طلا در لباس فضانوردان/ نقش موثر طلا در سفر پیچیده فضانوردان

طلا در لباس فضانوردان- نقش موثر طلا در سفر پیچیده فضانوردان

طلا از خروج دما به فضای اطراف جلوگیری می کند و از جان فضانوردان در برابر این تغییر دمایی شدید محافظت می کند.

علی اصغر کشانی(دبیر خبر)

1400/06/17 | 00:06

نظری ثبت نشده

طلا در لباس فضانوردان- نقش موثر طلا در سفر پیچیده فضانوردان


به گزارش گلدنیوز کلاه و لباس فضانوردان مهم‌ترین عنصر در پوشش فضانوردی است. به خاطر تغییرات جوی فراوان در سفر فضانوردان به بالاترین نقاط آسمان،طلا در لباس فضانوردان اصلی ترین و مهم ترین عنصر در فرایند فضانوردی است که از جان فضانوردان در برابر تغییر دمایی شدید محافظت می کند.

 نقش موثر طلا در سفر پیچیده فضانوردان

جنس لباس فضانوردان


در گذشته لباس‌های فضانوردی بیشتر از جنس‌هایی نرم و سبک ساخته می شدند، در حالی که امروزه این ابعاد ترکیبی از سبکی و مقاومت بسیار زیاد را با خود دارند تا هم راحتی را برای فضانورد به ارمغان بیاورد و هم تغییر ناپذیری بالا را در بربگیرد. به این منظور نیز در برخی قسمت‌های آن ها طلا به کار برده می‌شود چرا که طلا واکنش‌پذیری هایی در حد صفر دارد.


علاوه بر کلاه فضانوردان و لباس آن ها، سفینه های فضایی، ماهواره ها و بدنه ایستگاه فضایی نیز با استفاده از عایقی از طلا در برابر پرتوهای خطرناک و همچنین تغییرات دمایی شدید محافظت می شود.

تجربه یک سفر فضایی


فضانوردان به لحاظ طبقه بندی دارای تنوع به خصوصی هستند. دانشمندان، پژوهشگران، خلبانان و حتی گردشگران فضایی که به هر نحوی تجربه سفر به فضا را داشته اند از جمله فضانوردان به حساب می آیند و پرواز در ارتفاع بالاتر از یکصد کیلومتر «سفر فضایی» محسوب می‌شود.


تاکنون بیش از ۵۵۰ فضانورد به فضا سفر کرده‌اند؛ پانصدمین فضانوردی که به فضا رفت فضانورد آمریکایی کریستوفر کسیدی بود و رکوردهای ماندن در فضا «در یک دیدار» از یک سال هم گذشته‌است. رکوردهای ماندن در فضا برای یک فضانورد «در چند دیدار» بیش از ۸۰۰ روز است.

تا تاریخ ۸ ژوئن ۲۰۱۳، در مجموع ۵۳۲ نفر از ۳۶ کشور جهان در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتر یا بیشتر، که از آن‌ها ۵۲۹ نفر به مدار پایین زمین یا فراتر از رسیده‌اند. از این تعداد، ۲۴ نفر فراتر از مدار نزدیک زمین سفر کرده‌اند.

تجهیزات فضایی


لباس فضایی سیستم متنوعی از پوشاک، تجهیزات و سیستم‌های زیست‌محیطی می‌باشد که به گونه‌ای طراحی شده‌ است تا بتواند فضانورد را به راحتی در محیط خشن فضا زنده نگه دارد. شکی نیست که انسان نمی‌تواند در فضا بدون لباس مناسب جان سالم به در ببرد.

فضانوردان هنگامی که داخل ایستگاه فضایی یا در شاتل مشغول کار و زندگی هستند، به پوشیدن لباس مخصوص نیازی ندارند و گذشته از نبود گرانش در داخل شاتل یا ایستگاه فضایی، آن‌ها تفاوت دیگری را با زمین احساس نمی‌کنند. فضانوردان آنجا با لباسهای راحت و شلوار راحتی و اغلب بدون کفش هستند؛ اما هنگامی که یکی از آن‌ها برای کار مجبور شود به بیرون از سفینه برود باید لباس فضایی بر تن کند.

اگر انسان بدون پوشش مخصوص وارد فضا شود ظرف پانزده ثانیه بیهوش می‌شود. حداقل دما در یک روز سرد زمستان در مناطق مسکونی زمین ۲۰-۳۰ درجه زیر صفر است، اما در فضا این دما می‌تواند به کمتر از ۱۰۰ درجه زیر صفر هم برسد؛ با وجود این اختلاف دمای فاحش، خیلی مهم است که فضانوردان لباس محافظ را قبل از خارج شدن از ایستگاه فضایی یا شاتل بپوشند.

چه شناختی از وضعیت فضا داریم


نکته حایز اهمیت در مورد فضا این است که روی سطح کره زمین و به واسطه لایه ای از جو، آب و هوا و جریان گرما متعادل است. از طرفی نور خورشید با کمک مولکول و اتم های موجود در جو پخش می شود و به همین سبب تفاوت دمایی بسیار زیادی میان سایه و نور وجود ندارد. این داستان در فضا کمی متفاوت است. در فضا هوا وجود ندارد و فضانوردان نمی توانند به راحتی نفس بکشند و یا حرف بزنند،

بنابراین یکی از دشواری های مهم فضانوردان در فضا، تحمل تفاوت دما است. بر همین اساس در مدارهای خاصی در اطراف کره زمین و در نزدیکی ایستگاه فضایی، تفاوت دمای بسیار چشمگیری وجود دارد. طوری که سردترین حالت دمای هوا به ۱۳۰- درجه می رسد. این در حالی است که در اثر تابش خورشید، دمای هوا می تواند تا ۱۵۰ درجه سلسیوس افزایش پیدا کند.

آن چه دارای اهمیت است این است که گاهی اوقات فضانوردان مجبور می شوند که این تفاوت دمایی را همزمان احساس کنند، چرا که یک طرف بدن آن ها تحت تابش نور خورشید است و سمت دیگر در تاریکی قرار دارد.

علت لزوم طلا در لباس فضانوردان

بر اساس تحقیقات به دست آمده توسط دانشمندان ناسا در این رابطه، آنها به این نتیجه رسیده اند که راه نجات فضانوردان از این شرایط دشوار، استفاده از طلا در ساخت لباس و کلاه فضانوردان است. بدون شک طلا عایق خوبی برای گرما و البته برای الکتریسیته است. به همین سبب است که از طلا در ساخت بسیاری از کامپیوترها، موبایل ها و هواپیماها استفاده می شود.


از همین روست که از طلا در لباس و کلاه فضانوردان استفاده شد و به همین دلیل هم هست که دانشمندان می توانند عایق بسیار خوبی برای گرما و حرارت در زمان حضور فضانوردان در جو ایجاد کنند. در نتیجه این روش، با مطبوع ساختن دمای داخل لباس، طلا از خروج دما به فضای اطراف جلوگیری می کند و از جان فضانوردان در برابر این تغییر دمایی شدید محافظت می کند.

نتیجه تحقیقات


بر اساس و نظر دانشمندان، تمام ساکنان کره زمین به کمک لایه اُزون، در برابر اشعه ماورا بنفش و اشعه ایکس که پرتوهای پر انرژی نور هستند، محافظت می شوند؛ اما در فضا چنین امکانی برای فضانوردان وجود ندارد و تابش مستقیم نور می تواند منجر به بروز آسیب های بسیار جدی به چشم های آن ها شود.

در همین رابطه باز هم طلا به عنوان عایقی مناسب و خوب برای مقابله با اشعه ایکس و اشعه ماورا بنفش عمل می کند و با همین ترفند، معمولا شیشه جلویی کلاه فضانوردان با یک لایه از طلا پوشیده می شود. این عایق طلا، با عبور نور مرئی و جذب پرتوهای خطرناک نور خورشید، می تواند از جان فضانوردان محافظت کند.


تمام این خطرات و محافظت ها توسط این فلز با ارزش و مفید و با استفاده ای که علم برای پیشرفت بشر انجام می شود اتفاق می افتد تا ثابت شود با استفاده از عقل و داده های خداوندی چون طلا می توان زندگی بهتری داشت.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

طلا

پیشنهاد ویژه

فضا

لباس فضانوردان

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت