طلا و نقره بکار رفته در بازسازی ضریح و گنبد امام حسین (ع)

طلا و نقره بکار رفته در بازسازی ضریح و گنبد امام حسین (ع)

ساخت این ضریح کار دل، عشق و علاقه به ائمه معصومین است و آنچه اتفاق افتاده اولین ضریحی است که تمام هزینه‌ی آن از محل نذورات و هدایای مردمی تامین شده است.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/05/27 | 00:05

نظری ثبت نشده

طلا و نقره بکار رفته در بازسازی ضریح و گنبد امام حسین (ع)

پایگاه خبری تحلیلی گلدنیوز در گزارشی به میزان طلا و نقره بکار رفته در بازسازی ضریح و گنبد امام حسین (ع) پرداخته است.

138 کیلوگرم طلا وبالغ بر 4600 کیلوگرم نقره برای ساخت ضریح

در بازسازی ضریح امام حسین (ع) بیش از 138 کیلوگرم طلا جمع‌آوری شده بود که 118 کیلو و 650 گرم طلای 21 عیار از آن استحصال شده بود، همچنین بالغ بر 4600 کیلو نقره نیز در این ضریح بکار رفته است جالب است بدانیم که این ضریح اولین ضریحی است که تمام هزینه‌ی آن از محل نذورات و هدایای مردمی تامین شده است.

از نظر استحکام این ضریح تا 12 تن وزن را تحمل می‌کند و پیش‌بینی شده از نظر دوام 300 سال دوام بیاورد؛ همچنین از نظر طراحی ،استاد فرشچیان بهترین طراح جهان معاصر این ضریح را طراحی کرده و استاد موحد بهترین خوشنویس معاصر نیز آن را نگاشته است.

آیات نقش بسته بر ضریح

در این ضریح مطهر با طراحی استاد فرشچیان، سوره کریمه قرآن(انسان، فجر،کوثر)، به خط سید محمد حسینی(ع) احادیث، اسماء جلاله و اسماء مبارك معصومین موحد و اشــعار ســید رضی (گردآورنده نهج البلاغه) با قلمزنی استاد مصطفي خداداد زاده کار شده است.

سقف داخلي ضریح به همت استاد حسین ظفري زاده و مهندسي ضریح توسط تیم مهندسین جوان از جمله مهندس توکلي و خوش نژاد و همکارانشان انجام شده است..آیــات دیگــر نقش بســته بر ضریــح مطهر شــامل: آیه(الاســرا/33)، آیه شریفه طهیر(الأحزاب/33)، آیه(البقره/186) آیه(النحل/32)، آیه(النســاء/73)، آیه(الرعد/24)، آیه(حجر/46) است. که به همراه 12 روایت از پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) در خصوص امام حسین(ع) در کنار کلمات مقدس الله اکبر، لا اله الا الله،  یا نور، یا الله، یا ثارالله، یا ولی الله، لبیک یا حسین(ع) و یا حجت الله، آمده است.

هیچ طلایی خریداری نشد

حتی یک مثقال طلا هم خریداری نشد ، با این که با بانک مرکزی رایزنی شده بود و درخواست خرید داده شده بود اما سیل طلاهای اهدایی روانه شده بود ،همه عیارها را روی عیار 21 بردند. و مصرف شد. در واقع همه اش ریز به ریز مثقال به مثقال گرم به گرم به دست همه مردم متبرک شده بود و در آن سهیم بوده اند.

مقدار نقره استفاده شده

بالغ بر 4600 کیلو نقره در بازسازی ضریح استفاده شد. گوی و ماسوره ها از نقره است. خود ورق های نقره هم که گل بوته ها روی آن است در سابق ضخامتی حدود یک و نیم میل داشت، اما در بازسازی ضخامتشان به بین سه تا چهار میل افزایش پیدا کرد،لذا خیلی دوام برایش پیش بینی شده است که در برابر سایش ها پاسخگو است، بعضی از ضرایح بعد از مدتی مجبورند قطعاتی را بخاطر سوراخ شدن و سایش عوض کنند این ضریح بعید است که به این سادگی آسیب ببیند.

معمولا در گذشته روی صفحه های طلا که میخواستند مطلا کنند بین 2 میکرون تا 4 میکرون ضخامت در نظر میگرفتند ، اخیرا 5 میکرون تا 10 میکرون هم مثل گنبد مطهر حضرت معصومه یا ضریح مطهر امام رضا علیه السلام تجربه شده، این اولین ضریح است که آن مُطلا و روکش ضریح 20 میکرون است و حالت ورق به خودش گرفته و لذا اولین ضریح است که بالغ بر 118 کیلو طلا درآن به کار رفته است و دیگر ضرایح کمتر از نصف این مقدار مصرف شده است.

دوام پیکره

قطر کلمات مقدسه و اسامی 14 معصوم، هم از طلا است یعنی سه میل طلا استفاده شده است و این هم ، از شاخصه در ضریح جدید است ،جالب است بدانیم پیکره اصلی 300 سال قطعی و تا 1000 سال احتمالی دوام خواهد داشت .

کار کردن 15 هزار خشت طلا روی گنبد جدید امام حسین (ع)

15 هزار خشت طلا روی گنبد جدید کار شده است، خشت‌ها از جنس مس می باشند که با توفیق مردم استان کرمان، از طرف کارخانه مس سرچشمه تامین شده و آب طلا کاری خشت‌ها در کربلا انجام شده است.

 کار مقاوم‌سازی حرم مطهر در کربلا و لاغر سازی ستون‌های اطراف ضریح نیز از سال 1394 آغاز شده بود؛ این مراحل به دلیل شکاف‌هایی که در دیوارها ایجاد شده بود و همچنین گلوله‌باران شهر کربلا و حرمین مطهر توسط صدام، آسیب‌ها و خسارت‌های زیادی دیده بود که کار بازسازی و مقاوم‌سازی آن ضرورت داشت.

کارهای صورت گرفته در حرم مطهر امام حسین (ع) و ساخت گنبد در دنیا بی‌نظیر است و این پروژه‌ها با نظارت و کمک مشاورین خبره و اعضایی از هیات علمی دانشگاه‌های کشور به سرانجام رسیده است.

همه‌ هزینه‌های ساخت گنبد و مقاوم سازی حرم مطهر در کربلا از محل نذورات مردمی صورت گرفته و مبالغی که مردم اهدا کرده‌اند، صرف خرید مصالح از داخل کشور و رونق کارخانجات و کمک به اشتغال‌زایی شده است.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

برتر

پیشنهاد ویژه

ضریح و گنبد امام حسین (ع)

طلاو نقره

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت