دزدان لوور در ۱۰ دقیقه میلیاردها دلار را بردند
چهار سارق نقابدار در روشنای روز و تنها نیم ساعت پس از باز شدن درهای موزه لوور، وارد گالری مشهور آپولون شدند و هشت قطعه از گرانبهاترین جواهرات سلطنتی فرانسه را ربودند. این سرقت ۱۰ دقیقهای در قلب پاریس، نهتنها پلیس و دولت فرانسه را شوکه کرده، بلکه اعتبار پربازدیدترین موزه جهان را زیر سؤال برده است.
پروانه کاوسی(خبر نگار)
1404/07/28 | 12:07
گالری «آپولون» در موزهی لوور، روز یکشنبه ۱۹ اکتبر شاهد صحنهای بود که بیشتر به فیلمهای سرقت هالیوودی شباهت داشت تا واقعیت؛ چهار سارق نقابدار با کامیونی مجهز به بالابر، در کمتر از ۱۰ دقیقه وارد طبقه دوم موزه شدند، شیشههای ویترین را با ابزار برقی شکستند و چند جواهر تاریخی را به سرقت بردند.
به گفتهی وزارت فرهنگ فرانسه، این دزدان هشت قطعه جواهر از دوران ناپلئون، از جمله گردنبند و یاقوتهای کبود ملکههای فرانسوی را ربودند؛ اما تاج افسانهای ملکه «اوژنی»، همسر ناپلئون سوم، از خوشاقبالی جا ماند.
اکنون جزئیات تازهای از گنجهای به یغما رفته فاش شده است. در میان اقلام سرقتی، «کمان الماس ملکه اوژنی» در صدر توجه قرار دارد؛ قطعهای درخشان که با ۲۶۳۴ الماس تزئین شده بود و از ارزشمندترین آثار گالری تاریخی آپولون محسوب میشد.
به گزارش روزنامه لو پاریزین، این کمان باشکوه توسط موزه لوور از بازار آثار هنری به قیمت ۶.۷۲ میلیون یورو خریداری شده بوده است.
اما این تنها جواهر سرقتشده نبود. از گالری آپولون، که محل نگهداری جواهرات سلطنتی فرانسه است، اقلامی چون:
تاج، گردنبند و گوشوارههای یاقوت کبود ملکه ماری آملی
گردنبند و گوشوارههای زمرد ملکه ماری لوئیز
یک سنجاق سینه تاریخی
و تاج و زیورهای ملکه اوژنی نیز ربوده شدند.
تاج ملکه البته پس از سرقت، در نزدیکی موزه و در حالی که آسیب دیده بود پیدا شد، اما سارقان همچنان ناشناس باقی ماندهاند و برآورد نهایی ارزش تمامی جواهرات سرقتی در دست بررسی است.
سرقتی که در روز روشن از قلب پاریس رخ داد، حالا نهتنها به یکی از معماهای بزرگ پلیسی فرانسه تبدیل شده، بلکه بار دیگر موضوع حفاظت از میراث طلایی اروپا را به صدر اخبار جهان بازگردانده است.
پلیس فرانسه معتقد است این عملیات از مدتها پیش به دقت برنامهریزی شده بود و سارقان حرفهای، مسیر و ساختار امنیتی موزه را از پیش بررسی کرده بودند. «لوران نونز»، وزیر کشور فرانسه، تأیید کرد که کل عملیات کمتر از ۱۰ دقیقه طول کشیده است.
این حادثه، موجی از واکنشهای سیاسی را برانگیخته است. رهبران جناح راست، دولت مکرون را به سستی در حفاظت از «میراث فرهنگی ملت فرانسه» متهم کردهاند. رئیسجمهور فرانسه اما در بیانیهای اعلام کرده است: «آثار به سرقت رفته به کشور باز خواهند گشت و عاملان در برابر عدالت پاسخگو خواهند بود.»
با وجود تدابیر امنیتی پیشرفته برای آثار شاخص همچون «مونالیزا»، این سرقت نشان داده که حفاظت یکپارچه از ۳۳ هزار اثر موزه، همچنان چالشی بزرگ باقی مانده است. این رویداد اکنون نه فقط برای لوور، بلکه برای غرور فرهنگی فرانسه به یک آزمون ملی تبدیل شده است.
این سرقت بلافاصله وارد عرصه سیاست شد. «ژوردان باردلا» (Jordan Bardella)، رهبر جناح راست افراطی، از این رویداد برای حمله به امانوئل مکرون، رئیسجمهور فرانسه که با پارلمانی متزلزل روبهرو است، استفاده کرد.
او در شبکهی X (توییتر سابق) نوشت: «لوور نماد جهانی فرهنگ ماست. این سرقت، که به سارقان اجازه داد جواهرات فرانسه را بدزدند، تحقیر غیرقابلتحملی برای کشور ماست. انحطاط دولت تا کجا پیش خواهد رفت؟»
«مکرون»، رئیس جمهور فرانسه نیز گفت: فرانسه «آثار را بازخواهد یافت و عاملان به دست عدالت سپرده خواهند شد». او افزود: «سرقتی که در لوور رخ داده، حملهای است به میراثی که آن را عزیز میداریم؛ زیرا تاریخ ماست.»
وزیر کشور فرانسه هم با این تاکید که «این یک سرقت بزرگ است»، خاطرنشان کرد که اقدامات امنیتی در لوور در سالهای اخیر قوت پیدا کردهاند و به عنوان بخشی از برنامه نوسازی چندمیلیون یورویی آینده موزه، باز هم قوت پیدا خواهد کرد.
امنیت در اطراف آثار شاخص همچنان شدید است، تابلوی مونالیزا پشت شیشه ضدگلوله در محفظهای با کنترل دما نگهداری میشود، اما سرقت روز یکشنبه همچنین نشان داد که حفاظت در سراسر موزه برای بیش از ۳۳ هزار شیء به طور یکپارچه، قوی نیست و این سرقت رسوایی تازهای است برای موزهای که پیشتر نیز زیر ذرهبین بوده است.
«ماگلی کونل»، بازدیدکننده موزه و معلم فرانسوی از نزدیکی لیون، آنچه را بسیاری فکر میکردند، به گاردین گفت: «چطور ممکن است کسی با بالابر تا یک پنجره بالا برود و وسط روز جواهرات را ببرد؟ واقعا باورکردنی نیست که موزهای به این شهرت بتواند چنین شکافهای آشکاری در امنیت داشته باشد.»
موزه لوور تاریخ طولانیای از سرقتها دارد؛ شاید بزرگترین آن توسط یک فرد ایتالیایی بوده که مدتی کوتاه در آنجا کار کرده بود و تابلوی مونالیزا را در سال ۱۹۱۱ دزدید. در جریان آن سرقت، «وینچنزو پروجیا» وارد موزه شد در حالی که لباسش طوری بود که به نظر میرسید از کارکنان موزه است. وقتی هیچکس نگاه نمیکرد، نقاشی را از جای خود برداشت و یواشکی خارج شد. او بعدا دستگیر شد و نقاشی بازیابی شد.
رویداد مشابه دیگری در سال ۱۹۵۶ میلادی؛ یعنی زمانی رخ داد که یک بازدیدکننده، سنگی به سوی لبخند مشهور مونالیزا پرتاب کرد، که باعث شد رنگ در نزدیکی آرنج چپ او ترک بردارد و روند انتقال تابلو به نمایش در پشت شیشه محافظ سرعت گیرد.
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده