تنفس ایجاد شده در مذاکرات وین طولانی نخواهد بود / وزیرخارجه فردا به مسکو می‌رود

تنفس ایجاد شده در مذاکرات وین طولانی نخواهد بود - وزیرخارجه فردا به مسکو می‌رود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه فردا به مسکو می‌رود. درخواست مطرح شده از سوی روسیه باید در کمیسیون مشترک برجام بحث شود.

امیر کشانی(سردبیر)

1400/12/23 | 00:12

نظری ثبت نشده

تنفس ایجاد شده در مذاکرات وین طولانی نخواهد بود - وزیرخارجه فردا به مسکو می‌رود

به گزارش گلدنیوز ، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود در روز دوشنبه با اشاره به درخواست‌های جدید آمریکا در مذاکرات وین ، گفت: علت بازگشت مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌ها، یک تنفس و توقف کوتاه است. برخی از بن‌بست یا اتمام مذاکرات نام بردند که توضیح داده شد این توقف تنفسی به درخواست هماهنگ کننده کمیسیون مشترک و هماهنگ کننده برجام بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فروکاستن آنچه که در وین اتفاق می‌افتد به یک یا دو عامل، روشن کننده وضعیت نیست. چند موضوع کلی و البته محدود باقی مانده که تصمیمات آن باید در واشنگتن اتخاذ شود.

در انتظار یک توافق خوب در مذاکرات وین

وی با بیان اینکه ما در نقطه‌ای قرار داریم که به وین بر می‌گردیم و دور نهایی و رسیدن به یک توافق خوب و پایدار را برگزار می‌کنیم، گفت: الان منتظر پاسخ آمریکا هستیم. البته رایزنی‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد و وزرای امور خارجه کشورها مدام با هم در ارتباط هستند و مذاکره کنندگان ارشد نیز با هم در ارتباط هستند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اضافه کرد: آقای امیرعبداللهیان فردا عازم مسکو هستند.

خطیب‌زاده تصریح کرد: آنچه که برای ما در این مسیر چراغ راهنما و چارچوب حرکت خواهد بود، منافع ملت بزرگ ایران است. این منافع، چارچوب‌های مذاکرات و توافق خوبِ نهایی را مشخص می‌کند

درخواست روسیه باید در کمیسیون مشترک بررسی شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد درخواست روسیه در مذاکرات وین هم گفت: درخواست مطرح شده از سوی روسیه، به صورت رسمی، شفاف و علنی گفته شده است و ما دریافت کرده‌ایم و باید در مورد آن در کمیسیون مشترک برجام بحث شود.

خطیب زاده در بخشی دیگر از صحبت های خود گفت: اگر ما در نقطه توافق قرار بگیرم به تمام ملت ایران با صدای بلند اعلام می کنیم. مباحث باقی مانده بین ما و آمریکا نیازمند اخذ تصمیمات سیاسی از سوی واشنگتن است. هنوز این تصمیمات اعلام نشده است و اگر این تصمیمات گرفته شود به وین برمی‌گردیم.

خطیب زاده گفت: ماهیچ چیزی را معطل برجام نکرده و نخواهیم کرد. پیش بینی من این است که تنفس ایجاد شده در مذاکرات وین طولانی نخواهد بود.

درخواست‌های شاذ امریکا

خطیب‌زاده درخصوص رسیدن به توافق گفت: زبان انگلیسی شما بسیار خوب است لطفا این ضرب‌المثل را ترجمه کنید و بگویید که منتشر کنند که آمریکا ابتدا باید برادری خود را ثابت کند و بعد ادعای ارث و میراث کند، ایالات متحده عضو برجام نیست که بخواهد درخصوص برجام، چگونگی برجام و اعضای برجام تصمیم بگیرد، بهتر است ابتدا عضو برجام بشود و ثابت کند که عضو متعهد برجام است و بعد درخصوص اعضای دیگر برجام صحبت کند.

وی ادامه داد: رویه‌های برجام کاملاً روشن است الان ما در نقطه‌ای قرار داریم که همه باید  کمک کنیم تا با تصمیم جمعی و به صورت اجماعی بتوانیم به یک توافق خوب برسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ایالات متحده درخواست‌های شاذ و عجیب در این مدت ۱۱ ماه به کمیسیون مشترک داده است و در آنجا بحث شده است. آمریکا می‌داند اگر درخواستی بدهد همیشه به صورت غیرمستقیم به کمیسیون مشترک می‌آید و معمولا آنجا بحث می‌شود.

ادامه دارد...

برچسب:

ترند

برجام

روسیه

سخنگوی وزارت خارجه

مذاکرت وین

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت