مهلو زیوری برای زنان قشقایی

مهلو زیوری برای زنان قشقایی

مهلو میوه ای است که زنان قشقایی از آن در ساخت زیورآلات خود استفاده می کردند.

امیر کشانی(سردبیر)

1401/02/14 | 00:02

نظری ثبت نشده

مهلو زیوری برای زنان قشقایی

به گزارش گروه هنری گلدنیوز؛ اقوام و اقشار مختلف هر کدام دارای آداب و رسوم خاص خود در زمینه های مختلف هستند و هنرهای دستی متفاوت و قابل توجهی دارند.

یکی از این هنرها ساخت و تولید زیورآلات دست ساز زیبا با طرح ها و رنگ های مختلف است که ساخت آنها از دوره های بسیار قدیم مانند هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و... آغاز شده و تا به امروز نیز ادامه دارد.

در ایران نیز از دیرباز زیورآلات به عنوان قطعه‌ای از لباس در میان اقوام مختلف مطرح بوده و یکی از بیشترین اقوامی که از این هنر دستی استفاده‌ می‌کردند، مردم ایل قشقایی بودند.

ساخت زیورآلات قشقایی در بین مردم قشقایی بسیار رایج بوده و زنان قشقایی از میوه درخت مهلو در ساخت زیورآلات استفاده میکردند‌.

میوه مهلو چیست ؟

مهلو در فارسى «مهلب» گفته میشود.درخت مهلو 10 تا 20 متر بلندی دارد و در فصل بهار با گل های سفید و در تابستان با گیلاس هایش خودنمایی می کند. پوست تنه درخت مهلو به رنگ سرخ فام و قهوه ای است و برگ های کشیده و تخم مرغی واژگون و نوکدار دارد. می توان گفت این درخت شامل نام های مختلفی از جمله: گیلاس، آلوکک، هَلی کِک، سیاه تَلی است.

این میوه معطر جنگلی در جنگل های زاگرس (کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و ایلام و خرم آباد)، شمال ایران، منطقه البرز، آستارا، گیلان تا مازندران و گرگان به وفور دیده می شود و در آسیای صغیر، آسیای غربی و اروپا نیز می روید.

ساخت زیورآلات از مهلو

زنان هنرمند کهگیلویه و بویراحمد، دانه های مهلو را از درختان جدا می کردند و سپس مغز خوشبوی این دانه ها را خشک و در هاون های محلی پودر و پودر آن را با رنگ های مختلف ترکیب می کردند و گردنبندهای زیبا و خوشبو می ساختتد.

مهلو

زنان ایل همچنین این دانه ها را جمع آوری یا خریداری میکردند و سپس آنها را سوراخ کرده، پس از خشک شدن گردنبندهای جالب و زیبا درست می کردند. برای ساخت گردنبند مهلو دانه ها را در دسته های بیست تایی از هر رنگ در ۵ رشته ناهمگون کنار هم می چیدند و سپس همه نخ ها را از یک مهره عبور می دادند.

آنها در ساخت این گردنبندها بسیار متنوع عمل میکردند.از تنوع و زیبایی بیشتر رنگ و نوع دانه یا مهره ها استفاده کرده و بعضی اوقات هم در وسط گردنبند پلاک یا سکه ای می آویختند. در بین قشقایی ها رسم است که گردنبندهای مهلو و میخک را در جهیزیه دختر خانم ها قرار دهند.

گردنبند مهلو

خواص درمانی

این میوه همچنین خواص درمانی نیز دارد که در قدیم استفاده از آن بسیار مرسوم بوده است.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

ایل قشقایی

زیورآلات مهلو

مهلو

میوه مهلو

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت