سر طلائی

سر طلائی

درباره غلامحسین مظلومی سر طلائی فوتبال ایران

علی اصغر کشانی(دبیر خبر)

1402/05/09 | 00:05

نظری ثبت نشده

سر طلائی

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز)،واژه سر طلائی عنوانی افتخار آمیز در فوتبال ایران است که نصیب هر کسی نمی شود؛ اصطلاحی که از دو واژه "سر"  و "طلا"  شکل گرفته است، "سر" برای فوتبالیستی است که گلهایش را با سر به دروازه حریف می زند و "طلائی" به خاطر ارزش طلائی گل هایش هم از نظر تعداد و هم از لحاظ  کیفیت و اثرگذاری تیمی و باشگاهی که به عنوان اعتبار و نقطه عطف تاریخی از منزلت و جایگاه بالائی برخوردار است.

 گلهایی که هر کدام به نحوی ارزش طلا دارند و تعداد بالایشان افتخارات یک کشور و باشگاه را افزایش می دهند.

غلامحسین مظلومی "رکوردار بسیاری از عناوین گلزنی فوتبال ایران" که بسیاری از آنها را با "سر طلائی" اش زده، در فوتبال ایران چنین جایگاهی دارد و عنوان سرطلائی فوتبال ایران با گل های عجیب و غریب و دست نیافتنی که با سر زده متعلق به اوست. کسی که همیشه وقتی وارد زمین می شد بوی گل می‌داد.

جاذبه های فوتبال سر طلائی

افتخارات فردی سر طلائی شامل سه دوره آقای گلی لیگ ایران( ۱۹۷۴، ۱۹۷۵، ۱۹۷۷)،  آقای گل جام باشگاه‌های آسیا(۱۹۷۰)، آقای گل جام ملت‌های آسیا(۱۹۷۶)، آقای گل مسابقات جوانان آسیا(۱۹۶۹)، آقای گل بازی‌های آسیایی(۱۹۷۴)، بهترین بازیکن مسابقات بازی‌های آسیایی(۱۹۷۴)،  بهترین مهاجم سال فوتبال آسیا(۱۹۷۴)، بهترین بازیکن تورنمنت جام باشگاه‌های آسیا(۱۹۷۰)، بالاترین میانگین گلزنی در تیم ملی با ۰/۷۷ گل در هر بازی، بهترین گلزن تاریخ لیگ تخت جمشید با ۶۵ گل و بهترین گلزن استقلال در شهرآورد تهران با ۵ گل زده است.

شگفتی های ملی و باشگاهی سرطلائی

غلامحسین مظلومی کسی که به همراه تیم ملی جوانان ایران در بازی‌های ۱۹۶۹ تایلند لقب آقای گلی را با به ثمر رساندن ۶ گل به خود اختصاص داد و دو سال بعد در بازی‌های جوانان آسیا این بار در فیلیپین با زدن ۵ گل عنوان آقای گلی را به دست آورد از شایسته ترین بازیکنان فوتبال ایران است.

این فوتبالیست پر جاذبه با چهره فتوژنیک و با ارتفاع  قد ۱٫۸۲ متر در بازی‌های آسیایی تهران با زدن ۵ گل لقب بهترین مهاجم آسیا در سال ۱۹۷۴ را به دست آورد.

مظلومی  در المپیک مونترال کانادا به همراه تیم ملی فوتبال ایران تنها گل ایران در مقابل تیم ملی فوتبال کوبا را به ثمر رساند.

او در فاصله سال‌های ۴۸ تا ۵۶ در ۴۱ بازی موفق به زدن ۱۹ گل شد و میانگین حدود نیم گل در هر بازی را بر جای گذاشت و به مدت ۱۵ سال رکورددار گلزنی در سطح ملی ایران بود. مظلومی در رده ملی با احتساب گل‌هایش در رده جوانان ۳۷ گل به ثمر رساند که رکوردی بزرگ به‌شمار می‌رفت.

 در ۹ تیر ۱۳۵۱ در جریان دیدار دوستانه منتخب تهران و بایرن مونیخ که با پیروزی شش بر دو تیم منتخب به پایان رسید، یک گل به ثمر رساند. همچنین او در ۲۴ مرداد ۱۳۵۳ در جریان پیروزی سه بر صفر تیم ملی فوتبال ایران برابر باشگاه فوتبال فنرباغچه یکی از گل‌های ایران را به تور دروازه چسباند.

تاج طلا روی سر طلا

وی در سال ۱۳۴۷ و زمانی که در حال گذراندن دوران تحصیلی بود به تیم تاج پیوست و مجموعاً ۹ سال برای تاج بازی کرد و در سال ۱۹۷۱ در حالیکه تاج اولین قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا را کسب کرد، او با زدن ۵ گل بهترین گلزن مسابقات شد.

گل او به تیم قصر یخ در بازی پایانی جام باشگاه‌های تهران در سال ۱۳۵۰ منجر به برتری سه بر صفر و قهرمانی تاج در این مسابقات شد.

مظلومی در این مدت در تیم تاج و شهباز با به‌ثمر رساندن ۶۵ گل در جام تخت جمشید و جام باشگاه‌های ایران و سه دوره کسب عنوان گلزن برتر لیگ تخت جمشید (دوره اول ۱۵ گل دوره دوم ۱۰ گل و دوره چهارم ۱۹ گل) دارای رکوردی دست نیافتنی است.

کولاک آقای گل

سر طلائی در سه دوره ی شرکت تیم تاج در جام میلز با زدن ۲۶ گل آقای گل مسابقات میلز بود. در سال ۱۳۵۶ پس از جدایی از شهباز به الوصل امارت پیوست و با درخشش او الوصل قهرمان جام حذفی امارت شد و مظلومی با زدن ۹ گل بهترین گلزن مسابقات شد.

در سن ۲۹ سالگی در بازی با ذوب آهن منیسک پای او دچار آسیب شدید شد و با اینکه آن زمان جراحی منیسک به سادگی مقدور نبود، او بازگشت موفقیت‌آمیزی به فوتبال داشت و دوباره برای تیم ملی انتخاب شد؛ ولی پس از چند ماه در بازی با تیم سابق خود نفت آبادان دچار آسیب دیدگی شد و در سن ۳۰ سالگی در حالیکه در اوج دوران بازیگری بود مجبور به خداحافظی از فوتبال شد.

سر طلائی در دوران مربیگری

غلامحسین مظلومی پس از کسب افتخارات زیاد در دوران بازیگری در تیم ملی و رده باشگاهی به جرگه مربیان پیوست. کلاسهای مربیگری را با موفقیت به اتمام رساند.

او دارای مدرک مربیگری A B ،C آسیایی و دارای مدرک B اروپا (اتحادیه فوتبال انگلیس) است.

سرمربی تیم فوتبال بزرگسالان استقلال در سال ۱۳۶۷، سرمربی تیم فوتبال امید ایران سال ۱۳۶۸، سرمربی تیم فوتبال استقلال اهواز لیگ آزادگان سال‌های ۱۳۷۱ و ۱۳۷۳، سرمربی تیم فوتبال شهرداری کرمان، مقاومت تهران، کشتی‌سازی بندرعباس، پتروشیمی ماهشهر و موتوژن تبریز، استقلال نوین تهران و پیام تهران در لیگ دسته یک و مدیر فنی تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان ایران، سرمربی تیم ملی نوجوانان ایران، مدیرفنی تیم‌های پایه استقلال و پاس، سرپرست تیم فوتبال بزرگسالان استقلال در سال ۱۳۸۸، عضو کمیته فنی باشگاه استقلال در سال ۱۳۸۹، سرپرست تیم فوتبال بزرگسالان شاهین بوشهر در لیگ برتر (جام خلیج فارس) از جمله فعالیتهای اوست.

افتخارات سر طلائی همراه با تاج (استقلال)

قهرمانی لیگ سطح اول ایران: ۱۹۷۰ ، ۱۹۷۵

قهرمانی جام باشگاه‌های تهران: ۱۹۷۱ ، ۱۹۷۲

قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا: ۱۹۷۰

افتخارات ملی

قهرمانی و مدال طلا در بازی‌های آسیایی: ۱۹۷۴

قهرمانی جام ملت‌های آسیا: ۱۹۷۲ ، ۱۹۷۶

خداحافظ سر طلایی

غلامحسین مظلومی وقتی رفت کوچک و بزرگ سر تعظیم برایش خم کردند روزنامه پرسپولیس روز بعد از درگذشت مظلومی از تیتر "تعظیم پرسپولیس به جنتلمن فوتبال ایران" استفاده کرد و بسیاری از مطبوعات تیتر زدند: خداحافظ سر طلایی/ سرطلایی فوتبال ایران بدرود حیات گفت و...  در برخی خبرگزاری اعلام شده بود وی وصیت کرده‌ تا با پیراهن استقلال دفن شود.

منابع:

روزنامه هما، کتاب پسری روی سکوها، سایت نود، ویکی پدیا، سایت تبیان، وبگاه رسمی باشگاه فوتبال استقلال تهران

انتهای پیام/
برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

فوتبال

سر طلائی

غلامحسین مظلومی

فوتبال ایران

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت