زیورآلاتی از جنس عاج؛

گردنبندی از جنس عاج

لوازمی که از عاج ساخته شده است و از جمله گردنبند عاج، بسیار زیبا و شیک است و برای علاقه مندان به آن، ارزشمند و خاص است.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1402/09/05 | 12:09

نظری ثبت نشده

گردنبندی از جنس عاج

به گزارش گلدنیوز ، عاج، ماده ای با رنگ کرم و سخت است که از فیل بدست می آید و در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته است. عاج همیشه در دسته زیورآلات، با سایر مواد گرانبها مقایسه شده و متفاوت بوده است و برای اهداف تزئینی همچنان یک ماده برتر است.

هزاران سال است که عاج به دلایل زیبایی شناختی مورد تحسین قرار گرفته است. عاج سخت تر و با دوام تر از چوب و استخوان است، ترک نمی خورد و نمی شکند و با گذشت زمان کمیاب می شود.

این ویژگی آن را به ماده ای ایده آل برای انسان اولیه تبدیل کرده بود، که از آن برای ساخت ابزار و سلاح، به ویژه قبل از کشف فلز، استفاده می کرد. عاج در طول تاریخ در مسیرهای مختلف تجاری در کاروانها با سایر مواد گرانبها مانند ادویه جات و ابریشم سفر کرده است.

عاج در نهایت با گذشت سالها گرانتر و در نتیجه مجلل تر شد. هر چه چیزی عجیب و غریب یا انحصاری تر باشد، مطلوب تر می شود و گردنبند عاج یا دیگر اشیاء با عاج، یکی از هدایایی است که پادشاهان برای مدت طولانی اهداء یا دریافت می کردند.

گردنبند عاج

جالب است بدانید که در گذشته از عاج برای ساخت کلیدهای پیانو استفاده می شد، تا زمانی که ممنوع اعلام شد و به جای آن از پلاستیک یا مواد دیگر استفاده می شود.

ژاپنی ها از عاج استفاده خاصی کردند و 'Hankos' یا همان مهر و موم شخصی را از اوایل 5500 سال قبل از میلاد ایجاد کردند. هانکوها از عاج، چوب یا حتی پلاستیک ساخته شده بودند.

سایر موارد ساخته شده از عاج شامل گردنبند عاج ، شانه، دستبند، دستگیره چاقو و دسته آینه و … است.

مهره های چینی از عاج فیل

علاوه بر اینکه از عاج آثار هنری و زیورآلات خاص و بسیار ارزشمند ساخته شده است، از آن جعبه هایی بینظیر به زیبایی تراشیده شده و برای نگهداری سایر کالاهای با ارزش از آنها استفاده می شود.

کنده کاری های زیبا روی دسته خنجرها و همچنین تصاویر شمایل های مقدس و قدیسین، بر روی آویز ها و گردنبند عاج و دیگر اشیاء تزئینی دیده می شود.

در هندوستان ایالاتی مانند راجستان، ادیشا و بنگال غربی به جواهرات عاج نفیسشان معروف هستند. رسم اهدای دستبند عاج به عروس هنگام عزیمت به خانه همسر، خود روشی رایج و رسمی قدیمی است.

عاج فیل از نظر رنگ، دارای سایه هایی از سفید کمرنگ تا زرد ملایم به قهوه ای است. زیورآلات ساخته شده از عاج شامل آویز، گردنبند عاج ، النگو، انگشتر، مچ بند پا، مجسمه، پلاک تزئینی و موارد دیگر است.

 

گردنبند عاج و دیگر زیورآلات

گردنبند عاج فیل با طرح گل

تراشگران عاج در مکان هایی مانند جیپور، بنگال غربی، کارناتاکا، کرالا، پنجاب و دهلی به تولید حکاکی هایی مانند، جلد کتاب، و فیل های مجسمه یا "ambari haathi" معروف هستند. سایر اشیاء از عاج شامل:

  • مجموعه های شطرنج

  • توپ های بیلیارد

  • گردنبند عاج

  • جعبه ها

  • دسته تیغ برش کاغذ

  • و شیشه های عطر است

مدلهای مکانهای مذهبی مانند عبادتگاههای مینیاتوری با ستونهای ظریف و گلهای پیچیده در نقش برجسته با تصاویر خدایان که صحنه هایی از افسانه های مذهبی را به تصویر می کشند نمونه هایی از کارهای عالی با عاج هستند.

 

گردنبند عاج نزد هندیان

مجسمه فیل از عاج

خلخالهای عاج با مهره ها، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و طلا تزئین شده است. آنها دارای طرح های حیوانی و گل و منبت کاری نیز هستند. جواهرات عاجی از راجستان  برای پوشاندن کل بازو استفاده می شوند.

Bikaner" به درب های منبت کاری شده

عاج همچنین برای تزئینات منبت برای درها، پنجره ها و سقفها استفاده می شود. "Bikaner" به درب های منبت کاری شده عاج معروف است.

گردنبند عاج نزد هندیان و دیگر علاقمندان به آن بسیار محبوب است.

 

سنت حکاکی بر روی گردنبندی از عاج

پلاک گردنبند با عاج گیاهی یا تاگوا (Tagua )

عاج فیلهای عالی تراشیده شده در دهلی و گردنبند عاج و زیورآلات دیگر ساخته شده با عاج، نمونه ای عالی از پیچیدگی و ظرافت سنت حکاکی بر روی عاج، در شمال هند است.

عاج یک ماده متراکم است که با یک لایه بیرونی و پوست ناصاف پوشانده شده است که در ابتدا باید از بین برود. طرح چیزی که باید تراشیده شود، ابتدا روی قطعه عاج، نقاشی می شوند.

عاج را در شیر فرو می برند تا برای کنده کاری نرم شود. کنده کاری ظریف با استفاده از انواع درفش ها انجام می شود. سطح ابتدا توسط کاغذ سنباده صاف می شود و سپس اگر سفید یا زرد باشد با قلم مو در متیل مایع فرو می رود.

سپس آن را در آب قرار داده و با پراکسید هیدروژن مخلوط کرده و آن را سفید می کند. کنده کاری شامل تراشیدن منظم و کنده شدن مواد از سطح عاج است.

گردنبند عاج با طرح لیزری فیل

امروزه گونه ای از مهره های مصنوعی و سخت به عنوان جایگزینی برای عاج، محبوبیت پیدا کرده اند، اگرچه اندازه آنها قابلیت استفاده را محدود می کند.گاهی اوقات عاج به اسم عاج گیاهی یا تاگوا (Tagua ) نامیده می شود، و دانه نخل است که معمولاً در جنگل های بارانی ساحلی اکوادور، پرو و ​​کلمبیا یافت می شود.

علاوه بر عاج فیلها، از شاخ گوزن، نارولا و اسب آبی نیز با نام عاج استفاده می شود و از آنها گردنبند عاج و دیگر اشیاء و زیورآلات ساخته می شود.

دستبند از جنس عاج فیل

Saharanpur در اوتار پرادش به خاطر پارتیشن ها یا تقسیم کننده های اتاق با چوب و منبت کاری شده با عاج و اشکال پیچیده معروف است. گوجرات، مبلمان کار شده با تراش عاج تولید می کند.

صنایع دستی آن به شکل تزئینات بر روی پایه های تختخواب، گهواره ها و اسباب بازی ها با آبنوس، چوب صندل، فلز و عاج انجام می شود.این کار 'Sadeli' نام دارد. در شمال هند صنایع دستی عاج در دوران مغول توسعه یافته است و امروزه دهلی به دلیل اشیایی مانند قلم، قوطی های جعبه ای، جعبه های کار شده با شبکه های ظریف و جواهرات و گردنبند عاج،  بسیار مشهور است.

گردنبندی از عاج و جواهرات افراد مشهور

گردنبند آویز عاج

جواهرات و گردنبند عاج ساخته شده از عاج دارای انواع مختلفی با آویزهای حک شده و مهره های عاج است.

قطعه های عاج در اندازه های مختلف که روی بندهای طلایی یا نقره ای بهم پیوسته اند، بسیار جذابند و مکمل لباسهای غربی و همچنین قومی هند هستند.

گوشواره های حلزونی و گوشواره ها و گردنبند عاج در طرح های معاصر و همچنین طرح های سنتی ساخته می شوند. تقاضا برای پیرسینگ با عاج بسیار زیاد است و عاج ماده ای است که با پیام ها و نمادهایی جوانان را به خود جلب می کند.

جواهراتی که افراد مشهور و شخصیت های سینمایی از آنها استفاده می کنند با عاج به عنوان دستبندهای جذاب، انگشترها، آویزها، گردنبند عاج و لوازم جانبی مو بسیار استادانه و خاص ساخته شده اند.

شیوه نگهداری از گردنبند عاج و جواهرات عاج

جواهرات عاج

النگوهای عاج با میناکاری های طلایی روی آنها، نه تنها عالی، بلکه خاص و منحصر بفرد هستند. عاج همچنین در ترکیب با طلا و سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی برای دستیابی به یک قطعه خاص استفاده می شود.

عاج متخلخل است، خاک و گرد و غبار هوا را جذب می کند، بنابراین بهتر است آن را در یک جعبه یا کیسه پلاستیکی به دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری کنید.

از روغن معدنی می توان با یک برس نرم برای درمان خطوط مویی که در ساخته های عاج ایجاد می کند استفاده کرد.

پس از استفاده از روغن، در بعد از خشک شدن، توسط عاج جذب می شود. در صورت مرغوب بودن عاج، روغن اضافی را می توان با یک برس خشک مالیده و به آرامی با یک پارچه نرم پاک کرد.

بیشتر بخوانید:

زیورآلاتی از استخوان ماهی

منبع:هاتف ساعتچی

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت