واکاوی دلایل افزایش قیمت دلار

سفر به ترکیه و نرخ ارز در ایران

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه می‌گوید ماه گذشته میلادی (ژانویه ۲۰۲۴) بیش از ۲۱۱ هزار نفر از ایران به ترکیه سفر کردند که بالاترین رقم ثبت‌شده در یک دهه گذشته است. این آمار در کنار اقدام جدید بانک مرکزی در افزایش سهمیه ارز مسافرتی نشان از رابطه معنادار سفر ایرانیان به ترکیه و افزایش نرخ ارز دارد.

امیر کشانی(سردبیر)

1402/12/09 | 16:12

نظری ثبت نشده

سفر به ترکیه و نرخ ارز در ایران

به گزارش گلدنیوز ، وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه می‌گوید ماه گذشته میلادی (ژانویه ۲۰۲۴) بیش از ۲۱۱ هزار نفر از ایران به ترکیه سفر کردند که تقریباً دو برابر مدت مشابه سال قبل، و بالاترین رقم ثبت‌شده برای این ماه در دست‌کم یک دهه گذشته است.
طبق آمارهای این نهاد، ایران پس از روسیه، بیشترین گردشگر را در این ماه روانه ترکیه کرده است.
این آمارها در کنار اقدام جدید بانک مرکزی در افزایش سهمه ارز مسافرتی نشان از رابطه معنادار سفرهای نوروزی با تغییر مسیر قیمت ارز در روزهای پایانی سال دارد.

روابط عمومی بانک مرکزی دو روز پیش (هفتم اسفند) از اجرایی شدن طرح افزایش ارز مسافرتی- از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ یورو- به قیمت مرکز مبادله ارز خبر داد.
امروز چهارشنبه ۹ اسفند قیمت پوند انگلیس با رشد ۶۰۰ تومانی با رقم ۷۳ هزار و ۵۸۰ تومانی در حال معامله است. امروز قیمت یورو با رشد ۲۰۰ با رقم ۶۳ هزار و ۵۰۰ تومانی در حال معامله است.

آمار سفر ایرانیان به ترکیه

نتیجه سیاست ارزی جدید بانک مرکزی

کارشناسان بر این باورند که نتیجه سیاست ارزی جدید بانک مرکزی (افزایش سقف سهمیه ارز مسافرتی) به زودی در بازار مشخص نمی‌شود و بانک مرکزی نباید از میزان حضور خود در بازار بکاهد. عموما در شرایط رشد سطح تقاضا برخی از معامله‌گران با هدف کسب سود بیشتر از عرضه دارایی‌های خود در نرخ روز خودداری و اقدام به نرخ‌دهی در سطوح قیمتی بالاتر می‌کنند.

در همین راستا تعدادی از فعالان افزایشی در روزهای گذشته از کمبود اسکناس نقدی در بازار سخن گفتند و سعی داشتند جو روانی شرایط مازاد تقاضا را تشدید کنند.

از طرف دیگر برخی از کارشناسان دلیل دیگر افزایش قیمت ها در روزهای پایانی سال را به این دلیل میدانند که آخرین فرصت افراد است تا در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنند بدون اینکه دارایی‌شان جایی ثبت شود!

کاهش ارزش لیره یکی از دلایل افزایش سفرها به ترکیه

اقتصاد ترکیه مخصوصاً از اواخر سال ۲۰۲۱ با معضل تورم شدید و افت ارزش پول ملی مواجه بوده است.
ظرف پنج سال اخیر، لیره ترکیه بیش از ۸۰ درصد ارزشش را در برابر دلار آمریکا از دست داده است؛ به این ترتیب که قیمت هر دلار آمریکا از پنج و سه‌دهم لیره در فوریه ۲۰۱۹ به حدود ۳۱ لیره در روزهای اخیر رسیده است.
همین باعث شده که با وجود افت شدید ارزش ریال، قیمت لیره در ایران پایین هم بیاید؛ به طوری که قیمت فروش هر لیره در بازار آزاد تهران از حدود ۲۶۰۰ تومان در اسفند ۱۳۹۷ به ۱۸۰۰ تومان در اسفند ۱۴۰۲ کاهش یافته است.
حتی با در نظر گرفتن پنج برابر شدن قیمت‌ها در ترکیه ظرف پنج سال گذشته، باز هم در مجموع قیمت‌ها در این کشور برای گردشگرانی که به دلار یا یورو خرج می‌کنند، ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر شده است.

برچسب:

ارز مسافرتی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت