نقاشی های 241 میلیارد تومانی در حراج تهران

صنعت طلا سودآورتر است یا تجارت نقاشی؟

حراج تهران فرصتی برای سرمایه گذاری صاحبان طلا

علی اصغر کشانی(دبیر خبر)

1402/11/10 | 15:11

نظری ثبت نشده

صنعت طلا سودآورتر است یا تجارت نقاشی؟

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا ( گلدنیوز)، حراج تهران سه بار در سال در تابستان و پاییز(آنلاین) و زمستان برگزار می شود و فرصتی برای صاحبان سرمایه و ثروتمندان و دارندگان طلا است تا با سرمایه گذاری در آن در قالب خرید آثار نقاشی، مجسمه، نقاشیخط و عکاسی سرمایه خود را در بازه های زمانی برگزاری آن افزایش دهند.

حراج تهران بازار داخلی بسیار پررونقی است برای سرمایه داران طلا و جواهر تا در محیطی هنری به حفظ و  ارتقای سرمایه و در عین حال افزایش آن مبادرت کنند ؛ به گونه ای که در طول برگزاری آن بارها آثاری از ده یا پانزده میلیارد تومان در سالهای گذشته به بالای بیست تا سی میلیارد تومان در سالهای اخیررسیده است. نمونه آن نقاشی از سهراب سپهری بود که در حراج نوزدهم به قیمت بیست میلیارد و سیصدمیلیون تومان فروخته شد.

 

اثر سهراب سپهری در حراج تهران

گزارش حراج  دوره نوزدهم

نوزدهمین دوره حراج تهران که به آثار هنر مدرن و معاصر ایران اختصاص داشت با ارائه۹۰ اثر کلاسیک و مدرن معاصر در روز چهارشنبه چهارم تیرماه ۱۴۰۲ در هتل آزادی( هتل هایت سابق) تهران افتتاح و از ساعت 11 تا 21 در معرض دید قرار گرفته و در عصر روز جمعه 6 بهمن ماه ۱۴۰۲ در همان مکان در قالب مراسم اختتامیه و زدن چکش به پایان رسید و توانست با فروش کلی  241 میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومانی (بر اساس نرخ یک دلار معادل ۵۰۰,۰۰۰ ریال)، چرخه مالی چشمگیری را در تجارت هنرهای تجسمی ایران در بخش های نقاشی، مجسمه سازی، نقاشیخط و عکاسی ایران به ثبت رساند.

 

کدام هنرمندان در حراج تهران اثر داشتند؟

حسین زنده‌رودی (متولد ۱۳۱۶)، صادق تبریزی (۱۳۹۶-۱۳۱۷)، فرامرز پیلارام (۱۳۶۲ – ۱۳۱۵)، منصوره حسینی (۱۳۹۱ – ۱۳۰۵)، نصرالله افجه‌ای (متولد ۱۳۱۲)، هادی هزاوه‌ای (متولد ۱۳۱۹)، محسن وزیری‌مقدم (۱۳۹۷ – ۱۳۰۳)، مسعود عربشاهی (۱۳۹۸ – ۱۳۱۴)، عبدالحمید پازوکی (متولد ۱۳۳۴)،‌ ایرج شایسته‌پور (متولد ۱۳۲۵)، بهمن محصص (۱۳۸۹ – ۱۳۰۹)، جلال شباهنگی (۱۴۰۲ – ۱۳۱۴)، پرویز کلانتری (۱۳۹۵ – ۱۳۱۰)، منوچهر نیازی (متولد ۱۳۱۵)،‌ محمود جوادی پور (۱۳۹۱ – ۱۲۹۹)، سهراب سپهری (۱۳۵۹ – ۱۳۰۷)، حسین کاظمی (۱۳۷۵ – ۱۳۰۳)، پری‌یوش گنجی (متولد ۱۳۲۴)،‌ فریده لاشایی (۱۳۹۱ – ۱۳۲۳)، احمد وثوق احمدی (متولد ۱۳۲۶)، احمد اسفندیاری (۱۳۹۱ – ۱۳۰۱)، محمدعلی ترقی‌جاه (متولد ۱۳۸۹ – ۱۳۲۲)،‌ صادق تبریزی (۱۳۹۶ – ۱۳۱۷)، ژازه تباتبایی (۱۳۸۶ – ۱۳۰۹)، نامی پتگر (۱۳۸۷ – ۱۳۲۴)،‌ منصور قندریز (۱۳۴۴ – ۱۳۱۴)، هوشنگ پزشک‌نیا (۱۳۵۱ – ۱۲۹۶)، بهمن محصص (۱۳۸۹ – ۱۳۰۹)، محمود فرشچیان (متولد ۱۳۰۸) و... از هنرمندانی بودند که آثارشان در این دوره در حراج به فروش گذاشته شد.

 

نقاشی آیدین آغداشلو در حراج تهران

رکورداران حراج تهران

اثری از سهراب سپهری از مجموعه درختان او قیمتش ۲۲ ـ ۲۰ میلیارد تومان برآورد اولیه شده بود که در نهایت ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروخته شد. این اثر پیش‌تر در اکتبر ۲۰۱۵ در حراج کریستیز دوبی ارایه شده بود. اثری دیگر از این هنرمند هم به قیمت ۱۴ میلیارد تومان چکش خورد.

 

اثر گران دیگر حراجی، «چه کسی می نگرد؟» از حسین زنده رودی بود که ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

 

در حراج نوزدهم اثر «مرگ و زندگی» از مجموعه خاطرات انهدام از آیدین آغداشلو، ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

 

همچنین تابلوی «محبت» از محمد احصایی ۹ میلیارد تومان چکش خورد که همان ۹ تا ۱۰ میلیارد هم برآورد اولیه شده بود. اثر آینه کاری از منیر فرمانفرماییان ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و مجسمه «هیچ ایستاده» پرویز تناولی هم ۵ میلیارد تومان فروخته شدند. در این حراجی اثر بدون عنوان فرامرز پیلارام، ۸ میلیارد تومان چکش خورد.

 

اثر حسین زنده رودی که ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد

در حراجی امروز مجسمه «نی لبک زن نشسته» متعلق به بهمن محصص ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش رفت. اثر نگارگری از محمود فرشچیان نیز به رقمی مشابه (۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان) فروخته شد.

 

اثر بدون عنوان و ترکیب مواد روی بوم زنده یاد مسعود عربشاهی که در سال ۱۳۸۱ خلق شده، نیز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

 

این مراسم با چکش زنی اثری از حسین زنده‌رودی با عنوان «برای دسته» آغاز به کار کرد که با قیمت ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

 

فریده لاشایی (۴ میلیارد تومان)، مسعود عربشاهی (۵ میلیارد تومان) و منوچهر یکتایی (۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان) دیگر هنرمندان مطرح این دوره بودند.

 

و اثر دیگر سهراب سپهری که ۱۴ میلیارد تومان فروخته شد.

نکته قابل توجه در این مراسم به فروش نرفتن نقاشی مرمت شده «تک چهره نیما یوشیج» از هانیبال الخاص بود. این اثر یک تا یک و نیم میلیارد تومان برآورد قیمت شده بود. همچنین اثر بدون عنوان بهمن دادخواه که یک و نیم تا ۲ میلیارد تومان برآورد شده بود به فروش نرفت.

 

در حراجی نوزدهم اثر بدون عنوان بهمن محصص که در سال ۱۳۹۸ در یازدهمین حراج تهران ارایه شده بود، فروش نرفت. این اثر ۴ تا ۵ میلیارد برآورد اولیه شده بود.

 

اجرای حراج تهران توسط رضا کیانیان

اجرای مراسم حراج تهران

قرار بود چکش‌زنی این دوره نیز توسط حسین پاکدل صورت گیرد که در نهایت رضا کیانیان این کار را انجام داد.

 

رضا کیانیان در ابتدای این مراسم ضمن نام بردن از جلال شباهنگی، یدالله درخشانی و محمدرضا جودی که طی سالی که گذشت در گذشتند، یاد آنان را گرامی داشت.

 

دنیای حراج

سیاستگزاری حراج تهران به گونه ای طراحی شده که گویا  توانسته طی یک دهه فعالیت ضمن ارتقاء جایگاه مجموعه داری در کشور و رونق اقتصاد هنر ایران، شرایطی را مهیا کند که استقبال فروشندگان و خریداران و تجار آثار هنری در داخل کشور، به طور چشمگیری افزایش یافته و علاقمندان به آثار هنری و تجار مجبور به خروج ارز به منظور خریداری آثار از حراجهای خارج از کشور نباشند.

 

مجموعه حراج تهران در سال ۱۳۹۱ به صورت نهادی مستقل و خصوصی شکل گرفت. این حراج معرفی بهترین نمونه های هنرمدرن و معاصر ایران، از هنرمندان پیشگام و نام آشنا گرفته تا جوانان، به مجموعه داران هنری و مخاطبان جهانی را هدف اصلی خود قرار داده است .

برچسب:

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت