نخل طلا با نشان های الماس‌

نخل طلا با نشان های الماس‌

جایزه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن یک نخل طلایی است که در آن دو برگ طلایی و 25 الماس کار شده است.

امیر کشانی(سردبیر)

1401/02/27 | 00:02

نظری ثبت نشده

نخل طلا با نشان های الماس‌

به گزارش سرویس هنری پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز)؛ از امروز هفتاد و پنجمین جشنواره کن که از معروف‌‌‌ترین و محبوب‌‌‌ترین رویدادهای سینمایی جهان است، در جنوب فرانسه فرانسه افتتاح می‌شود.

کمپانی جواهرسازی سوئیسی شوپارد امسال طرح جدیدی برای نخل طلا، مهم‌ترین جایزه جشنواره فیلم کن تدارک دیده و در طرح جدیدش از دو برگ طلایی الماس‌نشان استفاده کرده که روی یک برگ با ۷۵ الماس به مناسبت هفتاد و پنجمین دوره کن و روی برگ دیگری، ۲۵ الماس برای گرامیداشت سالگرد همکاری جشنواره کن و کمپانی شوپارد در جشن سینما قرار داده شده است.

همچنین سنگ رُز کوارتز جایگزین کریستال سنگی سنتی شده است. نخل طلای سفارشی امسال جشنواره کن که دارای ۱۹ برگ طلایی است حاصل ۷۰ ساعت کار شش صنعتگر است و از ۱۱۸ گرم طلای ۱۸عیار در ساخت آن استفاده شده است.

تاریخچه نخل طلا در جشنواره کن

از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۵۴ جایزه‌ای تحت عنوان «جایزه بزرگ جشنواره کن» به برنده بهترین فیلم این رویداد سینمایی اعطاء می‌شد، اما در سال ۱۹۶۵ هیئت داوران جشنواره پیشنهاد دادند جایزهٔ بزرگ جشنواره هر سال با طراحی جدید از یکی از هنرمندان معاصر ساخته شود.

این گونه شد که در اواخر سال ۱۹۵۴ هیئت مدیره جشنواره کن تصمیم گرفت جایزه جدیدی با فلز طلا به برنده اصلی این جشنواره اهدا کند بر همین اساس گروهی از جواهرسازان را برای طراحی «نخل» دعوت کردند و در نهایت اولین بار در سال ۱۹۵۴ لوچینه لازون جواهرساز پاریسی پیشنهاد استفاده از برگ نخل که سمبل شهر کن و جشنواره فیلم کن شده بود را به‌عنوان جایزه داد که در نهایت از سال ۱۹۵۵ جایزه نخل طلا جایگزین جایزه بزرگ این جشنواره شد. جایزه نخل طلا مهم‌ترین و پر افتخارترین جایزه در جشنواره بین‌المللی فیلم کن است.

پیشنهاد لازون برای ساخت نخل طلا به شرکت ۲۰۰ ساله طلا و جواهر مشهور سوئیسی «شوپارد» سپرده شد. شوپارد یک شرکت سوئیسی سازنده ساعت، جواهرات و لوازم جانبی لوکس است که در سال ۱۸۶۰ توسط لویی اولیس شوپارد تأسیس شده‌است. لویی شوپارد در سن ۲۴ سالگی کار خود را با تولید ساعت جیبی دقیق کورنومتر دار شروع کرد.

نحوه ساخت نخلِ طلا

اما نحوه ساخت نخل طلا اینگونه است که شرکت شوپارد پس از طراحی، زمانی حدود ۴۰ ساعت صرف ساخت هر نخل می‌کند تا آن را به مرحله نهایی ساخت برساند. موم داغ شده با درجه حرارت ۷۰ درجه درون قالب به شکل نخل ریخته می شود. پس از سرد شدن، موم خارج می شود. سپس نخل روی یک ساقه با جنس موم سوار می شود و به فرم یک درخت درمی آید. پس از آن داخل یک قالب استوانه ای قرار می گیرد.

به دنبال آن با نوعی سیمان نسوز که مقاومت بالایی در برابر درجه حرارت بسیار زیاد دارد پوشش داده می شود. قالب در فر قرارداده می شود تا با حرارت ۷۶۰ درجه به نوعی پخته شود. در فر، موم ذوب می شود تا در نهایت اثر نخل باقی بماند. در ادامه قالب در محفظه ای بنام اتاق خلاء قرار می گیرد.

در نهایت طلای ۱۸ عیار که از کلمبیا تهیه شده روی نخل ریخته و ذوب می شود. پس از آن قالب سیلندری که هنوز بسیار داغ است داخل سطلی از آب سرد قرار داده می شود، این عمل موجب می شود نخل از پوششی که روی آن قرار دارد رها شود. مرحله بعدی تمیزکاری و صیقل دادن است. این کار به دقت و ظریف کاری زیادی احتیاج دارد. زمانی که صیقل کاری نهایی انجام شد با دقت بسیار زیاد نخل طلایی مورد بررسی نهایی قرار می گیرد.

ابتکار در هر سال جهت طراحی نخل طلا

شرکت شوپارد در ادوار مختلف برای جلوه نمایی طلا ابتکارات متعددی به خرج می دهد مثلا یکسال تصمیم گرفت به زرق و برق نخل طلایی بیافزاید به همین منظور الماس های کوچک ۰.۷۰ قیراطی مانند دانه های برف روی نخل ریخت تا به آن درخشش بیشتری بخشد.

ایجاد شغل برای 37 حرفه برای ساخت نخل طلا

به گفته کارولین شوفله، مدیر هنری و معاون شرکت شوپارد «این کار تبدیل به یک داستان عاشقانه شده است. با جشنواره کن جواهرسازی شوپارد عظمت پیدا کرد. ۳۷ حرفه مختلف برای ساخت نخل طلایی گرد هم می آیند و از پرداخت گرفته تا طلاکاری همه زیر یک سقف کار می کنند».
امروزه تولیدات این شرکت در ۱۲۴ کشور و همچنین از طریق ۱۲ نمایندگی فروش مستقیم و ۱۲۰ فروشگاه معتبر در بیشتر نقاط جهان پخش می‌شود.

شوپارد سالانه حدود ۱۵۰۰۰۰ قطعه جواهر و ساعت را به فروش می‌رساند و دارای ۱۷۰۰ کارمند در سراسر جهان و گردش مالی برابر ۸۰۰ میلیون فرانک سؤیس می‌باشد.
از سال ۱۹۹۹ شوپارد حامی مالی جشنواره فیلم کن نیز شده است و بازیگران مشهوری چون کیت وینسلت و پنلوپه کروز از جواهرات شوپارد استفاده کرده‌اند.

دریافت نخلِ طلا توسط کارگردان های ایرانی

کارگردان های صاحب نام جهان چون کن لوچ ۱۴ بار، لارس فن تریه ۹ بار، ژان لوک گدار ۸ بار، لوییس بونوئل ۷ بار، ویتوریو دسیکا ۶ بار، میکل آنجلو آنتونیونی ۵ بار نامزد دریافت نخل طلا شده اند. از ایران عباس کیارستمی کارگردان تاثیرگذار ایرانی ۵ بار نامزد دریافت نخل طلا شده است؛ او در سال ۱۹۹۷ در پنجاهمین دوره این فستیوال به خاطر فیلم زیبای «طعم گیلاس» موفق به دریافت نخل طلای کن شد.

اصغر فرهادی که از جمله چهره‌‌‌های مورد وثوق جشنواره کن است امسال یکی از داوران بخش مسابقه اصلی در کنار «وینسنت لیندون»، «ربکا هال»، «دیپیکا پادوکونه»، «یاسمینه ترینکا»، «لاج لی»، «جف نیکولز» و «یواخیم تریه» خواهد بود که ۲۱ فیلم این بخش را داوری خواهند کرد و مسوولیت انتخاب برنده نخل طلای بهترین فیلم، جایزه بزرگ هیات داوران، جایزه ویژه هیات داوران و جوایز بهترین کارگردانی، فیلم‌‌‌نامه و بازیگران مرد و زن جشنواره را بر عهده دارند. اصغر فرهادی سال گذشته با فیلم «قهرمان» موفق به کسب جایزه بزرگ هیات داوران از این جشنواره شده بود.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

برتر

نخل طلا

طلاوجواهر

جایزه جشنواره کن

جشنواره کن

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت