طراحی ویترین /طلافروشان ویترین مغازه خود را چگونه می چینند؟

طراحی ویترین -طلافروشان ویترین مغازه خود را چگونه می چینند؟

طراحی ویترین طلا و جواهر چقدر در دنیا اهمیت دارد

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/05/31 | 00:05

نظری ثبت نشده

طراحی ویترین -طلافروشان ویترین مغازه خود را چگونه می چینند؟

به خبرنگار گلدنیوز میگوید از کشور کانادا پیشنهاد تدریس در حوزه طراحی ویترین دارد. از سال های دور سودای فعالیت در کمپانی‌های بزرگِ طلاوجواهر دنیا را داشته و فقط به یک دلیل، موقعیت های خوب بین المللی از او دور شده است.

مدرک‌گرایی؛ موهبتی دست نیافتنی

نبود مدرکِ آکادمیک مشکلی است که آقای رضا یزدان‌ستا به عنوان اصلی ترین سد در برابر طراحان ویترین و دیزاینرها در صنف طلاوجواهر از آن یاد می کند. پای سخنان او نشستیم تا با این حرفه یا بهتر بگیم این تخصص طراحی ویترین بیشتر آشنا شویم.

گلدنیوز: ابتدا رزومه ای از فعالیت‌تان در حوزه طلا و سابقه طراحی ویترین برای ما بفرمایید. چه دوره هایی را گذرانده اید و چه کارهایی را انجام داده اید؟

سابقه ای 28 ساله در بهترین برندهای تهران را دارم. از جمله گوهربین و مظفریان و ورسای میرداماد و الهیه. در حوزه طراحی ویترین بیشترین تمرکز را به کار برده ام و در نهایت فقط برای مشتریانی که سفارش طراحی ویترین داشتند، فعالیت کرده ام. در حال حاضر استقبال چندانی از این نوع کار نمی شود. بیشتر در حوزه جواهرات تمرکز داشته ام  و به کسب و کارهای نوپا نیز در خصوص اداب مشتری مداری و اعتماد سازی و اثرات ان در ماندگاری و توفیق کسب و کار مشاوره میدهم

گلدنیوز: طراحی ویترین طلا و جواهر چقدر در دنیا اهمیت دارد و آیا به عنوان یک رشته دانشگاهی به آن نگاه می شود؟

کشورهای جهانِ اول به صورت وسیعی از این هنر بهره می برد؛ خاصه در حوزه مارکتینگ و چیدمان و سیستم لایتینگ –نورپردازی- در صنعتِ طلای این کشورها بسیار قابل توجه است.

کمپانی های بزرگی از جمله بولگاری، کارتیه، تیفانی و... به این حوزه‌ی تخصصی اهمیت می دهند که اکثرا در طراحی پنجره –ویترین- از المان هایی خاص استفاده می کنند تا جذابیتِ بالایی را به مشتری عرضه کنند. همچنین از چیدمان قرینه و چشم نواز در دکور این کمپانی ها استفاده می شود.

گلدنیوز: طراحی در ایران رشد خوبی داشته و بسیاری معتقدند در این حوزه با ترکیه و ایتالیا در رقابت هستیم. در این میان طراحی طلا و طراحی ویترین از چه درجه اهمیتی برخوردار است؟

معتقدم یک چیدمانِ خوب ویترینی می تواند در فروشِ مصنوعاتی که چندان دیده نشده اند، تاثیر مثبت بگذارد و آن را قابل فروش کند. ویترین به ما می گوید که پایانِ کار یک جنس در کجا واقع می گردد و یا یک قطعه طلا چگونه بسته بندی شده و به مشتری عرضه می شود. توجه به این نکات تاثیر به سزایی در فروش خواهد داشت ولی متاسفانه در ایران به ندرت به این مهم توجه می شود.

شخصا در 28 سالی که به طراحی و دیزاین ویترین مشغولم، در غالب مواقع نسبت به چرخش فصول مختلف سال طرحی را ارائه داده ام، از انتخاب پس زمینه یا texture مناسب به همراه بکارگیری المان هایی نظیر مجسمه های آنتیک، گل ارایی، تا نور پردازی به جا و به اندازه، و خلاصه ازهر المان خاصی استفاده کرده امتا تراش و شیپ سنگ ها توام با رنگی که دارند در زمینه رنگ مناسب با آنها چیدمان شود .این امر باعث میشود چشم بیننده را خیره نماید و همچین استفاده از چرم چوب و پارچه ومواردی که باعث طبیعی شدن ویترین میگردد از المان های طراحی ام بوده اند. ضمن انکه همواره به دنبال طرح های نو جهت بهتر دیده شدن بوده ام که نتیجه ان قطعا فروش بیشتر کالا بوده است.

گلدنیوز: شما به دو ویژگی در طراحی از جمله فصل و قرینگی اشاره کردید. به این فهرست چه شاخصه و نکات دیگری را اضافه می کنید؟

بنا بر تجربه، همواره چند نکته را در طراحی ویترین رعایت کردم که شامل رنگ، نور پردازی و قرینه سازی جنس هاست. اما مهمترین قسمت ایجاد تعادل در بکارگیری این المان ها و حتی در قراردادن مصنوهات طلا و جواهر است. این روند می تواند از تراکم بالای ویترین کم کند و هر جنس سر جای خود چیده شود. همچنین نورپردازی دقیق باید روی هر قطعه و جنس اعمال شود.

اخیرا سبکی خاص از نورپردازی در جواهر فروشی های خارج از کشور استفاده می شود که باعث جرقه و درخشندگیِ بیشترِ جواهرات می شود. تعدادی از فروشنده های ایرانی هم این سبک را وارد کشور کرده و جهت تلألو بیشتر سنگ و برلیان در ویترین خود از ابزارهای نورپردازی و رفلکتورها استفاده می کنند. نورپردازی چرخنده، سریالی موجب جرقه ای درخشان روی سطح سنگ و برلیان می گردد. ضمن انکه نورپردازی نقطه ای یا متمرکز و نورپردازی عمومی یا محو هر یک در محل مناسب کاربرد دارد. به طور کلی طراحی نورپردازی حالات مختلف احساسات کلی مثل آرامش یا شادی را شکل می دهند و با ترکیب ان با المانهای ویترین معنی و منظوری که ما می خواهیم را القا می کنیم. این نورپردازی یکی از نکات مهم در چیدمان ویترین است که ما دانش و ابزار کافی آن را در اختیار نداریم.

گلدنیوز: قطعا هر فروشنده در صنف طلا و جواهر خواستارِ دیده شدن و فروشِ بیشتر است؛ پس چرا بهره گیری از چنین ابزار و حرفه ای –طراحی ویترین- برای آن ها جا نیفتاده است؟

بسیاری از فروشندگان اطلاع کافی ندارند و یا تمایل چندانی به فراگیری دانش مرتبط با موضوع ندارند؛ امروزه هر کسب کاری که با نیازها و سلیقه مشتری تغییر نکند و کسب و کار خود را بروز ننماید، محکوم به شکست می شود. نواوری در طراحی چیدمان ویترین ها نیز از این امر مستثنی نیست و بخش مهمی از کسب و کارها است. خاصه آن دسته از فروشندگان که به تازگی وارد این حرفه شده اند و آگاهیِ دقیقی نسبت به چیدمان جنس یا جایگاه یک جواهر در ویترین ندارند.

سیستم مارکتینگ به ما می گوید گران ترین و ارزان ترین اجناس باید در کدام قیمتِ ویترین چیده شود. عده ای بنا بر سرمایه هنگفتی که در اختیار دارند این شغل را انتخاب کرده اند اما خالی از علم و آگاهی لازم در زمینه فروش و حتی جذب و نگهداشت مشتری هستند.

گلدنیوز: طراحی ویترین چه جایگاهی در محفل آکادمیک و دانشگاهی حوزه طلا و جواهر کشور دارد؟

بنده چنین چیزی را ندیدم. آرزوی شخصی ام فعالیت در کمپانی های بزرگ دنیا بود و برای دستیابی به آن بسیار تلاش کردم. از اتحادیه داخلی مدرکِ شغلی مرتبط با طراحیِ ویترین دریافت کردم ولی چون فاقد مدرکِ دانشگاهی بودم، نتوانستم در آن کمپانی های مدنظر فعالیت کنم. ای کاش امکان ارایه سرتیفیکیت های بین المللی معتبر توسط مراکز اکادمیک مهیا شود تا بسیاری علاقمندان به صورت حضوری آموزش دیده، از این علم بهره مند شوند.

گلدنیوز: در واقع خلأ آموزشی بسیار زیادی در حوزه طراحی و دیزاین ویترین در کشور احساس می شود؟

بله. این مهم بسیار در فروش اهمیت دارد و در جهت شهرسازی هم زیبایی یک ویترین به زیباییِ شهر کمک خواهد کرد.

گلدنیوز: در حال حاضر فروش اینترنتی طلا به شدت رونق پیدا کرده است؛ در فضای مجازی هم دیزاین و ویترینِ عرضه به مشتری در نظر گرفته می شود؟

موج کسب و کارهای تحت وب، فروش این گونه کالاها را نیز دگرگون کرده است اما همچنان ویترین های فیزیکی اجناس لوکس زوایایی خاصی از محصول را نشان میدهد که امکان ارايه ان در تصویر وجود ندارد. ضمن انکه ویترین های مجازی نیز بسیار مفید بوده و مکمل کسب و کارهای لوکس می باشند. عموما کمپانی های بزرگ از بانوان یا سلبریتی ها به عنوان تبلیغ کننده محصولات استفاده می کنند. جواهرفروشان ایرانی هم برای تبلیغ در اینستاگرام از همین شیوه بهره می برند؛ همچنین از فضاهای سبز یا نورپردازی های خاص برای [جلوه بصری این تبلیغات] استفاده می کنند.

گلدنیوز: به نظر می رسد همان طور که تبلیغات دیداری در فضای حقیقی مهم است، در فضای مجازی، این اهمیت نصیبِ عکاسی شده وعکاسی طلا و جواهر به عنوان رشته ای خاص در نظر گرفته می شود.

بدین منظور رشته ای خاص وجود دارد ولی متاسفانه رشته عکاسیِ صنعت طلاوجواهر در ایران وجود ندارد و کسانی که متخصص این کار هستند به صورت آکادمیک تربیت نمی شوند. بسیاری اساتید رشته عکاسی اطلاعاتِ دقیقی از هنر عکاسی در صنعتِ طلا و جواهر ندارند و نمی دانند چگونه باید تصویری شارپ و شفاف تر از سوژه داشته باشند!

گلدنیوز: اگر نکته ای در نظر دارید و خوب است که همکاران شما در این صنف رعایت کنند را بفرمایید.

بهترین کاری که همکاران ما باید رعایت کنند، این است که بدانند هر جنس باید [در کجای ویترین قرار بگیرد تا پیش چشم مشتری] در کمترین زمان، بیشترین فروش را داشته باشند. ویترین داران باید دارای علم و آگاهی در این زمینه باشند و یا از متخصصانی که صاحب دانشِ این رشته هستند، درخواستِ همکاری و هم فکری بدهند تا در نتیجه از طراحیِ ویترین مناسبی بهره ببرند که به فروش بیشتر ختم شود. بطور کلی دریافت مشاوره حرفه ای در این خصوص اهمیت فوق العاده ای دارد و بهترین سناریو طراحی با مشاوره دقیق و مبتنی بر دانش این حرفه مقدور و اثر بخش می شود.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

طراحی ویترین

یزدان ستا

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت