از گردنبند ،گوشواره ، دست‌بند با سربندهای مزین به جواهر استفاده می‌کردند. یاقوت و مروارید از گوهرهایی بود که در تزئین زیورآلات طلایی مردان و زنان اشکانی بسیار کاربرد داشت.

جواهرات و زیورهای زرین دوره پارتی نیز نادیده گرفتنی نیست ، ولی به مقیاس کوچک‌تری ساخته می‌شد و بیشتر تزئینی بود.

یک جفت گوشواره طلا و لعل ،دوره ی پارتی ،موزه متروپولیتن

جواهرات اشکانیان در موزه ها

مردان و زنان اشکانی به یکسان از زیورآلات بهره می‌جستند، تاج‌های آنان نیز مزین به طلا و انواع جواهر بود باید دانست که انواع زیورآلات مانند گوشواره‌ها و دستبندها و گردن‌بند و تاج‌ها و غیره از منظمات و همچنین ملزومات مد ان دوران به شمار می‌آمدند.

ازاین‌رو در موزه‌های ایران و جهان نیز انواع زیورآلات این دوره موجود است، سه شی‌ء کوچک در موزه بریتانیا وجود دارد که از ساده گرایی در طراحی جواهرات این دوره حکایت دارد: یکی آویزی از طلا مزین به سنگ جواهر یاقوت و سه آویزه کوچک‌تر منتهی به طلاست.

دیگری گوشواره‌ای است به شکل تنگ از طلا با ملیله‌کاری بسیار زیبا و مزین به لعل (یاقوت ) و سومی قلاب کمربندی که آن‌هم از طلاست و مزین به سنگ‌های جواهراتی چون یاقوت ، فیروزه و دیگر سنگ‌ها که جای خالی آن‌ها مشهود است .

قلاب کمربندی از طلا در موزه ی بریتانیا

در موزه آبادان و موزه ملی ایران و دیگر موزه‌های جهان نیز انواع زیورآلات این دوره خودنمایی می‌کند.

گوشواره دوره اشکانیان از جنس طلا تزیین شده با لعل و مروارید
زیور آلات در دوره اشکانیان در موزه بریتانیا

قدمتی دیرینه

یک جفت گوشواره طلا نمونه دیگری از هنر جواهرسازی پارتیان است که از سنت هخامنشی الهام‌گرفته و گوشواره دیگری که فرشته‌ای را نشان می‌دهد که به عقب برگشت و دست‌هایش را از پشت بر بالای ران‌های اش گذارده‌ است و نقش بسیار پیچیده‌ای دارد.

اشکانیان به تشریفات و تجملات زائد توجه نداشتند و کلاه آنان کمتر مزین به جواهر بود .گرچه در برخی از سکه‌ها مشاهده می‌کنیم که کلاه‌های نواری آنان مزین به سکه‌های قیمتی و مروارید است.

کاسه‌ای نیز در موزه متروپلیتن نیویورک موجود است که مردی اشرافی را با گوشواره و گردن‌بند ساده و زیبایش می‌نمایاندکه درعین‌حال پرابهت است و در مقایسه با سردار اشکانی در موزه ایران باستان .

کمربند طلا مرصع به یاقوت و عقیق دوره اشکانی موزه ارمیتاژ، سن پترزبورگ

قدمت جواهرات

طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده همان‌طور که اشاره کردیم زنان اشکانی چون مردانشان از زیورآلات استفاده می کردند به‌ویژه ملکه‌ها که مقامشان بالا بود و ما این را در نقش‌برجسته‌ها، مجسمه‌ها و آثار نقاشی باقی‌مانده زنان اشرافی یا عادی مشاهده می‌کنیم.

نقاشی دیواری معبد زئوس و نقش‌برجسته‌های کوه خواجه در سیستان شاهد این مدعاست.

گردنبندی در موزه رضا عباسی نگهداری می‌شود که قابل‌مقایسه با گردن‌بند تندیس سنگی ملکه اشکانی در کاخ الحضر و تندیس ملکه در موزه بغداد می‌باشد.

به هر تقدیر زیورآلات باقی‌مانده از این دوران به‌عنوان محصولات هنری یک قوم نظامی بسیار جالب‌توجه است.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

اشکانیان

جواهرات اشکانیان

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت