به دنبال طلا در گرما و سرما ؛ جویندگان طلا

به دنبال طلا در گرما و سرما ؛ جویندگان طلا

درباره فیلم جویندگان طلا شاهکار هنری چارلی چاپلین ، اثری درباره دشواری های رسیدن به رفاه در جوامع تازه صنعتی شده.

علی اصغر کشانی(دبیر خبر)

1400/06/18 | 00:06

نظری ثبت نشده

به دنبال طلا در گرما و سرما ؛ جویندگان طلا

به گزارش سرویس هنری گلدنیوز ؛ جویندگان طلا ساخته مشهورترین کمدین جهان، چارلی چاپلین بازیگر، کارگردان، فیلمنامه نویس، تهیه کننده و آهنگساز سینما است؛ کارگردانی که ۸۱ فیلم شاخص ژانر کمدی را در کارنامه اش دارد. گرچه دوران کودکی چاپلین در سختی سپری شد اما زمانی رسید که او یگانه کمدین دهه ۱۹۱۰ شد و قرارداد یک میلیون دلاری اش با کمپانی فرست نشنال او را به هنرمند و صنعتگر بلامنازع سینمای کمدی تبدیل شد؛ راهی که در ۱۹۱۹ به تاسیس کمپانی یونایتد آرتیست با همراهی دیوید گریفیث، داگلاس فربنکس و مری پیکفورد منتهی شد.
اما جویندگان طلا محصول سال ۱۹۲۵ آمریکا به مدت چهارده ماه فیلمبرداری شد که صحنه های خارجی آن در کوه های نودا گرفته شده است. فیلم با هزینه ۶۵۰ هزار دلار ساخته شد و درآمد فیلم در حدود هفت میلیون دلار شده است که سهم چاپلین دو میلیون دلار بوده است.

داستان فیلم جویندگان طلا


فیلم به دورانی اشاره دارد که خیل بسیاری از علاقمندان «کشف طلا» به سوی غرب و مناطق دوردست آلاسکا رهسپار می شوند تا با یافتن طلا و در اختیار گرفتن ثروتی باد آورده زندگی خود را سر و سامان دهند. پخش خبر کشف یک معدن طلا مصادف با یورش کارگران معدن برای بدست آوردن ثروت شد. در حقیقت اشاره دقیق فیلم به تب طلای کلوندایک در شمال غربی کانادا است، به مهاجرت حدود صد هزار جوینده طلا که بین سال‌های ۱۸۹۶ و ۱۸۹۹ از تمام مسیرهای آبی از دایا و اسکگوی به منطقه کلوندایک یوکان آلاسکا عزیمت کردند. این منطقه در داوسون سیتی در مجاورت کلوندایک و رودخانه یوکون در کانادا است. وقتی معدنچیان محلی( جورج کارمک و اسکوکوم جیم به عنوان اولین کاشفان طلای آن منطقه) در ۱۶ اوت ۱۸۹۶ در منطقهٔ کلوندایک طلا کشف کردند و هنگامی که در سال بعد خبر به سیاتل، واشینگتن و سان فرانسیسکو رسید، هجوم جویندگان طلا به منطقه آغاز شد؛ اکثریت چیزی به دست نیاوردند اما برخی‌ ثروتمند شدند. تب طلا در ۱۸۹۹ پس از کشف طلا در نوم آلاسکا که مهاجرت گسترده‌ای از کلوندایک را موجب شد، (از بین
۱۰۰٬۰۰۰ نفر جوینده ای که عازم شدند ۳۰٬۰۰۰ وارد شده و ۴٬۰۰۰ طلا یافتند‌ و ماجرا) بالاخره و در بازه ای مشخص پایان یافت. چارلی به عنوان ولگردی آس و پاس از جمله مشتاقان یافتن طلا در میان این جویندگان طلاست که درسال ۱۸۹۸ در سرمای زمستان رهسپار کوهستانهای پر برف شمال آمریکا می شود تا به همراه جیم، (معروف به «جیم گُندهه») و نامزد آینده اش «جرجیا» شانس خود را برای پولدار شدن آزمایش کنند.

سراب رفاه در پرتو خنده و اضطراب

فیلم بیش از هر چیز تلاش جان فرسای عاشقان طلا را نشان می دهد کسانی که گاه تا خطر از دست دادن جانشان برای زندگی بهتر و مرفه (سکانس های کج شدن کلبه و امکان سقوط چارلی و تبدیل شدن چارلی به مرغ در تصورات جیم به خاطر شدت گرسنگی و رقص قرص های نان بر سر چنگال ها) کوشش می کنند. با این حال وجود چاپلین و شوخی ها و سر به سر گذاشتن هایش، این فضای خشن و پر اضطراب را به محیطی سرگرم کننده و خنده دار تبدیل کرده است، سکانس هایی مثل تدارک غذایی مطبوع از لنگه پوتین(کفش به عنوان ابزار اصلی دوام آوردن ولگرد در زندگی است)، از جمله مشهورترین سکانس های فیلم است. سکانسی که در آن پس از پختن کفش با اشتهای بسیار چرمش را به عنوان گوشت به دندان می کشد، میخ هایش را به خاطر تشابه با استخوان می لیسد و بندهایش را به مثابه ماکارونی می خورد.

تب طلا


این رفتارهای چارلی تنها انعکاس بخشی از سختی های جویندگان طلاست که چاپلین در پی نشان دادن وجوه بامزه ای از آن زندگی های پر خطر است، ناگفته پیداست که ثروتی که از این راه حاصل می‌گردید به دلیل هزینه‌های مهاجرت و موانع دست و پاگیر ثبت دفاتر و اوراق به سرعت مُنقسم می‌گردید و این در حالی بود که اغلب کسانی که بشخصه معدن کاوی می‌نمودند تقریباً به صورت بدون سود برای حفاران یا صاحبان معدن کار می‌کردند. برخی از افراد، بخت و اقبال بلندی داشتند. بازرگانان و متصدیان امور حمل و نقل از این میان سود سرشاری عایدشان می‌گردید. نتیجه این فزونی در افزایش عرضه جهانی طلا باعث تلنگر و برانگیختن تجارت جهانی و سرمایه‌گذاری در این زمینه(جالب است که سریعترین کشتی کلیپر رکورد مدت زمان مسافرت میان نیویورک تا سان فرانسیسکو را از ۷ ماه به ۴ ماه کاهش داد و این رکورد مربوط به تاریخ ۱۸۴۹ و اوج دوران تب طلا در کالیفرنیا می‌باشد) گردید. مورخان به شکل وسیعی در زمینه مهاجرت، تجارت، استعمار، و تاریخ محیط زیست در ارتباط با تب طلا قلم فرسایی کردند. تب‌های طلا معمولاً با یک تبلیغات عمومی همچون «رایگان برای همه» همراه بود که اغلب اوقات باعث تحریک بسیار می‌گردید. در این تبِ احساسی، چنین بیان می‌گردید که هر فرد از هر طبقه ممکن است به وفور و در یک چشم به هم زدن ثروتمند گردد.

هر چند بزرگترین دوره‌های معروف تب طلا مربوط به قرن نوزدهم میلادی و در کشورهایی همچون استرالیا، نیوزیلند، برزیل، آفریقای جنوبی و ایالات متحده آمریکا رخ داده است اما فیلم جذاب جویندگان طلای چاپلین به صورتی مشخص به تب طلایی که در یکی از مهم‌ترین مناطق این جغرافیا یعنی کانادا رخ داده، اشاره دارد.

پایان خوش جویندگان طلا


پایان فیلم جویندگان طلا با به دست آوردن سند معدن طلا طبق الگوی رایج فیلمهای چاپلین(در اغلب آثار او خوشبختی در رویای ولگرد رخ می دهد) ولگرد یه لا قبا را به آرزوهای دست نیافتنی و در نهایت به خوشبختی می رساند. چارلی و جیم گُندهه که دیگر پولدار شده اند در بازگشت موفقیت آمیزشان در جمع خبرنگاران از خوشبختی و ازدواج حرف می زنند. آنها که تا مدتی پیش قادر به رفع احتیاجات و نیازهای اولیه خود(تهیه خوراک و جان پناه) نبودند با سختی کشیدن برای دوره ای دشوار، به رفاه و خوشی می رسند تا نشان دهند بعد از هر سختی آسانی است.

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

جویندگان طلا

چارلی چاپلین

هنرهای وابسته به طلا

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت