از جواهرات کلاسیک تا جواهرات مدرن

از جواهرات کلاسیک تا جواهرات مدرن

بررسی جواهرات هر دوره به شما کمک می‌کند تا تغییراتی را که در طراحی زیورآلات با توجه به باورهای رایج رخ داده است درک کنید.برخی طرح ها عمیقاً در ایدئولوژی هایی یک ملت ریشه دارد .

دبیر خبر(دبیر خبر)

1401/01/23 | 00:01

نظری ثبت نشده

از جواهرات کلاسیک تا جواهرات مدرن

به گزارش سرویس هنری گلدنیوز طراحی جواهرات در طول تاریخ تغییرات شگفت انگیزی را پشت سر گذاشته است.این جواهرات در هر دوره تحت تأثیر طرز فکر و فرهنگ خاص مردم آن سرزمین بوده است.

زیورآلات معاصر عمدتاً از فلزات گرانبها، با یا بدون سنگ‌های قیمتی ساخته می‌شوند و نسخه‌ای تازه از مدل‌های کلاسیک را ارائه می‌دهند.قاعدتا جواهرات مدرن با سلایق امروزی سازگارترند. ساخت جواهرات معاصر و مدرن نیاز به آموزش حرفه ای و به نسبت دیدگاه آزادانه ای در مورد طراحی دارد.          

جواهرات مدرن میتواند درعین حال فضایل سنت های قدیمی را حفظ کند و به اندازه کافی هم مترقی باشد.

عصر کلاسیک ، عصر مدرن

قدمت جواهرات کلاسیک به 120 تا 130 هزار سال گذشته بازمیگردد.

عصر مدرن یا معاصر جواهرات شامل سال‌های پس از 1960 تا به امروز می‌شود.

جواهراتی برای انواع سلایق

محبوب ترین جواهرسازان، مانند کارتیه و تیفانی هنوز هم عظمت و ظرافت گذشته را به نمایش می گذارند و در عین حال طرح های مدرن منحصر به فرد را در خود ادغام می کنند، و تقاضا برای جواهرات با کیفیت را برآورده می کنند.

در دوره معاصر ارتباط معناداری بین جواهرات و ثروت وجود ندارد.زیورالات گران قیمت دیگر به عنوان نماد وضعیت مرفه شناخته نمیشود و تبدیل به لوازم جانبی شده است. در دوران معاصر است که ما سنگ‌های زیبا و گران‌قیمتی می‌بینیم که در فلزات ارزان‌قیمتی که با سیم‌ها در هم تنیده شده‌اند قرار گرفته‌اند.

دهه 1960

دهه 1960 ما را با چیزی آشنا کرد که بسیاری آن را «عصر فضا»می نامند. دهه 1960 پلاستیک را وارد دنیای جواهرات کرد.به ویژه بر روی مقرون به صرفه بودن آن تمرکز کرد. علاقه مندان در دهه 1960 جواهرات را با هزینه های مقرون به صرفه تر می خواستند.آنها قطعاتی را می خواستند که روزانه بپوشند و بتوانند آنها را با هم ترکیب کنند.

در این دوره ظرافت توامان با خطوط خشن و اشکال هندسی همراه شد.

نقطه عطفی در تاریخ جواهرات مدرن آمریکا

در سال 1946، موزه هنر مدرن در نیویورک، نمایشگاهی به نام جواهرات مدرن دست ساز برگزار کرد که شامل پژوهش‌های افرادی در رابطه با طراحی طلا مثل مارگارت دپاتا، پاول لوبل و هنرمندان مدرن گرای جواهرات مثل الکساندر کالدر، ژاک لیپچیتز و ریچارد پوسِت دارت بود. جواهرات الکساندرکالدر از نظر شکل بسیار دقیق بود و با استفاده از یک تکنیک اولیه که یادآور روحیه بداهه و خلاقیت است ساخته شد. این نقطه عطفی در تاریخ جواهرات مدرن آمریکایی بود و البته تضاد شدیدی با کار مارگارت دپاتا داشت.

دهه 1970

دهه 1970 بود که با افزایش محبوبیت شلوار جین آبی، دنیای زیورآلات نیاز داشت تا ظاهر غیر رسمی را منعکس کند. علاوه بر این، با ورود زنان به نیروی کار، سبک‌های جواهرات باید به گونه‌ای باشد که بتوان آن‌ها را روزانه در محل کار پوشید.در نتیجه، گردنبندها و دستبندهای چند لایه در طول دهه 1970 بسیار محبوب بودند.

جواهرات دهه 1970 نیز تا حد زیادی از سبک های هیپی و بوهمی آن زمان الهام گرفته شده بود و محبوبیت جواهرات با مضمون طبیعت را تداعی میکرد.

اغلب زیورآلات شامل مواد طبیعی مانند چوب، عاج و سنگ دیده می شد. جای تعجب نیست که رنگ‌های مورد علاقه دهه 1970 رنگ‌های خاکی قهوه‌ای، زرد ،خاکی، سبز و نارنجی تیره بودند.

دهه 1980

در طول دهه 1980، محبوبیت قطعات پررنگ ددوباره افزایش یافت! در طول دهه 1980 است که ما شاهد قطعات پلاستیکی بزرگ در رنگ‌های نئونی هستیم. این قطعات در پلاستیک محبوبیت پیدا کردند.

زیورآلات محبوب این دوره گوشواره های حلقه ای بزرگ، گردنبندهای درشت و درشت، ظهور دوباره سنجاق ها و دستبندهای نئون و النگو بودند. دستبندهای ژله‌ای نیز در این دوره معرفی شدند. یکی دیگر از سبک های جدید و محبوب عصر توسط پرنسس دایانا معرفی شد که سربندهایی با سنگ های قیمتی بود وسبک جدیدی را ارائه کرد.

برای دریافت ایده بهتر از سبک های جواهرات دهه 1980، کافیست به استایل های مدونا و سیندی لاپر توجه کنید.

دهه 1990

دهه 1990 در تضاد کامل با دهه 1980 است. سبک های دهه 1990 به طور برجسته ای با معرفی دوران گرانج و تا آنجایی که سبک های تیره تر و ضعیف تر جواهرات و رویکرد مینیمالیستی به آن مشخص شده است.

دهه 1990 نیز با بیکاری و چرخش رو به پایین در اقتصاد مواجه شد. منسوجات زیبای گذشته، برای مثال نوارهای پلاتین و الماس‌ها، هنوز برای مناسبت‌های خاص محبوب بودند، اما دیگر پوشیده نمی‌شدند. قطعات پررنگ نئونی تقریبا منسوخ دیده می‌شدند. گردنبندهای چوکر مانند گردنبندهای آویز و دستبندهای جذاب در این دوران بسیار رایج بودند.

دهه 2000

دهه 2000 بسیار جدیدتر از آن است که بتوان برایش یک سبک خاص را مشخص کرد. اما با توجه به آنچه تاکنون دیده‌ایم، این عصر تولد دوباره و یافتن زیبایی با ترکیبی از قطعات گذشته است.

قرن بیست و یکم دوره ای از انقلاب صنعتی است که منجر به پیدایش مواد جدید و تکنولوژی‌های ساخت و ساز شد.
در این دوره عملکرد و سادگی شکل تحسین شد.

https://www.hamstech.com/jewellery-designing-contemporary-jewellery-vs-modern-jewelleryhttps://loveyoutomorrow.com/contemporary-jewelry-history/

https://www.ortogonale.com/product/porcelain-necklace-plutone-satellite-collection/

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

جواهرات کلاسیک

جواهرات مدرن

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت