زیورآلات زنان عرب خوزستانی/قسمت دوم

زیورآلات زنان عرب خوزستانی-قسمت دوم

از زیورآلات سر گرفته مانند خزامه و اعران و گرنفله تا زیور آلات گردن مانند طوگ و مکسره و ازرار...

دبیر خبر(دبیر خبر)

1401/01/08 | 00:01

نظری ثبت نشده

زیورآلات زنان عرب خوزستانی-قسمت دوم

به گزارش سرویس هنری گلدنیوز در ادامه آشنایی با زیورآلات زنان عرب خوزستانی ، بعد از زیور آلاتی که به دست و پای خود می آویختن در این بخش با زيورآلات سر و صورت آشنا خواهیم شد.

زیورآلات سر/چلاب و چف الباده



  چلاب زينتي قلاب مانند كه روسري (شيله) را پس از پيچيدن به دور سر زن به هم وصل مي كند.

عکس چلاب طلا - عکس نودی
عکس چلاب طلا


چف الباده (ابولوزه )،گوشواره يكي از زيورهايي است كه زن عرب از آن استفاده مي كند و معمولاً زير «شيله» قرار مي گيرد. در گذشته گوشواره هاي پهن و گرد در ميان زنان عرب رواج داشت.

ابولوزه نيز نام گوشواره اي است كه زن عرب خوزستان از آن استفاده مي كند. آنها براي جمع كردن موهاي دو طرف جلوي سرش از گيره اي به نام ماشه يا (بلكيته) و براي آرايش موهاي روي پيشاني از «دلاعه» بهره مي جويد.

دلاعه

«دلاعه» زيوري است از جنس طلا، نقره يا مهره هاي رنگي. اضمام نيز نام گوشواره اي است از جنس طلا كه اخيراً در ميان زنان عرب رايج شده است.

زیورآلات سر/کتر و گبکاب و شعاعه


  كتر ،دو حلقه زنجيره اي كه از دو طرف صورت زن آويزان مي شد و جنس آن از طلا و يا نقره بود. امروزه از اين زيور، استفاده نمي شود.
گبكاب ، به تاج عروس گفته مي شود كه از طلا درست مي شود و ويژه خانواده هاي شيوخ و اشراف است.


  شعاعه هم ميخكي است كه به وسيله ميله كوچكي به پره راست بيني متصل مي شود. براي اين كار پره راست بيني را سوراخ مي كنند.
 نخ كوچكي هم رنگ ميخك- كه در درون بيني به ميله شعاعه متصل است- از بيرون به ابتداي ميله بسته مي شود. شعاعه از جنس طلا يا نقره است. دختران به جاي شعاعه از ميخك ظريف تري به نام ورده (به معناي گل) استفاده مي كنند.

زیورآلات سر/خزامه و اعران و گرنفله


  خزامه حلقه اي دايره اي شكل و از جنس طلاست كه زينت بخش آن دو يا سه مهره رنگي است كه بر روي آن نصب مي شود و در بيني كاربرد دارد.


اعران حلقه اي از جنس طلا يا نقره است كه دو سر آن را در پره مياني بيني جاي مي دهند و براي اين كار پره مياني را سوراخ مي كنند. به قسمت بيروني حلقه كه در زير بيني قرار مي گيرد، شرابه هاي ريزي آويزان مي كنند. «ازمام» نيز زينت ديگري است كه در پره مياني بيني قرار مي گيرد.


گرنفله هم يا قرنفله نيز ميخكي از جنس طلاست كه در پره سمت چپ بيني قرار مي گيرد. سر دايره اي شكل آن كوچكتر از سر شعاعه و روي آن به وسيله مهره رنگي تزئين مي شود. از ميله اي كه ميخك را به بيني وصل مي كند، زنجيره كوچكي به طول ۲ الي ۳ سانتيمتر آويزان است. خود واژه قرنفله در عرب به معناي«ميخك» است. امروزه زن عرب كمتر از وسائل زينتي بيني استفاده مي كند.

زیور آلات گردن/طوگ، قابچي، مكسره، ضامن و ازرار


طوگ



طوگ يا طوق ، گردنبندي شرابه دار و از جنس طلاست كه زنان عرب در گذشته و حال از آن بهره مي گيرند. آنچه به اين گردنبند، درخشش خيره كننده اي مي بخشد نصب سنگهاي قيمتي به انتهاي شرابه هاست.

آویز قابچی – فروشگاه اینترنتی برند فیروززادگان

آویزقابچی

قابچي ، زيور گردن زنان اشراف و ثروتمند است كه به واسطه زنجير يا نخ كشدار به پشت گردن محكم مي شود. قابچي كمي از سكه ده ريالي بزرگتر و جنس آن از طلاست. زناني كه با قابچي، گردن خود را زينت مي بخشند، از روسري هاي نازك (شيله) استفاده مي كنند تا قابچي از پشت آن پيدا باشد. زنان اشراف معمولاً در اعياد و جشن ها از قابچي استفاده مي كنند.

مكسره ، گردنبندي است با مهره هاي قيمتي و سكه هايي از جنس طلا كه زينت بخش گردن زن عرب است

در گذشته زن عرب هنگام اعياد و جشن ها و به ويژه در مراسم عروسي از گردنبندي كه معمولاً از جنس طلا و يا نقره بود، استفاده مي كرد. اين گردن بند، ضامن نام دارد و امروز، جز موارد معدودي در روستا به ندرت از آن استفاده مي شود.

ازرار گردنبندي است از جنس طلا و خاص زنان وابسته به اقشار مرفه و ثروتمند كه اغلب در جشن ها و عروسي ها از آن بهره مي گيرند.

گلاده يا قلاده نام گردنبندي از جنس طلاست كه زنان عرب هم اكنون از آن استفاده مي كنند. اصولاً قلاده، واژه معادل گردنبند در زبان عربي است.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

زیورآلات زنان عرب خوزستانی

ازرار

چلاب

خزامه

زیور آلات

شعاعه

طوق

کتر

گرنفله

مکسره

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت