آشنایی با جواهرات سنتی و مدرن هندی

طلای هندی چیست

طلای هندی معمولا به دلیل طرح های پیچیده، رنگ های زنده و نمادگرایی شناخته میشود. این طرح ها عمیقاً در فرهنگ هند ریشه دارند و اغلب از طبیعت، اساطیر و مذهب الهام گرفته شده اند. طرح های سنتی جواهرات هندی معمولاً بسیار آراسته، با لایه های سنگین و جزئیات پیچیده شناخته می شوند.

حسین راشدی(مترجم)

1402/06/11 | 00:06

نظری ثبت نشده

طلای هندی چیست

به گزارش سایت طلا گلدنیوز ، طلای سنتی هند به دلیل طرح های پیچیده، رنگ های زنده و نمادگرایی شناخته شده است. این طرح ها عمیقاً در فرهنگ هند ریشه دارند و اغلب از طبیعت، اساطیر و مذهب الهام گرفته شده اند. طرح های سنتی جواهرات هندی معمولاً بسیار آراسته، با لایه های سنگین و جزئیات پیچیده هستند.

معمولا مردم فکر میکنند که معنای واقعی طلای هندی این است که خلوص طلا تا حد امکان بالا باشد. کشورهای مختلف دنیا از طلای 9 عیار، 14 یا 18 عیار، طلای 21 و 22 عیار استفاده می کنند. در کشورهای جنوب آسیا مانند هند، پاکستان، بنگلادش و مالزی و سنگاپور که مصرف کنندگان به طلا به عنوان یک "سرمایه گذاری" نگاه می کنند، کیفیت طلای مورد استفاده تقریباً همیشه بهتر از طلای 18 عیار است.

طلای با خلوص بالاتر به اشتباه به عنوان طلای هند برچسب گذاری شده است، شاید به این دلیل که هند بزرگترین مصرف کننده طلای عیار بالا در جهان است از این رو این اشتباه رخ میدهد. در واقع همه کشورها قادر به ساخت طلای 22 عیار هستند و این نادرست است که تصور کنیم تنها مکان در جهان یا بهترین مکان برای خرید طلای 22 عیار هند است.

ویژگی جواهرات سنتی هند چیست؟

جواهرات تاریخی هند به دلیل طرح های پیچیده، رنگ های زنده و نمادگرایی شناخته شده است. این طرح ها عمیقاً در فرهنگ هند ریشه دارند و اغلب از طبیعت، اساطیر و مذهب الهام گرفته شده اند. جواهرات سنتی هند معمولاً از طلا، نقره یا سایر فلزات گرانبها ساخته می‌شوند و با سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی مانند الماس، یاقوت، زمرد و مروارید تزئین می‌شوند.

طرح های سنتی جواهرات هندی معمولاً بسیار آراسته، با لایه های سنگین و جزئیات پیچیده است. به عنوان مثال، جواهرات معروف کوندان راجستان با قرار دادن الماس های تراش نخورده یا سنگ های قیمتی دیگر در ورق طلا ساخته می شود و معمولاً در مراسم عروسی و سایر مناسبت های خاص پوشیده می شود. طرح‌های جواهرات سنتی هند اغلب نمادین هستند و هر قطعه اهمیت و معنای خاص خود را دارد. به عنوان مثال، یک مانگالسوترا، گردنبندی که یک زن متاهل به سر می کند، نماد عشق و تعهد در نظر گرفته می شود.

طلای سنتی هند

ویژگی جواهرات مدرن هندی چیست؟

در سال های اخیر، تغییری به سمت سبک های مدرن و امروزی جواهرات هندی صورت گرفته است. طرح‌های جواهرات مدرن هندی ساده‌تر و مینیمال‌تر هستند، با خطوط تمیز و اشکال هندسی. آنها همچنین با مواد مختلفی از جمله چوب، مهره و پلاستیک و علاوه بر مواد سنتی مانند طلا و نقره ساخته می شوند.

تغییر به سمت سبک های مدرن و معاصر جواهرات هندی منعکس کننده تغییر چشم انداز اجتماعی و اقتصادی هند است. با ورود زنان بیشتر به نیروی کار و استقلال مالی، آنها به دنبال جواهراتی هستند که کاربردی باشد و بتوان آنها را به صورت روزانه پوشید. جواهرات مدرن هندی نیز در دسترس‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستند و برای نسل‌های جوان جذاب‌تر هستند.

جواهرات مدرن هندی

نشانه طلا هندی چیست؟

دولت هند به عنوان وسیله ای برای حمایت از مصرف کنندگان در آوریل 2000 یک سیستم علامت گذاری برای تایید خلوص طلا - که توسط اداره استانداردهای هند (BIS) اداره می شد، معرفی کرد. علامت مشخصه BIS از پنج جزء تشکیل شده است - (1) آرم (2) ظرافت یا وزن عیار طلا، (3) آرم مرکز سنجش یا علامت گذاری که کیفیت را تأیید کرده است، (4) نشان شناسایی یا آرم جواهرساز و (5) سال ساخت.

استاندارد طلا هندی چیست؟

BIS نشانه هایی را برای جواهرات 23، 22، 21، 18، 14 و 9 قیراطی ارائه می کند - بنابراین مهم است که علامت ظرافت را بررسی کنید تا متوجه شوید وزن طلای شما کدام عیار است.

جواهراتی که دارای علامت BIS نیستند، اغلب با قیمت‌های پایین‌تری فروخته می‌شوند که بسیاری از افراد تمایل دارند گزینه ارزان‌تری را انتخاب کنند، بدون اینکه بدانند هیچ تضمینی برای چیزی که برای آن پرداخت می‌کنند وجود ندارد.

یکی از اشکالات آشکار سیستم علامت گذاری BIS این است که هنوز اجباری نیست - در حال حاضر این یک طرح داوطلبانه است و مواردی از نشان‌گذاری جعلی جواهرات وجود داشته است که BIS سخت تلاش کرده است تا آنها را حذف کند.

طلا هندی

نمادهای مورد استفاده در طلا هندی

فرهنگ غنی هند در نمادها و نمادها فراوان است. همین را می توان در مورد جواهرات آنها نیز گفت. در قدیم، افراد برجسته مانند خانواده سلطنتی و صاحبان قدرت جواهرات را به عنوان وسیله ای برای شناسایی خود و اعتقادات خود می پوشیدند. این عمل به شهروندان عادی سرایت کرده و به آداب و رسوم راه یافته است.

جواهرات سنتی هندی جدا از اینکه نماد وضعیت و بیانیه مد هستند، به عنوان مکمل دین و معنویت نیز استفاده می شوند. تزیین معابد مقدس با قطعات پیچیده جواهرات غیر معمول نیست. در واقع، اهدای جواهرات در هند رایج است، و مقدار تخمینی جواهراتی که به خدایان و الهه‌ها ارائه می‌شود، سالانه بالغ بر چندین تن است.

فیل در جواهرات هند نماد چیست؟

تصاویر خدایان و حیوانات را اغلب می توان بر روی جواهرات یافت، زیرا آنها نماد چیزهای مختلف هستند و خدایان را دلجویی می کنند. فیل یکی از حیوانات مورد احترام هند است. همچنین نمادی برای لرد گانش، حذف کننده موانع و خدای آغازها است. گفته می شود جواهرات دارای طرح فیل برای شروع های جدید شانس به ارمغان می آورد و آن را به هدیه ای فرخنده برای تازه ازدواج کرده هایی تبدیل می کند که تازه وارد فصل جدیدی از زندگی خود می شوند. فیل ها نماد قدرت، خوش شانسی، سلامتی و شادی هستند.

طاووس در جواهرات هندی نماد چیست؟

طاووس در جواهرات هندی نیز رایج است. ظاهر باشکوه و رنگ های زیبای آنها جواهرات بسیار جذابی را ایجاد می کند. مطمئناً هر عروسی از پوشیدن وسایل گرانبها با چنین ویژگی های زیبایی هیجان زده می شود. از جنبه نمادین، طاووس نشان دهنده زیبایی، لطف و غرور است. اینها ویژگی های مناسب پرنده ملی هند است. طاووس ها به عنوان وسیله نقلیه بسیاری از خدایان در اساطیر هندو به تصویر کشیده شده اند. الهه ثروت و رفاه، لاکشمی، بیشتر با طاووس مرتبط است.

طاووس در طلا هندی

طوطی در طلا هندی نماد چیست؟

طوطی‌ها با سابقه‌ای مانند پرهایشان، معمولاً در جواهرات سنتی هندی دیده می‌شوند. این پیام آوران بالدار، داستان نویسان و معلمان در متون و اسطوره های هندی تجلیل می شوند. طوطی ها با لرد کاما، خدای عشق مرتبط هستند. آنها همچنین در هنر معابد یافت می شوند و نماد باروری و میل هستند.

ماهی در طلا و جواهر هند نماد چیست؟

ماهی یکی دیگر از حیواناتی است که بر روی جواهرات هندی دیده می شود. در متون ذکر شده است که ماهی شکلی بود که لرد ویشنو برای راهنمایی مانو که اعتقاد بر این است که خالق انسان ها است، به خود گرفت. لرد ویشنو قایق مانو را با شکل ماهی خود از میان سیل عظیمی هدایت کرد. سپس گفته می شود که مانو زندگی را از نو آغاز می کند تا نوع بشر را تبلیغ کند. ماهی در باور هندوها نماد تولد دوباره است. همچنین نشان دهنده باروری و فراوانی در بسیاری از ادیان در جنوب آسیا است.

در خصوص طلا هندی و همچنین جواهرات هندی بیشتر بخوانید:

اولین طراح طلا و جواهرات زیبا و شیک هندی

سبک جادائو ( Jadau) در طلا و جواهرسازی هند

چرا هندی ها خرید طلا و جواهر در دوبی را ترجیح می دهند؟

انواع طلای هندی

انواع طلای هندی

طلای هندی برای رنگ زرد، اندازه بزرگ و  براق بودن خود مشهور است. این ویژگی‌ها در تمامی طلاهای هندی وجود دارد. طلاهای هندی براساس مناطق و شهرهای مختلف دارای طراحی و مدل‌های متفاوتی هستند، در ادامه شما را با انواع طلاهای هندی آشنا می‌کنیم:

طلای ملیله کاری هندی ( Filigree )

یکی از طرح‌های رایج طلای هندی ، ملیله‌کاری است که در واقع شاخه‌ای از هنر فلزکاری می‌باشد که در آن با مفتول‌های نازک نقره یا طلا زیورآلات منحصر به فردی را طراحی می‌کنند. این کار در عین ظرافت و دقت انجام می‌گیرد.

طلا و جواهر کندان ( Kundan  )

قدمت جواهرات کندان به قرن16 میلادی، زمان امپراطوری مغول‌ها بر می‌گردد. در آن زمان از طلا ، نقره و سنگ‌های قیمتی برای ساخت این مدل طلاها استفاده می‌کردند. سنگ‌های قیمتی مانند زمرد، الماس و یاقوت کبود را برای ساخت این جواهر سنتی بسیار زیبا به کار می‌بردند. این مدل طلا طوری ساخته شده است که سنگ‌های قیمتی و فلزات گران‌بها با ظرافت خاصی به هم متصل شده‌اند. معمولا  داخل یا پشت طلای کندان را میناکاری می‌کنند و از آن برای ساخت انواع گوشواره طلا، دستبند طلا یا گردنبند طلا استفاده می‌نمایند. این طرح حتی برای ساخت انواع سنجاق سر و حلقه نیز استفاده می‌شود. امروزه به لطف گسترش علم طراحی در صنعت طلا و جواهر، هر نوع سنگی، در هر اندزه‌ای را می‎توان در طراحی این مدل طلا استفاده کرد.

جواهرات میناکاری هندی ( Meenakari )

در دنیای فشن میناکاری محبوبیت زیادی دارد، زیرا به طلاهای معمولی طرح و رنگ خاص می‌بخشد. این مدل طلا قیمت مناسبی دارد و برای کسانی که دنبال مد  هستند، گزینه خوبی می‌باشد. این سبک طلا در استان راجستان و دیگر مناطق شمالی هند بیشتر وجود دارد. طراحان طلا طوری کار کردند که اول فکر می‌کنید روی طلا سنگ کار کرده‌اند، ولی بعد متوجه می‌شوید رنگ‌های خاصی را  به زیبایی کنار هم قرار داده‌اند. این سبک بسیار متنوع است و از طلای ارزان تا گران‌قیمت را شامل می‌شود، حتی در زیر طلای این کارها نیز مینا کاری انجام می‌شود، تا حس خوب و خوشایندی برای کسی که این طلا را استفاده می‌کند، ایجاد نماید.

هندی‌ها از جمله رکورداران استفاده از طلا در جهان به شمار می‌آیند. میزان این علاقه هر ساله در حال افزایش است. این مسئله سبب شده است که بیشترین اختصاص مصرف فلز طلا در دنیا به هند برسد. زیبایی و طراحی خاص و منحصر به فرد طلا هندی آن را از بقیه متمایز کرده است. وجود سنگ‌های ریز و رنگی به مقدار فراوان به صورت کار شده در کنار طلای زرد هندی از ویژگی‌های بارز طلای هندی به حساب می‌آید.

جواهرات هندی کادا ( Kada )

این مدل جواهر به صورت جفت و در دو حالت توپر و توخالی تهیه می‌شود. در این طرح طلا هندی قسمت داخلی آن طرح گل و قسمت خارجی آن از الماس تراش نخورده پوشیده می‌شود و درانتها توسط شکل‌های مختلف حیواناتی مانند فیل با تنه‌های در هم تنیده تزئین می‌شود. این سبک جواهرات بهترین هدیه برای مراسم عروسی به شمار می‌آید.

جواهرات هندی طرح طاووس

در این دسته از زیورآلات که نمادی از شیوا هستند، بیشتر از مروارید و آویزهای ظریف استفاده می‌شود و عموما با استفاده از سنگ زمرد، طرح طاووس و نقوش نیلوفر آبی آن‌ها را می‌سازند. در هند باستان اعتقاد داشتند که مروارید‌های بی‌عیب و نقص مانع بدبختی می‌شوند، برای همین این مدل جواهرات مورد پسند پادشاهان بودند.

جواهرات هندیNATH 

NATH  یا حلقه بینی انواع مختلفی دارد که در یک طرف بینی پوشیده می‌شود و نشانه تعهد و شوهر داشتن می‌باشد. این حلقه‌ها در مدل‌های ساده یا نگین‌دار وجود دارند و جزو جواهرات عروس محسوب می‌شوند.

کمربند طلا هندی  Oddiyanam

زیورآلات کمر هند جنوبی با الماس‌های گل رز، زمرد و یاقوت‌های کابوچون پوشانده شده است. در این طرح طاووس‌ها، گل‌ها، جوانه‌ها، برگ‌ها در یک تقارن کامل، با هم مخلوط می‌شوند. دادن هدیه طلا به شکل کمربند Oddiyanam جزو لاینفک اکسسوری‌های عروس به شمار می‌آید.

کمربند طلا هندی 

طرح‌های طلا و جواهرات در هند بسیار متنوع بوده و هر ایالت، فرهنگ خاص خود را دارد. در هند معمولا جواهرات برای برجسته کردن ارزش‌های سنت‌های قدیمی ساخته می‌شوند. دلیل و فلسفه هر جواهری که توسط زنان هندی استفاده می‌شود ریشه عمیقی در فرهنگ و سنت آن‌ها دارد. طلا و جواهرات هندی علاوه بر افزایش زیبایی زنان هندی، نمادی از قدرت و موقعیت خوب و ثروت بی‌حد صاحب آن نیز می‌باشد. در واقع طلا و جواهرات هندی با زنان هندی ارتباط عمیقی دارند در حقیقت ارزش آن نه تنها در سنت‌ها نهفته است، بلکه از نظر عملی نیز اهمیت زیادی دارند.

جواهرات گوش هندی Karanphool  

محبوب‌ترین جواهر برای  گوش در شمال هند Karanphool است. در این جواهر نقش گل در مرکز قرار دارد و با انواع زیورآلات با عنوان ژومکا به شکل زنگ به طور جداگانه پوشیده می‌شود. این جواهرات در هر منطقه از هند با توجه به فرهنگ آن منطقه تزئینات خاص خودش را دارد. پیرسینگ طلا ازمحبوب ترین اکسسوری های زنان هندی است.

جواهرات تزئین مو Jadanagam

در جنوب هند، عروس‌ها برای تزئین موهای بافته شده خود از طلایی به نام Jadanagam استفاده می‌کنند. طرح‌های این نوع زیور برگرفته از مارکبری است که موهای بافته شده را در برمی‌گیرد، سپس موها با گل و جوانه پوشیده می‌شوند.

پابند هندیPaizeb

انواع مختلفی از پابند  طلا در مناطق مختلف هند استفاده می‌شود. پایل، گجرا، سانکلا، چنجار، گولوسو و کاپاپو چند نمونه از این موارد هستند. که در اطراف آن‌ها از سنگ‌های آویز استفاده می‌کنند.

تزئینات بازو Vanki

وانکی به عنوان زینت بازو، با طراحی‌های خاص، شبیه به مارهای پیچ خورده یا پرندگانی مانند طاووس و طوطی روی بازو بسته می‌شود. دوطرف در قسمت انتهایی وانکی یک آویز با نقوشی مانند گل‌ها وجوددارد و بسیار منحصر به فرد هستند.

قیمت طلای هندی

قیمت طلا هندی بسته به مناطق و شهرهای مختلف هند دارای قیمت‌های متفاوتی است. در مناطق فقیرنشین برای خرید طلا هندی نسبت به سایر مناطق کمتر هزینه می‌کنند. دلیل این امر این است که این قشر درآمد کمتری دارند و سعی دارند که طلای هندی ارزان‌تری تهیه کنند. برعکس، در قسمت‌های اعیان نشین، طلا هندی با قیمت بالاتری به افراد فروخته می‌شود.

نوع و سبک زیورآلات هندی نیز در قیمت این نوع طلاها موثر است. نمونه‌های مینا‌کاری دارای قیمتی مناسب‌تری هستند. انواع طلا هندی که سنگ‌های قیمتی در ساخت آن به کار رفته شده باشد، قیمت بیشتری دارند.

برچسب:

جواهرات تاریخی

زیورآلات طلا

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت