هنر مدرن حکاکی

هنر مدرن حکاکی

برای اولین بار درقرن چهاردهم سنگ تراشان هندی و اروپایی تراشیدن الماس راشروع کردند.

فرشاد ستوده نیا(خبر نگار)

1401/02/10 | 00:02

نظری ثبت نشده

هنر مدرن حکاکی

به گزارش سرویس هنری گلدنیوز ،نگاه ویژه مردم در طول تاریخ به الماس و سنگ‌های قیمتی در هر دوره ای به نوعی جلوه می‌کند. در گذشته این‌نگاه ویژه مانع از تراش و یا تغییر شکل الماس می‌شد و فقط حاکمان اجازه استقاده از آن را داشتند.

به مرور بسیاری از سنگ ها تراش خورند ولی الماس به دلیل سختی بسیار بالا قابل تراشیدن نبود و الماس ها به همان شکل خام  یا تراش نخورده برروی زیورآلات نسب می شدند.

برای اولین بار درقرن چهاردهم سنگ تراشان هندی و اروپایی تراشیدن الماس را شروع کردند. در این زمان کاروان‌های تجاری که الماس خام را از هندوستان به ونیز می آوردند، روشهای یکدیگر را در تراش الماس مورد آزمون و امتحان قرار می‌دادند.

در آن زمان مسافرت به اروپا و آسیا به راحتی انجام  نمی شد و به همین دلیل پیشرفت در این کار به کندی صورت می گرفت. در قرن پانزدهم شهرهای آمستردام و پراگ نیز در کنار ونیز تبدیل به مراکز تجارت الماس شد و این تجارت در این شهرها نیز آغاز شد.

 
هنر مدرن حکاکی

اما هنر کنده کاری سنگ های قیمتی در قرن نوزدهم در پاریس به اوج خود رسید. مرکز اصلی صنایع دستی خلاق پاریس هنوز هم جایی است که کارشناسان و هنر آموزان این حرفه را دنبال می کنند.

سنگ های قیمتی حکاکی شده به عنوان جواهرات یا تفسیری نمادین از جهان و انرژی، سنت دیرینه ای دارند. تا به امروز، هنر حکاکی روی سنگ‌های قیمتی را می‌توان در اشکال و انواع مختلفی از جمله سنگ‌های برش عمیق یا نگین‌هایی با کامئو و نقش برجسته و مجسمه‌های سه‌بعدی مشاهده کرد.

با این حال، حکاکی مدرن به هیچ وجه منحصراً محدود به نقوش صرفاً مجسمه در سبک پرتره یا سبک های هرالدیک نیست، زیرا در قرن های گذشته در تعداد زیادی از عقیق‌ها، لایه رنگی حک شده است.

Portrait of Salvador Dali in 3-layered agate
Free formed cross in mountain crystal with fleur de lys motif engraved as intaglio

هانس اولریش پاولی در ایدار اوبرشتاین آلمان زندگی میکند و استاد واقعی حرفه حکاکی روی سنگ های قیمتی است. این متخصص 50 ساله سنگ های قیمتی، هر روز مهارتش را استفاده از فن و خلاقیت در استودیوی خود ثابت می کند. او که از بازار راکد و بی مشتری خود ناراضی است، هر سال حداقل یک شاگرد تربیت می کند و از این طریق تضمین می کند که این صنعت زنده بماند.

Snow crystals sculpted in mountain crystal and zirconium and engraved deeply into beryl
Op-Art” in mountain crystal and onyx, developed by Carlo Wild – one of the National Champions winner
هانس اولریش پائولی تقریباً به همه شاگردانش پس از اتمام دوره آموزشی پیشنهاد کار داده است. او به دو تن از شاگردان سابقش که به عنوان قهرمانان ملی در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۰ مقام کسب کردند، افتخار می‌کند. هانس اولریش پاولی، معتقد است که حرفه حکاکی سنگ های قیمتی آینده ی روشنی دارد: « حکاکی روی سنگ ارتباط بین قرن هاست ما اکنون با سنتی قدیمی و استادانه برای به دست آوردن انگیزه های نوآورانه و ایجاد زبان مدرن از اشکال تلاش میکنیم.»


در حکاکی روی سنگ فرد می داند که چگونه از تکنیک های قدیمی به شیوه ای مدرن استفاده کند. حکاکی ها تنها زمانی مورد تقاضا هستند و بازار دارند که ایده های خلاقانه و دور از ذهن داشته باشند و بدانند که چگونه کیفیت قدیمی را با طراحی و بازاریابی مدرن ترکیب کنند.

پائولی درگذشته چند مسابقه طراحی حکاکی مدرن را سازماندهی کرده بود، و تصمیم دارد پتانسیل های تازه این صنعت کوچک را شناسایی کند. او به طور مداوم روش ها و فرم های جدید را امتحان می کند و از شخصیت منحصر به فرد هر سنگ قیمتی ای الهام می گیرد.

شرکت‌های بین‌المللی جواهرات مانند بوچرون و ویکتور مایا از تفسیر مدرن هنر قدیمی این هنرمند بهره می‌برند.

Lion’s head made of petrified palm wood, eyes and nose inlaid
Examples of the Wild Life Collection, citrine with various animal fur patterns

منبع :www.ganoksin.com

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

طراحی جواهرات

تراش الماس

الماش

حکاکی

کنده کاری

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت