هنر قلمزنی روی طلا و جواهرات

هنر قلمزنی روی طلا و جواهرات

هنر قلمزنی در دو شیوه نقش برجسته و مهری با استفاده از یک ابزار نوک تیز بر روی سطح گوهرها حفره یا خراش ایجاد می کند.

امیر کشانی(سردبیر)

1401/01/30 | 00:01

نظری ثبت نشده

هنر قلمزنی روی طلا و جواهرات

به گزارش گروه آموزش و پژوهش گلدنیوز؛ قلمزنی به تزیین سطح خارجی گوهرها مربوط می شود که از طریق کندن خطوط گوهر، گود کردن، حفره کاری و ایجاد خراش های طرح دار توسط ابزار نوک تیز ایجاد می شود و در دو شیوه نقش برجسته و مهری متداول است.

در نقش برجسته، طرح روی سطح صاف یا برآمده سنگ ایجاد شده و اطراف آن خالی می شود که بیشتر نقوش شامل نیمرخ می شود. اما در مهری اطراف سنگ کنده کاری نشده و طرح به شکل گود و گاهی قرینه در سنگ ایجاد شده و به عنوان مهر و موم استفاده می شود.

در یونان باستان و عهد رومیان و حتی تا به امروز مهره های دست ساز از جنس گوهرها بسیار ارزشمند بوده و مجموعه داران در پی تهیه آنها هستند. گوهرهای قلم زده شده در دوره رنسانس مجددا اهمیت، شهرت و آوازه پیدا کردند.

در زمان ملکه الیزابت در بریتانیا سنگ های نقش برجسته از چهره ها به عنوان هدیه بین افراد سطح بالا، اعیان و نجیب زادگان محبوب بودند. سنگ های لایه ای (چندپوسته ای) در تمام دوران برای این کار مناسب بوده اند زیرا با تراش سنگ هایی نظیر اونیکس و ساردونیکس، گوهر قلمزنی شده نمای دو رنگ به خود می گیرد. گوهرهایی نظیر کریستال سنگ، آمتیست، سیترین، بریل، زیرجد، گارنت، لاجورد، حدید و همچنین مواد طبیعی نظیر عاج و شبق جهت قلمزنی مناسب هستند.

قلمزنی روی طلا

سطح طلا و فلزات قیمتی که پایه های جواهرات را تشکیل می دهند به دلیل جلای زیبا و قدرت چکش خواری می توانند توسط ابزار مخصوص (اسکنه) قلم زنی شده و با نقش های درهم پیچیده به حد زیبایی برسند.

قلمزنی روی طلا

مهره

گوهرهای کروی مانند مروارید می توانند سوراخ و نخ کشی شده تا به عنوان مهره گردنبند استفاده شوند.

گردنبند مرواریدی

گنبدی (دامله)

این تراش ساده جهت نمایان ساختن رنگ و جلای بیرونی سنگ های معمولا مات و نیمه کدر استفاده می شود.

تراش گنبدی دامله

طراحی نوین

این سیترین منشوری شفاف و معماری شده حاصل طراحی نوین و دستان هنرمند طراحان خوش ذوق امروزی است. این اثر شاهکاری از تلفیق سبک مدرن و کلاسیک است که به سان مجسمه تراشیده شده است.

سیترین منشوری شفاف برند شرکت مون اشتاینر

سنگ های صیقل کاری شده

سنگ های تزیینی با سطح صاف و جلاخورده، جهت ساختن اجسام دکوری و اشیا تزیینی به کار می روند.

سنگ های صیقل کاری شده

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

گوهرسنگ

طلاوجواهر

طراحی نوین

قلمزنی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت