کالسکه طلایی چهار اسب

کالسکه طلایی چهار اسب

کالسکه یا ارابه طلایی چهار اسب از آثار باستانی دوره هخامنشیان و متعلق به ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال پیش از میلاد است. این اثر دارای ارابه‌ای چهار اسب است که دو نفر با لباس هخامنشی‌ها بر آن سوار هستند، این اثر در گنجینه آمودریا یافت شده‌ و هم‌اکنون در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود.

علی اصغر کشانی(دبیر خبر)

1402/02/20 | 00:02

نظری ثبت نشده

کالسکه طلایی چهار اسب
  به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز)،برای این ارابه و سایر آثار گنجینه جیحون تاریخ سده پنجم و چهارم پیش از میلاد مسیح پیشنهاد شده است، زمانی که پادشاهی نیرومند هخامنشی پرچم خود را بر سرزمین‌هایی از دره سند تا رود نیل برافراشته بود. گنجینه در کناره رودخانه جیحون یا آموی‌دریا (Oxus River) در سرزمین کنونی تاجیکستان و به احتمال زیاد از تپه باستانی "تخت قباد" که گذرگاهی در ساحل شمالی رود است بین سال‌های ۱۸۷۷ و ۱۸۸۰ میلادی در کاوش‌های غیرعلمی به‌دست آمده است. ممکن است شمار بسیاری از آثار پراکنده یا حتی ذوب شده باشند. احتمالا آثار به نیایشگاهی از دوره هخامنشی تعلق داشته‌اند و توسط مردمان منطقه به‌عنوان هدیه یا نذر در آن مکان نهاده شده‌اند. این مجموعه نخستین بار در موزه بریتانیا در سال ۱۹۰۰ میلادی در سالن زیورهای طلایی به‌نمایش نهاده شد.

گنجینه آمودریا

گنجینه آمودریا مجموعه‌ای دارای ۱۷۰ تکه طلا و نقره و ۲۰۰ سکه متعلق به زمان هخامنشیان است که در جنوب‌غربی کشور تاجیکستان کنار مرز افغانستان یافت شده‌است. این گنجینه هم‌اکنون در موزه ویکتوریا و آلبرت و موزه بریتانیا نگهداری می‌شود.

موزه بریتانیا

موزه بریتانیا یکی از موزه های بزرگ جهان است که بیش از ۷ میلیون گنجینه و آثار باستانی از بسیاری از فرهنگ‌ها، قوم‌ها و کشورهای جهان را از دوران پیش از تاریخ تا زمان حال را در خود جای داده‌است. موزه بریتانیا در سال ۱۷۵۳ میلادی و با مجموعه اهدایی از هنس اسلون طبیعی‌دان انگلیسی، شامل دست‌نوشته‌ها، کتاب‌های قدیمی و آثار باستانی گردآوری شده از برخی مستعمرات وقت بریتانیا رسماً تأسیس شد. هم‌اکنون نیل مک گرگور، مدیر موزه بریتانیا است.

بخش ایران باستان موزه بریتانیا

بخش ایران باستان موزه بریتانیا شامل اشیای باستانی بسیار پرارزشی است که از ایران بزرگ گردآوری شده است، گفتنی است بیش از سیزده هزار شئی باستانی ایران در موزه بریتانیا قرار دارد. از آن جمله می‌توان به "منشور کوروش" اشاره کرد که در بخش ایران باستان موزه بریتانیا قرار دارد.   بیشتر بخوانید:
منشور کوروش کبیر در آمریکا روزها نقره ای شب ها طلایی
داستان قلیان طلای ناصرالدین شاه
منابع: 1ـ طاهری، صدرالدین و رضا بایرامزاده (۱۳۹۷). بررسی ساختاری آثار گنجینه جیحون. نشریه مطالعات باستان‌شناسی، شماره ۱۸، صفحه ۱۷۲. 2ـ کهن‌دیار، مجموعه آثار ایران باستان در موزه‌های بزرگ جهان- جلد اول، بهنام محمد پناه- انتشارات سبزان - شماره شابک:۷-۳۴-۸۲۴۹-۹۶۴-۹۷۸ 3ـ دانشنامه آزاد ویکی پدیا انتهای پیام/  
برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

کالسکه

کالسکه طلایی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت