تاریخچهای مختصر از جواهرات بولگاری
بیش از ۱۳۰ سال است که برند بولگاری در زمینه ساخت ساعت و جواهر فعالیت دارد. نام بولگاری مترادف با رنگهای روشن، سبک زیبا و کیفیت عالی است؛ چیزی که یادآور طبیعت زیبای ایتالیاست.
علی اصغر کشانی(نویسنده)
1401/11/10 | 00:11
به گزارش گلدنیوز،بنیانگذار برند بولگاری (Bulgari)، سوتیریو ولگاریس (Sotirio Voulgaris) است. او در سال ۱۸۵۷، در روستای کوچکی به نام اپیروس در کوههای پیندوس در شمال یونان به دنیا آمد. این منطقه بهخاطر هنر نقرهکاری شناختهشده است؛ مهارتی که از دوران بیزانس نسل به نسل به اهالی آن انتقال یافته است.
خانواده ولگاریس هم از نقرهسازان برجسته آن منطقه بودند. آنها در ساخت گوشوارههای منحصربهفرد، سگک کمربند و غلاف شمشیر تخصص داشتند.
سوتیریو هم حرفه اجدادش را دنبال میکرد و در کارگاه کوچک نقرهسازی پدرش مشغول به کار بود؛ بااینحال از همان زمان استعداد درخشان و خلاقیت او بهعنوان یک هنرمند و کارآفرین، تفاوت او را با دیگران نشان میداد.
بیشتر بخوانید:
ادعای بولگاری در ساخت ساعت!
با یک مستند به درون رویای بولگاری بروید
در سال ۱۸۷۷ ولگاریس به کورفو، جزیرهای در سواحل شمال غربی یونان و از آنجا به ناپل نقلمکان کرد. بعد از آن در سال ۱۸۸۱ به شهر رم رفت که بهسرعت در حال مدرنشدن بود. با پیشرفت کسبوکارش در سال ۱۸۸۴، تصمیم گرفت اولین جواهرفروشیاش را راهاندازی کند.
او بهجای ولگاریس، نسخه آوایی ایتالیایی نام خود یعنی بولگاری (Bulgari) را برای نام شرکت انتخاب کرد و بهجای حرف V، حرف u را که معادل آن است در آن گنجاند. در این زمان کار شرکت بولگاری فقط ساخت جواهر بود.
در سال ۱۹۰۴، ولگاریس به کمک پسرانش کنستانتینو و جورجیو، فروشگاه اصلی این شرکت را در رم بازگشایی کردند.
موقعیت مکانی ساختمان جدید بسیار معتبر بود و به همین دلیل میتوانست بهراحتی گردشگران بریتانیایی و آمریکایی را هنگام بازدید از رم جذب کند. فروشگاه بولگاری بهسرعت بهخاطر طراحی جواهرات لوکس و فوقالعاده خوشساخت یونانی و رومیاش به شهرت رسید.
سوتیریو در سال ۱۹۳۲ از دنیا رفت و حالا پسرانش باید کسبوکار او را اداره میکردند. دو برادر عصر جدیدی را در تاریخ برند بولگاری آغاز کردند و اولین اقدام آنها بازسازی فضای داخلی فروشگاه بود. آنها تلاش کردند محیطی مجلل طراحی کنند که با محصولات لوکس و جهانی برند هماهنگ باشد.
استفاده از سنگهای مرمر صورتی و بژ ایتالیایی که در آینده به مشخصه فروشگاههای خردهفروشی آنها تبدیل شد بخشی از این بازسازی بود.
برادران ولگاریس برای بهروزکردن لوگوی برند، از الفبای سنتی رومی استفاده کردند و به این ترتیب، حرف V جایگزین U شد. لوگوی جدید که حالا بهشکل BVLGARI در آمده بود، نوعی ادای احترام به نام خانوادگی بنیانگذار برند بود.
با مدیریت این دو برادر، برند بولگاری با لوگوی جدیدش جایگاه خود را بهعنوان منبع جواهرات زیبا و مدروز که تفاوت زیادی با مدلهای موجود در بازار داشت، تثبیت کرد.
با شروع جنگ جهانی دوم و محدودیتهای منابع در زمان جنگ، بولگاری استفاده از سنگهای قیمتی را کنار گذاشت و فقط بر طرحهای ساختهشده از طلای زرد تمرکز کرد؛ اما در طول سالهای پررونق پس از جنگ، این برند ساخت جواهرات پلاتینی پوشیده از الماس، زمرد، یاقوت و یاقوت کبود را دوبرابر کرد. بولگاری که از دهه ۱۹۶۰ در میان اشراف ایتالیایی و آمریکاییها جای پای خود را محکم کرده بود، بهسرعت محبوبیتش را باز یافت.
یکی از مهمترین اقدامات طراحان این برند در دوره جدید، گنجاندن عنصر زیباییشناختی در جواهرات بود؛ بهطوری که کاملا از جواهرات ترند روز جدا شوند و خودشان ترندساز باشند.
آنها از معماری تاریخی ایتالیا بهویژه معماری رومی الهام گرفتند و تا حد زیادی طرحهای خلاقانه خود را از جواهرات فرانسوی که بر این صنعت تسلط داشت جدا کردند.
برای مثال، بهجای استفاده از الماس با برش چندوجهی رایج، از سنگهای قیمتی بزرگ و رنگارنگ استفاده کردند تا قطعاتی چشمگیر و دراماتیک بسازند. سبک جسورانه و ترکیب رنگهای غیرمعمول، وجه تمایز این برند با جواهرسازان مشهور دیگر بود.
در سال ۱۹۶۷، نسل سوم برادران ولگاریس که هر سه پسران جورجیو بودند، مدیریت برند بولگاری را بر عهده گرفتند. در طول دهه ۱۹۷۰، صاحبان جدید بولگاری آن را در سطح بینالمللی گسترش دادند و برای اولین بار فروشگاههایی در خارج از کشور، در شهرهای نیویورک، ژنو، پاریس و مونت کارلو بازگشایی کردند.
از اینجا به بعد بولگاری وارد صنعت ساعتسازی شد. طراحان بولگاری اولین ساعت این برند را در سال ۱۹۷۵ ساختند و دو سال بعد، اولین مجموعه نمادین این شرکت را با عنوان «بولگاری بولگاری» به بازار عرضه کردند که شامل ساعتهای زیبای بولگاری روما و بولگاری بولگاری بود. برای این مجموعه آنها از کتیبهها و ستونهای معابد روم باستان الهام گرفته بودند:
با چنین موفقیتی، در سال ۱۹۸۰ برند بولگاری شرکت بولگاری تایم را در قلب ساعتسازی سوئیس راهاندازی کرد. این برند در طی سالها، هنر ساعتسازی را به کمال رسانده و به یک ساعتساز در سطح جهانی تبدیل شده است.
با اینکه نسل سوم ولگاریسها این برند را به برندی جهانی تبدیل کردند، در دهه ۱۹۸۰ سرعت پیشرفت آن کاهش یافت و دچار رکود شد. آنها برای احیای این برند، یک کمپین تبلیغاتی تهاجمی و چند فروشگاه خردهفروشی بینالمللی جدید راهاندازی کردند و به سبد محصولات تنوع بخشیدند.
حالا بولگاری به جز جواهرات و ساعت، لباسهای روزانه هم تولید میکرد و یک دهه بعد، عطر، روسری، کراوات، عینک آفتابی و کالاهای چرمی به آنها اضافه شد.
در سال ۲۰۰۱ هم آنها یک سرمایهگذاری مشترک با گروه هتلداری لاکشری گروپ (Luxury Group) انجام دادند. در سال ۲۰۰۴ بولگاری اولین هتلش را در رم و سپس در سال ۲۰۰۶ در میلان و بالی افتتاح کرد و در سال ۲۰۱۲ هم هتلی در لندن ساخت. بعد از آن هتلهایی در شانگهای، پکن و دبی بازگشایی کرد که بهمانند بهشت زیبا و لوکس هستند:
درنهایت در سال ۲۰۱۱، گروه ال و ام هاش (LVMH) شرکت بولگاری را با مبلغ باورنکردنی ۶ میلیارد دلار خریداری کرد که بالاترین مبلغی است که این گروه برای هر شرکت دیگری تا آن زمان پرداخت کرده بود.
در این بخش محصولات برند بولگاری و برخی از مجموعههای نمادین آن را بررسی میکنیم.
همانطور که گفتیم اصلیترین فعالیت بولگاری ساخت جواهر است. برخی از انواع نمادین آن عبارتاند از:
توبوگاس (Tubogas) طرح اصلی بسیاری از ساعتها و جواهرات بولگاری است و بخش مهمی از تاریخ این برند به شمار میرود. طراحی توبوگاس بهشکل نوارهای فلزی گرد و انعطافپذیری است که دور دست یا گردن حلقه میشوند. این نوارها بعد از کشیدهشدن بهشکل اولیه برمیگردند.
از دهه ۱۹۴۰ تاکنون، طراحان بولگاری جواهرات خیرهکنندهای با طرح مار ساختهاند. اولین بار یک طرح انتزاعی از مار در ساعت توبوگاس به کار رفت که حلقههای آن چند بار دور مچ دست میپیچید. بعد از مدتی بولگاری تصمیم گرفت مارهای واقعیتری درست کند. برای این کار از روشهای مختلفی استفاده کرد. برای نمونه، مینا یا الماس برای ساخت فلسها به کار برد یا اینکه از سنگهای قیمتی روشن برای مارها چشم ساخت. جواهراتی که بولگاری با طرح سرپنتی و توبوگاس ساخته است بسیار متنوع هستند. چند نمونه زیبای زیر را ببینید:
انگشتر دومارپیچی سرپنتی: انگشتری که دوبار دور دست حلقه میشود و سر و دم مار در آن الماسنشان است.
دستبند تکمارپیچی سرپنتی: دستبندی که سر و دم آن پوشیده از الماس است.
افعی سرپنتی: یکی از جواهرات طرح سرپنتی، افعی سرپنتی است که دارای فلسهای هندسی طلایی، سفید یا رزگلد است و گاهی با سنگهای قیمتی پوشیده شده است. اگر گرانقیمت باشد، آن را بهطور کامل با الماس بهشکل سنگفرشی تزئین میکنند؛ اما اگر برای کاربردهای روزانه باشد، از مالاکیت سبز، مروارید سفید، کارنلین قرمز یا اونیکس سیاه در آن استفاده میکنند.
سرپنتی اغواگر: جواهر دیگر، سرپنتی سدوتوری (Serpenti Seduttori) بهمعنای مار اغواکننده است. ماری که در این جواهری به کار رفته است زیباتر است و چشمهای مسحورکنندهای دارد. فلسهای آن از الماس یا سنگهای قیمتی ساخته شده و چشمهای آن از جنس زمرد یا روبلیت هستند.
گردنبند سرپنتی: گردنبندی دومارپیچی که دو مار در آن به کار رفته است.
در دهه ۱۹۸۰، بولگاری متوجه شد که باید جواهراتی متناسب با سبک زندگی زنان مدرن که شاغل هستند و به جواهراتی نیاز دارند که ساعتهای طولانی از آنها استفاده کنند بسازد. مجموعه پرانتزی (PARENTESI) شامل جواهراتی بود که در آن هر عنصر را بهصورت سری تولید میکردند و بعد از انجام کارهای دستی آنها را به هم متصل میکردند. طراحان برای ساخت این جواهرات از سنگفرشهای شهر رم و سنگ آهک سفیدی که بین بلوکهای سنگی قرار میگرفت الهام گرفتند.
بولگاری دوبار در سال از مجموعههای ممتاز خود رونمایی میکند. این قطعات بینظیرند و با رنگها و طرحهای جذاب که همگی در آتلیه بولگاری در رم طراحی و ساخته شدهاند، حسی از فرهنگ ایتالیایی را منتقل میکنند.
برخلاف بسیاری از خانههای مد فرانسوی که جواهرات ممتازشان از کدهای طراحی سنتی و الگوهای هندسی پیروی میکند، بولگاری بر رنگها و منحنیها و هرچیز ایتالیایی تأکید دارد. بولگاری به استفاده از کابوشن هم معروف است. کابوشن به سنگهای منحنی صیقلی میگویند که مانند الماس بهشکل چندوجهی و هندسی تراش نخوردهاند و شکلی کاملا گرد و تیلهای دارند. این سنگها یادآور منحنیهای معماری گنبدی در رم هستند.
بی.زیرو وان (B.zero1) مجموعهای فوقالعاده و معاصر است که ساختار بیضیشکل و منحنی آن از معروفترین ساختمان رم یعنی کولوسیوم الهام گرفته است. طرح آن شامل دو نماد بولگاری است؛ طرح توبوگاس و لوگوی دوتایی بولگاری در بالا و پایین. این مجموعه در سال ۱۹۹۹ طراحی شد و چندین هنرمند خلاق زیرمجموعههای آن را ساختهاند؛ آنیش کاپور، مجسمهساز معروف در سال ۲۰۱۰ و زاها حدید، معمار و طراح افسانهای، در سال ۲۰۱۷. حدید زیرمجموعه B.zero1 Design Legend را طراحی کرد که بسیار زیبا بودند. قطعات این زیرمجموعه شامل دستبند B.zero1 Design Legend با الماس، انگشتر ۵باندی B.zero1 XXth Anniversary با طلای رزگلد ۱۸عیار و حلقه ۴باندی B.zero1 Rock با طلای زرد ۱۸عیار و الماس سنگفرشی هستند.
رومیترین مجموعه جواهرات بولگاری، مجموعه مونته (Monete) است. این قطعات از سکههای رومی باستان ساخته شدهاند. شکلهای آنها منحصربهفرد و ناقص هستند و فلزات دور آنها از پیچوخم خود سکه پیروی میکنند. بولگاری اولین بار در دهه ۱۹۵۰ از سکه در جواهراتش استفاده کرد.
این مجموعه زیبا از موزاییکهای حمام تاریخی کاراکالا در رم الهام گرفته است و شامل گوشواره، آویز، دستبند و حلقههای دو طرفه و دکمه سردست بهشکل سرپنتی است.
گلها الهامبخش همیشگی بولگاری بودهاند. طراحان این برند چندین دهه است که جواهرات زیبای خود را با الهام از گلها میسازند. نام فیوراور ترکیبی از واژههای ابد (forever در انگلیسی) و گل (fiore در ایتالیایی) است. این مجموعه شامل گلهایی از فلز سفید، رزگلد و سنگهای گرانبها مانند الماس است. هر گل چهار گلبرگ دارد که در گذشته نماد مهمی از شادی در روم باستان بود.
جدیدترین مجموعه جواهرات ممتاز بولگاری، مگنیفیکا (Magnifica) نام دارد که شامل ۳۵۰ قطعه جواهر و ساعت است. تا به امروز این مجموعه گرانقیمتترین مجموعه بولگاری بوده است و قیمت آن صدها میلیون یورو است. یکی از گردنبندها در این مجموعه، دارای اسپینل یا لعل ۱۳۱.۲۴ قیراطی است که چهارمین اسپینل بزرگ دنیاست. قطعه دیگری شامل یک زمرد کلمبیایی کابوشن ۹۳ قیراطی است که در فک سرپنتی کار گذاشته شده است. رنگینکمانی از رنگهای زیبا که در طرحهای پیچیده بولگاری نمود یافتهاند.
ساعتهای بولگاری آنقدر زیبا و باکیفیت هستند که هریک از آنها را میتوان نمادین دانست. بااینحال برخی از آنها مشهورتر از بقیه هستند که درادامه آنها را معرفی میکنیم.
اولین ساعت برند بولگاری ساعتی است که در دهه ۱۹۲۰ ساخته شده است. طراحان برند در ساخت این ساعت از هنر آرت دکو در دهه ۱۹۲۰ الهام گرفتند و طلایی که در آن به کار بردند پر از نگینهای ارزشمند بود. این ساعت یکی از پرفروشترین ساعتجواهرهای برند بولگاری در آن دوران به حساب میآید.
ساعت بولگاری رُما (Bulgari Roma) از ساعتهای نمادین این برند در سال ۱۹۷۷ است و متمایزترین طراحی در بین ساعتهای این برند را دارد. بهدلیل شکل هندسی زیبایی که بدنه آن دارد، رما هم جزو پرفروشترین ساعتهای بولگاری به حساب میآید.
ساعت مخفی سرپنتی بولگاری هم یکی از محصولات معروف آن است، ساعتی که باید دهان مار را باز کنید تا نمایان شود.
سبک نمادین بولگاری در ساعتسازی با خطوط بسیار زیبا و ظریفی که طراحی میکند مشخص میشود. طراحی منحصربهفرد ساعت سرپنتی (Serpenti) آن را به نماد باستانی خرد، زندگی و ابدیت تبدیل کرده است.
این ساعت که با استفاده از مواد اولیه منحصربهفرد در دهه ۱۹۴۰ ساخته شده است، به پیشینه یونانی و رومی برند ادای احترام میکند. بااینحال همیشه در حال بهروزشدن است تا حسی از سبک معاصر را هم القا کند. برای مثال، مدلهای اصلی سرپنتی سر یا دم نداشتند و بهمرور طراحی آنها پیچیدهتر شد. مخصوصا از دهه ۱۹۶۰، بولگاری برای اینکه مارهایی واقعیتر بسازد، از مینا و جواهرات در طراحی آنها استفاده کرد.
لوسیا ساعت زیبای دیگری از بولگاری است که در آن از طرحهای هندسی خاص در ترکیب با سنگهای رنگارنگ و الماسهای فراوان استفاده کردهاند. انحنای طبیعی دستبند ساعت هم به آن زیبایی خاصی بخشیده است.
در این ساعت، همزیستی هماهنگ و متعادل از دو شکل اصلی که یک هشتضلعی به وجود میآورند باعث شده است با هندسهای تماموکمال روبهرو باشیم.
از سایر ساعتهای فوقالعاده بولگاری میتوان به ساعت کوارتز و ساعت اسکلتی اشاره کرد.
از قدیمیترین مشتریان وفادار به بولگاری میتوان سوفیا لورن، آدری هپبورن، الیزابت تیلور، مارلین دیتریش، کلارک گیبل، گری کوپر، رومی اشنایدر و جینالولو بریجیدا را نام برد. ریچارد برتون، همسر الیزابت تیلور، میگفت:
تنها کلمهای که الیزابت به ایتالیایی میداند بولگاری است.
از دهه ۱۹۶۰، بولگاری مشتریان قدرتمندی از اشراف ایتالیایی تا شخصیتهای سیاسی برجسته ازجمله اویتا پرون، بانوی اول آرژانتین، نلسون راکفلر، تاجر آمریکایی، و ساموئل هنری کرس، بنیانگذار شرکت وولورث (Woolworth) داشت که از طرفداران واقعی برند بودند.
اندی وارهول میگوید:
برای من رفتن به فروشگاه بولگاری مانند بازدید از بهترین نمایشگاه هنر معاصر است.
مدیرعامل فعلی برند بولگاری ژان کریستف بابین است. او با راهبردهای فوقالعادهاش همچنان قدرت و شکوه برند را حفظ کرده است و نقش مهمی در ادامه موفقیتهای آن ایفا میکند.
از سال ۲۰۱۳ هم لوسیا سیلوستری (Lucia Silvestri) مدیر خلاق بخش جواهرات بولگاری شد. او از ۱۸ سالگی در این شرکت کار کرده است و سالها صرف تهیه سنگهای قیمتی نفیس از سراسر جهان کرد. مجموعههای او حاصل دانش استثناییاش درباره سنگهای قیمتی و آموختههایش از خانواده بولگاری است. لوسیا زمانی که میخواهد با رنگها کار کند، ابتدا طراحی خود را با یافتن سنگ مناسب آغاز میکند.
سپس قطعات اطراف آن را طراحی میکند. برعکس، وقتی میخواهد الماس به کار ببرد، ابتدا طرحش را ارائه میکند و سپس الماسها را متناسب با آن تهیه میکند.
برند بولگاری تمام جواهرات عالی خود را در کارخانه خود در والنزا ایتالیا میسازد؛ بزرگترین تولیدکننده جواهرات در اروپا که بیش از ۷۰۰ صنعتگر را استخدام کرده است.
برند بولگاری با پیوستن به کمپین Save The Children در سال ۲۰۰۹، مجموعهجواهراتی سفارشی تولید کرد که درآمد آنها مستقیما برای کمک به کودکان نیازمند صرف میشود.
یکی از این مجموعهها بی.زیرووان است که در سراسر جهان بهصورت آنلاین در دسترس قرار گرفت و بهازای فروش هر قطعه، بولگاری ۱۰۰ دلار به کمپین اهدا کرد.
بیش از ۲۵۰ تن از افراد مشهور برای تبلیغ این جواهرات در سراسر جهان با بولگاری همکاری کردند. درآمد حاصل از این فعالیت بالغ بر ۸۰میلیون دلار بود.
همچنین این برند با همکاری با Firmenich برای سرمایهگذاری در پرورش گل در هند، در راستای پایداری محیطزیست گام برداشته است.
هدف از این کار افزایش سود کشاورزان و بهبود کیفیت گلها در تولید عطر و ترویج شیوههای اخلاقی تأمین منابع در این صنعت است. این برند پروژه مدل کشاورزی پایدار را ایجاد کرده است تا علاوه بر مدیریت آب و خاک، اقتصاد محلی را هم تقویت کند.
بیشتر بخوانید:
تحول ساختاری در برند تیفانی
طراح مشهور لبنانی-ایتالیایی چگونه پله های ترقی را طی کرد؟
منبع:منومد
انتهای پیام/
ترند
پیشنهاد ویژه
بولگاری
جواهرات بولگاری
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده