تصمیمات جدید مالیاتی برای اصناف

تصمیمات جدید مالیاتی برای اصناف

در نشست وزیر اقتصاد با فعالان بازار و روسای اتاق های اصناف سراسر کشور چه تصمیمات مهمی گرفته شد؟

امیر کشانی(سردبیر)

1401/03/24 | 00:03

نظری ثبت نشده

تصمیمات جدید مالیاتی برای اصناف

به گزارش گلدنیوز در جلسه چهار ساعته ای که دیروز با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رؤسای کمیسیون اقتصادی و فراکسیون اصناف و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس کل سازمان امور مالیاتی، رئیس اتاق اصناف کشور و بیش از ۵۰ تن از روسای اتحادیه‌های صنفی تهران و استانها برگزار شد‌، سید احسان خاندوزی گفت: سازمان امور مالياتي بايد ضابطه مند و شفاف و با اطلاعات و اسناد مثبته با اصناف برخورد کند و قطعا مسئوليت اثبات اينکه يک تراکنش مؤدي، آيا منجر به درآمد شده يا خير؟ بر عهده خود اين سازمان است که بايد برود و دلايل و شواهدي بياورد که از منظر اطلاعات رسمي کشور، اين منجر به درآمد شده است.

وي تصريح کرد: هر آنچه که سازمان امور مالياتي مبناي محاسبه ماليات قرار ميدهد بايد مبتني بر مستنداتي باشد که دوستان خود ما در اين سازمان بايد بروند آنها را پيدا کنند و به هيچ وجه نبايد توپ را در زمين مؤدي انداخت.

وزير اقتصاد با تأکيد بر اينکه سازمان امور مالياتي بايد ضوابط و ضرايب مربوط به نحوه محاسبه ماليات صنوف را در سراسر کشور، بصورت شفاف، منتشر و در اختيار آنها قرار دهد، گفت: حتي جلسات آگاهي و رفع سؤالات و شبهات ماليات سال ۱۴۰۱ (که در سال ۱۴۰۲ اخذ خواهد شد) بايد دو ماه قبل از شروع فصل ماليات سال آينده، برگزار شود.

خاندوزي در ادامه با بيان اينکه در مورد وصول درآمد هاي مالياتي استان ها، بناي دولت، نه فشار مضاعف به مؤديان خوش حساب، بلکه بر شناسايي مؤديان جديد و فرارهاي مالياتي بوده است، از رئيس سازمان امور مالياتي خواست، اين موضوع را به تأکيد، براي استان هاي سراسر کشور ابلاغ نمايد.

تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی تا 15 تیر

وي با اشاره به در خواست هاي متعدد نمايندگان صنوف و اتحاديه ها براي اعطاي فرصت بيشتر به مؤديان براي تسليم اظهار نامه مالياتي، از سازمان امور مالياتي خواست، اين مهلت را از  ۳۱ خرداد ماه تا ۱۵ تير ماه تمديد کند.

خاندوزي با اشاره به اقدام اين وزارتخانه براي افزايش مشمولان تبصره ماده ۱۰۰ قانون ماليات هاي مستقيم از ۳۰ برابر مندرج در قانون بودجه به ۱۰۰ برابر، گفت: اين اقدام با توجه به اين حقيقت صورت گرفت که با وجود کنترل چشمگير همه گيري کرونا در سالجاري، بسياري فعالان اقتصادي، در سال ۱۴۰۰ کماکان گريبانگير محدوديت هاي ناشي از اين بيماري بودند.

تشكيل كميته هاي سه نفره در استانها براي رسيدگي به شكايات مؤديان مالياتي

وزير اقتصاد در ادامه با اشاره به برخي گلايه هاي نمايندگان اصناف از نحوه و ضرايب محاسبه ماليات فعالان اقتصادي در استان هاي مختلف، دستور تشکيل کميته هاي سه نفره متشکل از رئيس اتاق اصناف و يا نماينده وي، رئيس يا نماينده اداره کل مالياتي استان و نماينده مردم استان در مجلس شوراي اسلامي را صادر کرد که وظيفه آنها حل و فصل اختلافات و رسيدگي به شکايات مؤديان مالياتي هر استان خواهد بود.

گفتني است، تشکيل جلسه و تعيين تکليف در مورد مصاديقي چون تغيير کدپستي فعالان اقتصادي، استفاده مشترک شرکاي تجاري از يک دستگاه پوز مشترک، تراکنش هاي بانکي بي ارتباط با فعاليت هاي تجاري و ...  بر عهده اين کميته ها خواهد بود که بنا بر دستور وزير اقتصاد از فردا (سه شنبه ۲۴ خرداد ماه) فعاليت خود را آغاز مي کنند.

خاندوزي عنوان داشت: بعد از پايان ۱۵ تير ماه، کميته هاي مذکور، مي توانند هر پيشنهادي در مورد بازنگري ضرايب مالياتي هر صنفي، بياورند، تا هر چه زودتر، بدون فشار به فعالان اقتصادي، موضوعات حل و فصل شوند.

تصمیمات کلیدی جلسه مالیاتی اصناف با وزیر اقتصاد

سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه ای مهمترین تصمیمات نشست روسای اتاق اصناف با وزیر اقتصاد را به شرح ذیل اعلام کرد:

۱- مهلت تسلیم اظهار نامه مالیاتی اشخاص حقیقی تا ۱۵ تیرماه با اخذ مجوز قانونی تمدید خواهد شد.

۲- سازمان امورمالیاتی نسبت به رسیدگی به اعتراضات اصناف در خصوص ضرایب فعالیت رسته‌های صنفی منتشره از سوی آن سازمان با قید فوریت اقدام خواهد کرد.

۳- اصنافی همچون نمایشگاه های اتومبیل، نمایندگی های بیمه، کافی نت ها، حق العمل کاران و… که واریزی پوز آنها لزوماً نشان دهنده فروش آنها نیست، از طریق اتحادیه های مربوط لوح‌فشرده فروش اعضاء خود را به سازمان امور مالیاتی تحویل نمایند.

۴- رونوشت کلیه بخشنامه های سازمان از طریق اتاق اصناف ایران در اختیار کلیه اعضاء اتحادیه‌های صنفی قرار گیرد.

۵- کمیته ای متشکل از رؤسای اتحادیه‌های صنفی در استان ها، مدیران‌کل مالیاتی استان ها و نمایندگان منتخب فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی به اعتراضات واحدهای صنفی رسیدگی خواهند کرد.

۶- ادارات کل امور مالیاتی با قید فوریت نسبت به شکایات واحدهای صنفی در خصوص اطلاعات مالی ثبت شده از آن ها در سامانه های سازمان یا مبالغ مالیات مقطوع تعیین شده رسیدگی خواهند کرد.

برچسب:

اتاق اصناف

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت