بودای طلایی

بودای طلایی

بودای طلایی معبد وات فو سالائو در شهر پاکس، در کشور لائوس در جنوب شرق آسیا بر فراز تپه‌ای مشرف به رودخانه مکانگ مجسمه ای باشکوه با تلالو طلایی در رودخانه مجاورش است که در سال ۲۰۱۳ تکمیل شد.

علی اصغر کشانی(دبیر خبر)

1401/09/13 | 00:09

نظری ثبت نشده

بودای طلایی

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز)،در ژاپن، چین، هنگ کنگ، تایلند، سریلانکا و دیگر کشورهای آسیایی که بیشترین پیروان این آیین را در خود جای داده‌اند. مجسمه هایی که از حجاری‌های ظریف روی سنگ شکل گرفته تا مجسمه‌های نقاشی شده بودا قطعا حیرت و شگفتی هر بیننده‌ای از هنر مجسمه سازی را به همراه دارد؛ اما آنچه از همه اینها ماندگارتر بوده وهست نقش گرانبهای بودا بر فلزاتی چون برنز و بخصوص طلاست.

نقش مایه هایی که باعث ماندن چندین و چند ساله مجسمه ها شده است و پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز)، را بر آن  داشته تا به برخی از مهمترین و حیرت انگیزترین های آن ها بپردازد.  

تندیس های طلایی در تایلند

بودای خوابیده وات فو در شهر بانکوک تایلند یک مجموعه معبد باستانی در بانکوک است که جزو اولین معابد سلطنتی تایلند به شمار می‌رود و بیشتر از ۱۰۰۰ مجسمه با داستان‌های مختلف را در خود جای داده است.

معروف‌ترین مجسمه، بودای خوابیده "وات فو" با روکش طلا و ۴۶ متر طول است. چشم‌ها و پاهای این مجسمه با مروارید تزیین شده و طرح‌های موزاییک شیشه را می‌توان در اطراف سر آن مشاهده کرد.

راهروهای مجاور سالن اصلی هم ۱۰۸ قدح برنزی را در خود جای‌داده‌اند که به شکل مقتضی به ۱۰۸ منش ممتاز و فرخنده بودا اشاره دارند.

همچنین مجسمه طلایی بودا متعلق به قرن پانزدهم در معبد وات ترامیت در بانکوک قرار گرفته معبدی با گنبدهای طلایی که مجسمه طلایی بودا از گرانبهاترین اشیای مقدس بانکوک با قدمت حدود ۷۰۰ ساله در آن به شمار می‌آید. ارتفاع ۳ و نیم متری و وزن ۵/۵ تنی آن را به بزرگ ترین مجسمه بودا از جنس طلا تبدیل کرده است.  

در بوتان

بودای دوردنما در شهر تیمفو، مجسمه عظیمی از طلا و برنز با ارتفاع ۵۴ متر  درکشور بوتان است که بر فراز پارک کونسل فودرانگ سر به فلک کشیده و پیام‌آور صلح و خوش شانسی لقب گرفته است.

گفتنی است بیش از ۱۰۰ هزار مجسمه‌های کوچک برنز و طلای بودا در داخل سالن مدیتیشن این مجموعه بزرگ قرار دارد که زیبایی و شکوه آن را دوچندان کرده است.

در لائوس

بودای طلایی معبد وات فو سالائو در شهر پاکس، در کشور لائوس در جنوب شرق آسیا بر فراز تپه‌ای مشرف به رودخانه مکانگ مجسمه ای باشکوه با تلالو طلایی در رودخانه مجاورش است که در سال ۲۰۱۳ تکمیل شد.  

تندیس های برنزی بودا/در ژاپن (توکیو و یوشیکی)

بودای کاماکورای ژاپن در جنوب توکیو و معبد کوتوکو مجسمه بزرگ برنزی است که کار ساخت آن در سال ۱۲۵۲ به پایان رسیده است.

این مجسمه با بیش از ۱۲ متر ارتفاع به خاطر فضای توخالی، وزنی کمتر از ۱۰۰ تن دارد، طوری که بازدیدکنندگان می توانند وارد فضای داخلی آن شوند.

مجسمه بودا با ارتفاع ۱۲۰ متر در شهر یوشیکی ژاپن یکی از بلندترین مجسمه‌های بودا در جهان محسوب می‌شود. این مجسمه برنزی روی یک گل لوتوس ایستاده است و همین موضوع به ارتفاع آن به اندازه ۱۰ متر اضافه کرده است.

بازدیدکنندگان از این مجسمه بلند می‌توانند تا ارتفاع ۸۸ متری را با آسانسور بالا بروند و مناظر اطراف شهر را از همانجا به نظاره بنشینند. این بودا به احترام شینران (راهب بودایی ژاپنی موسس جودو شینشو، بخشی از آیین بودا) ساخته شد.

 در هنگ کنگ

بودای تیان تان در جزیره لانتائو کشور هنگ کنگ یک تندیس برنزی بزرگ از بوداست. ساخت این تندیس در سال ۱۹۹۰ آغاز شد و در ۲۹ دسامبر ۱۹۹۳ به پایان رسید.

این تندیس نشان دهنده هارمونی میان رابطه انسان و طبیعت و انسان و ایمان است. این منطقه یک مرکز اصلی بودایی در هنگ کنگ است و جاذبه گردشگری مهمی به شمار می‌رود. این مجسمه ۲۵۰ تن وزن دارد و از مجسمه‌های مهم بودا در حالت نشسته محسوب می‌شود که روی یک تخت گل نیلوفر قرار دارد و از صومعه پو لین که زیارتگاه بودایی‌ها بوده، محافظت می‌کند.

 در اطراف این تندیس شش مجسمه کوچک دیگر نیز دیده می‌شود که هر کدام در حال تقدیم کردن گل، کُندر، مرهم، چراغ، میوه و موسیقی به بودا هستند.

این شش عنصر در حقیقت شش اصل کمال یعنی بخشندگی، بردباری، خیرخواهی، اخلاق، تفکر و خردورزی را در آیین بودا مجسم می‌کنند.

اعتقاد بوداییان بر این است که هر کس این شش کمال را داشته باشد به روشن‌بینی دست خواهد یافت. اگر کسی بخواهد از نزدیک به این سازه شگفت‌انگیز نگاه کند باید از ۲۵۰ پله بالا برود.

اما بودا کیست که تا این حد قابل احترام و مورد توجه است؟

  بودا(سیذارتا) شخصیتی از نژاد آریایی و متعلق به سده ششم پیش از میلاد در بخش شرق هند باستان زیسته‌است. بودا 563 سال قبل از ميلاد مسيح(1)يعني 23 سال قبل از آن كه كوروش هخامنشي حكومت بابل را تسخير كرده و امپراطوري هخامنشي را بنياد نهد(2) به دنيا آمد و بعد از حدود هشتاد سال زندگي در 483 قبل از ميلاد دنیا را ترک کرد.

حدود شش قرن قبل از ميلاد كشورها و فرمانروا نشين هاي كوچكي در شمال هند به وجود آمدند كه نژاد آريايي داشتند و آيين هندو دين رسمي آنان به شمار مي آمد.

بودا در یکی از مناطق پادشاهي شهر كاپيلا واستو، از پدری به نام «سودُدَنه» و مادری به نام «مهامايا» که دختر پادشاه سرزمين «كليا» بود به دنیا آمد.

پادشاه سه كاخ باشكوه بنا كرد كه هر يك از آنها در فصل هاي تابستان، پاییز و زمستان مورد استفاده فرزندش قرار گيرد و سعي شود او را غرق لذت ها و نعمت هاي دنيوي كند. بودا روزی بر حسب اتفاق در طي گردش هاي خود شخصی پير، شخصی مريض و گروهی که یک مرده را می بردند روبرو شد و شگفت زده شد که مردم چگونه با وجودی که می دانند چنین سرنوشت هایی نصیبشان خواهد شد بی تفاوت غرق در غفلت اند.

وی در آن حال دگردیسانه تصميم گرفت كاخ سلطنتي و خانواده اش را ترك كرده به رياضت بپردازد(3) بودا در پي يافتن راهي براي رهايي از مرض، پيري و مرگ به رياضت پرداخت و سپس به تامل و تفكر و مراقبت معنوي روي آورد و در نهایت به حقيقت دست يافت.  

تعالیم بودا

از ديدگاه بودا هشت حقيقت و اصل وجود دارد كه بعد از شناخت آنها از رنج رهایی خواهیم یافت و آنها عبارتند از: 1.  بينش درست 2. انديشة درست 3. گفتار درست 4. كردار درست 5. معاش درست 6. تلاش درست 7. حضور ذهن درست 8. تمركز حواس درست. (4)

کوچ اقوام آریایی

فرضیه مهاجرت و کوچ اقوام آریایی که گاهی به آن‌ها هندو ایرانی نیز گفته می‌شود مربوط به داستان مهاجرت اقوام آریایی یا اقوام سفیدپوست در دوره ماقبل تاریخ از مناطقی در شمال غرب دریای کاسپین به داخل فلات ایران و غرب و جنوب دامنه رشته کوه‌های هیمالیا و کشمیر و فلات حوزه تمدن رود سند (پاکستان) است.

بهترین نسخه درباره آریاییان هند "ریگ ودا"، کهن‌ترین نوشتار آریاییان هند است. به اعتقاد استاد فریدون جنیدی در ۱۳۵۸ در "کتاب زندگی و مهاجرت آریایی‌ها بر پایه گفتارهای ایرانی"(5) خاستگاه همه تیره‌هایی را که امروزه هندواروپایی می‌گویند ایرانی هستند.

بودا از خانواده ایرانیان و از نژاد آریایی

از نوشته‌های روی مهرهای پادشاهان هخامنشی سرنخ‌هایی به دست باستان‌شناسان رسیده كه بر اساس آن بودا در پارس باستان (غرب ایران كنونی) به دنیا آمده و عضو خاندان سلطنتی هخامنشی بوده است. 

این كشف هیجان انگیز در پی تجزیه و تحلیل نوشته‌های روی مهرهای خانوادگی و لوحه‌ها و كتیبه‌های یافته شده در پرسپولیس، كاخ سلطنتی داریوش بزرگ هخامنشی و یافتن ارتباط میان مهرها با نام سیذارتا گوتاما و پدرش «سودودانا گوتاما» به دست آمده؛ كشفی كه دكتر «راناجیت پال» در مقاله‌ای در ارتباط با ظهور ادیان بودایی و زرتشتی در ایران باستان با شرح وتفصیل و با ذكر جزئیات به آن پرداخته است. 

روی تاج خاندان سلطنتی تصویری از پادشاه تاج بر سر در میان دو فرشته نگهبان قلم‌زنی شده و مهرهای كاخ تخت جمشید هم حاوی اسامی اعضای خاندان سلطنتی و دیگر شخصیت‌های مهم در قلمرو ایران باستان است.

 گوتاما نام یكی از اعضای خاندان سلطنتی سكا (در شمال منطقه‌ای كه پادشاهان پارس بر آن فرمان می‌راندند) بود. باستان‌شناسان در بررسی شماری از مهر‌های به دست آمده از تخت جمشید، دریافتند كه سرامانا (شامان مركب از شیر و خورشید) اشاره به سدا آرتا (سیذارتا) دارد، سیذا به معنی (رهایی‌بخش) و ارتا به معنی حقیقت كیهانی.

 دو فرشته نگهبان با سر و بال مرغی افسانه‌ای و بدن شیر، نمایشگر سرامانا شامان‌ها بود، بنابراین به باور باستان‌شناسان مهر خاندان سلطنتی مربوط به گوتاما، او را از اعضای خاندان سلطنتی ایران معرفی می‌كند. 

شمایل بودایی

در یك شمایل بودایی، بودا بر تخت شیرنشان تصویر شده است، در این شمایل بودا زیر درخت مقدس روشنگری كیهانی، معرفت خود را در اختیار شاگردان قرار می دهد. 

کشفیات تازه از تمدن کوشانی خراسان بزرگ و بامیان نیز بیشتر ثابت می‌کند که بودا ایرانی بوده و تعالیم بودا  قبل از هند در شرق خراسان شکل گرفته است.

آیین بودایی  تا اندازه‌ای در خراسان بزرگ ریشه گرفته بود و یکی از کانون‌ها و نیایش‌گاه‌های بزرگ آن در صومعه بودایی بلخ بود. این صومعه به سانسکریت، «ناوا ویهارا» نام داشت که معنی آن «صومعه نو» است.

این نام در فراگویی پارسی‌زبانان به گونه نوبهار درآمد. لقبی که به گردانندگان این صومعه در زبان سانسکریت داده بودند، «پراموکها» به معنی «سرور» بود و نام خانواده برجسته ایرانی برمکیان از همین لقب گرفته شده‌است. برمکی‌ها عهده‌دار و گرداننده این نیایش‌گاه بودایی بودند(6).

در این رابطه بیشتر بخوانید:

برنامه تایلند برای تبدیل شدن به قطب گوهر و جواهرات دنیا

یک مهاجرت جهانی در بازار طلا در جریان است!/طلا از غرب به شرق مهاجرت میکند

پانویس:

1ـ توفيقي، حسين، آشنايي با اديان بزرگ، انتشارات سمت و طه، چاپ اول، 1379، ص 45.

2ـ معين، محمد، فرهنگ فارسي (معين)، تهران، انتشارات امير كبير، چاپ دهم، 1375، ج 6، ص 1622.

3ـ ر. ك، سادهتيسنا، بودا و انديشه هاي او، ترجمة محمد تقي بهرامي  حران، انتشارات جامي، چاپ اول، 1382، ص 15 – 19، ع پاشايي، تهران و بودا، تهران، انتشارات مرواريد، چاپ سوم، 1362، ص ص 106 – 112.

4ـ چنين گفت بودا، بر اساس متون بودايي، ترجمة دكتر هاشم رجب زاده، تهران، انتشارات اساطير، چاپ سوم، 1378، ص 51 و 52.

5ـ  کسانی همچون جهانشاه درخشانی و رضا مرادی غیاث آبادی ودکتر آشرفیان بناب نیز از نظریه پردازان همین نگره‌اند

6ـ  ن.ک: سایت سفارت ایران در توکیو، www.parssea.org   و the new york times style magazin 27 jun 2020

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

تایلند

بودا

بودای طلایی

تندیس طلایی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت