داستان قلیان طلای ناصرالدین شاه

داستان قلیان طلای ناصرالدین شاه

کوزه قلیان طلای شخص ناصرالدین شاه که تا این حد مورد توجه قرار گرفته از جمله هنرهای طلاکاران ایرانی است.

علی اصغر کشانی(دبیر خبر)

1402/01/26 | 00:01

نظری ثبت نشده

داستان قلیان طلای ناصرالدین شاه

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)، ماجرا از آنجا آغاز شد که وقتی دو کوزه آبخوری و یک کوزه قلیان سفالی لعابدار که روی آن با نقوش مشابه میناکاری شده، در نمایشگاهی در موزه «کنفلوانس» که در محل تقاطع دو رود بزرگ «رون» و «سون» شهر لیون فرانسه قرار داد در معرض دید بازدید کنندگان قرار داده شد و یورونیوز گزارش مفصلی از آن رفت کمتر کسی می دانست.

 این ظروف متعلق به دوران قاجار و کوزه قلیان طلای شخص ناصرالدین شاه که تا این حد مورد توجه قرار گرفته از جمله هنرهای طلاکاران ایرانی است.

توسط ژوزف تولوزان، پزشک فرانسوی که در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی و در دوران سلطنت ناصرالدین شاه در ایران زندگی می کرد این اشیاء باستانی را در سال 1884 مسیحی (1263 هجری خورشیدی) به موزه لیون اهدا کرده است.

این که این پزشک برچه اساسی چنین سرمایه مهمی را از دربار به فرانسه می رساند قابل تامل است با این حال جریان قلیان و قلیان کشی در دربار قاجار پیچ و خم های بسیاری دارد از جمله پر سر و صداترین این اتفاقات جسارت شکستن قلیان ها در دربار است.

اتفاقی که پس از اعلام حکم میرزای شیرازی که مردم در کوچه و بازار قلیان‌ها را شکستند و از استعمال توتون و تنباکو خودداری کردند، خود نمایی کرد پس از آن اهالی دربار شاه نیز به این ماجرا احترام گذاشتند و از آنجا که انیس‌الدوله که زنی خیرخواه و نیک‌کردار بود در کنار مردم، مبارزه علیه این قرارداد را در پیش گرفت. در حقیقت به دستور انیس‌الدوله زنان تمام قلیان‌ها را از حرمسرا جمع‌آوری کردند و شکستند، زیرا جایگاه انیس در نقش رئیس اندرونی شاه، همه را به تبعیت از او وامی‌داشت.

سکه ها در سفر تاریخ

جواهرات ملی ایران در طول تاریخ

با این حال تولوزان که آزمایش‌ها و پژوهش‌های علمی زیادی را در زمینه طاعون و وبا انجام داده بود و از او به عنوان یکی از پیش‌کسوتان پژوهش در زمینه بیماری‌های همه‌گیر در جهان یاد می کنند، به مدت بیش از 30 سال به عنوان پزشک مخصوص ناصرالدین شاه در دربار ایران زندگی کرد شاهد این اتفاقات و وقایع بود.

او در کنار ناصرالدین شاه سالها زندگی کرد کنار چهارمین شاه ایران از دودمان قاجار که از ۱۲۲۷ تا ۱۲۷۵ با نزدیک به ۵۰ سال پادشاهی، پس از شاپور دوم ساسانی و تهماسب اول صفوی طولانی‌ترین دورهٔ پادشاهی در میان تمامی شاه‌های تاریخ ایران را داراست.

ناصرالدین شاه به افتخار نیم قرن سلطنت بر ایران، خود را صاحبقران نامید و نخستین پادشاه ایرانی بود که خاطرات خود را نوشت.

علاقه علاوه بر خاطره نویسی به تعزیه و تاتر و نقاشسی و موسیقی و خوشنویسی شعر و ادبیات مشهور است و مشهورتر از بقیه به قلیان، وسیله ای که از ایران به سایر نقاط جهان ازجمله هند و مصر راه یافت.

وسیله ای که بعدها با بررسی ۵۴۲ مطالعهٔ علمی نشان داد کشیدنش در مقایسه با یک عدد سیگار، حدوداً ۱۲ برابر بیشتر دود، ۵ برابر بیشتر قیر، ۲ برابر بیشتر نیکوتین و ۲ برابر بیشتر منواکسید کربن وارد بدن می‌کند و به ازای هر ۴۵ دقیقه تا یک ساعت کشیدن قلیان، به اندازه ۵ بسته سیگار، دود وارد بدن انسان می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ناصرالدین شاه و جواهرات بدلی

آرایه ها و زیورآلات در دوره قاجار/قسمت دوم

آرایه ها و زیورآلات در دوره قاجار/قسمت اول

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

ناصرالدین شاه

قاجار

قلیان

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت