جواهرات کار شده در سنگ؛

کتابی در ستایش جواهرات دادگاه های هند

جواهرات دربار سلطنتی مغول و دکن که به طرز فوق العاده ای ساخته شده اند در کتابی جدید به نمایش گذاشته شده است.

حسین راشدی(مترجم)

1402/12/13 | 12:12

نظری ثبت نشده

کتابی در ستایش جواهرات دادگاه های هند

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا( گلدنیوز)، به نقل از وبسایت جولری کنوسور، امپراتوری مغول و حکومت های دکن هند جواهرات بسیار زیبایی داشتند. مجموعه‌ای نفیس از این جواهرات و اشیاء لوکس، متعلق به قرن‌های 16 و 17، مجموعه الصباح در کویت را تشکیل می‌دهند - و اکنون موضوع یک کتاب مجلل جدید هستند.

کتاب «زینت و شکوه: جواهرات دادگاه های هند» توسط متصدی و مدیر مجموعه به نام «سلام کائوکجی» بیش از 300 قطعه را به نمایش می گذارد که برخی از آنها برای اولین بار منتشر می شوند. این کتاب این گنجینه ها را در بافت تاریخی خود با تفسیر دقیق قرار می دهد، در حالی که عکس های رنگی جلو و پشت، داخل و خارج هر قطعه را نشان می دهد.

هنر ارزشمند

میراث غنی این دوره در همه چیز از جواهرات حکاکی شده پیچیده و جواهرات خیره کننده گرفته تا اشیایی مانند فنجان، سینی، کاسه، بطری، و حتی جوهردان و دسته مگس زنی به چشم می خورد. هنر صنعتگران هندی و همچنین جواهراتی که آنها را تزئین می کنند، این اقلام را فراتر از کارهای روزمره می برند.

میناکاری ماهرانه پشت، زیر و فضای داخلی بسیاری از قطعات را تزئین می کند. صنعتگران از موادی مانند یشم نفریت، کریستال سنگ، عقیق و سنگ سخت استفاده می‌کردند تا جلوه‌ای هنرمندانه داشته باشند و آنها را با فلزات و جواهرات گرانبها تزیین می‌کردند. هنر ظریف نقش برجسته در مجموعه ای از زمردهای حکاکی شده با مضامین الهام گرفته از طبیعت به نمایش گذاشته شده است.

اولین قطعه در کتاب سطح آن را مشخص می‌کند: یک اسپینل سلطنتی 249.3 قیراطی که نام شش حاکم روی آن نقش بسته است. دیگر اسپینل‌ها و زمردهای کتیبه‌شده از این مجموعه، این گوهر برجسته را دنبال می‌کنند و نمای نزدیک، کتیبه‌ها را با جزئیات نشان می‌دهد.

جواهرات هند

جواهرات کار شده در سنگ

مرور کلی کتاب نه تنها تاریخ منطقه، بلکه منابع جواهرات و تأثیرات فرهنگی آن را برجسته می کند. به گفته نویسنده، سنت‌های محلی تراش جواهر بر افزایش زیبایی طبیعی هر سنگ و حفظ تا حد ممکن مواد آن متمرکز شده است. در همین حال، کانال‌گذاری سنگ‌ها راهی برای ایجاد خطوط ناگسستنی رنگ بود.

کائوکجی می‌گوید یکی از روش‌های متمایز سنگ‌چینی هندی، روش کوندان (Kundan) برای تخلیص بسیار زیاد طلا و تصفیه آن تا زمانی که در دمای اتاق نرم و شکل‌پذیر شود، بود. این روش به جواهرساز اجازه می دهد تا آن را به دلخواه شکل دهد و شیارهایی را برای قرار دادن سنگ در آن بدون نیاز به لحیم کاری یا پنجه برش دهد و به هنرمند آزادی خلاق بیشتری می دهد.

تکنیک دیگری که او از آن استفاده می کند، ستینگ «Talab» است که در آن بسیاری از سنگ های کوچک و با کیفیت، زمینه های رنگی بزرگی را تشکیل می دهند. و روش «a jour» برای قرار دادن سنگ‌های بزرگ بدون پشتیبان، حداکثر نور را برای جلوه‌ای شیشه‌ای رنگی به داخل می‌دهد.

کائوکجی می نویسد، هنر این منطقه در دوره های مغول و حکومت های دکن، «مجموعه ای غنی از هنرهای جواهرسازی» را به همراه داشت. تزیینات شخصی به اوج جدیدی رسید که بدن انسان را «به مجسمه‌ای متحرک با تزئینات جواهر» تبدیل کرد.

کتاب «زینت و شکوه: جواهرات دادگاه های هند» اثر سلام کائوکجی توسط نشر تیمز و هادسون در دسامبر 2023 منتشر شد.

منبع:

https://jewelryconnoisseur.net/adornment-and-splendour-jewels-of-the-indian-courts/

انتهای پیام

برچسب:

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت