جدول زمانی ایران و احتمال مذاکرات غیرمستقیم با امریکا

جدول زمانی ایران و احتمال مذاکرات غیرمستقیم با امریکا

نقشه راه و جدول زمانی که جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده است باعث شده تا یک شرایط تنش‌آلود به سمت دیپلماسی سازنده سوق پیداکند.

امیر کشانی(سردبیر)

1401/04/05 | 00:04

نظری ثبت نشده

جدول زمانی ایران و احتمال مذاکرات غیرمستقیم با امریکا

به گزارش گلدنیوز، سفر مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا گمانه زنی ها در خصوص از سر گیری مذاکرات وین و احیای برجام را داغ کرده است.

گشایش در مذاکرات وین، دوباره به واسطه ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده است، قبل از تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وزیرخارجه ایران در سفر هند از ارائه نقشه راهی توسط تهران برای حل موضوعات باقی مانده و رسیدن به توافق خبر داده است.

در همین راستا، خبرنگار ایرنا اطلاع یافت که این نقشه راه با واکنش مثبت طرف‌های غربی مواجه شده است اما با این وجود آمریکایی‌ها به تصویب قطعنامه اصرار کرده و به جای کمک به حل مسائل، کلاف مذاکرات را پیچیده‌تر کردند.

اما در ادامه کار از طریق تعاملات تهران با اتحادیه اروپا، زمینه از سرگیری مذاکرات فراهم شد، که به نظر می‌رسد اساسا آن نقشه راه و جدول زمانی است که جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده است. به عبارتی تهران با ابتکار عمل خود از یک شرایط تنش‌آلود را به سمت دیپلماسی سازنده سوق داد. 

اظهارات جوزف بورل،مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا و همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در نشست خبری روز گذشته نشان داد که برآیند گفت‌وگوهای مفصل در تهران، مثبت بوده است و در این گفت‌وگوها که با حضور امیرعبداللهیان و علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان از طرف ایران و جوزف بورل و انریکه مورا از طرف اتحادیه اروپا برگزار شده است، طرفین موضوعات مربوط به سرگیری از گفت‌وگوها در یکی از پایتخت‌های منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادند. گفت‌وگوهایی که طبق احتمالات با میانجیگری یا تبادل پیام مذاکره کننده اتحادیه اروپا بین تیم های ایرانی و آمریکایی باشد.

بر اساس اظهارات وزیر خارجه کشورمان آنچه که برای تهران اهمیت دارد، انتفاع اقتصادی از برجام است و هر آنچه که به نفع ایران از توافق را تحت شعاع قرار بدهد، از منظر تهران غیرقابل قبول خواهد بود.

احتمال گفتگوهای غیرمستقیم بین ایران و امریکا

به گزارش خبرگزاری مهر، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با وبگاه خبری آکسیوس در واکنش به سفر «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و دیدارش با مقامات ایرانی، اعلام کرد که این احتمال وجود دارد که گفتگوهای غیرمستقیم بین آمریکا و ایران از سر گرفته شود.

مقام مذکور که نام وی فاش نشده است، در این باره گفت: این احتمال وجود دارد که مذاکرات غیرمستقیم با ایران از سر گرفته شود، اما تا زمانی که گزارشی کامل تر در این باره از تیم اتحادیه اروپا و پس از خروج آنها از ایران، نداشته باشیم، این مسئله مشخص نیست.

وی همچنین مدعی شد: ما آماده ایم تا فورا توافقی را که در وین درباره بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام مذاکره کردیم، منعقد و اجرا کنیم، اما ایران باید از خواسته هایی که فراتر از برجام است کنار بگذارد.

این اظهارات در حالی است که بورل در پیامی توئیتری به تشریح نتایج سفر خود به تهران پرداخت و افزود که در این سفر بن بست اخیر مذاکرات وین برای برچیدن تحریم‌های ایران رفع گردید.

رفع بن بست در مذاکرات

جوزف بورل در صفحه توئیتر خود نوشت: نتیجه مهم سفر من به ایران این است که بن بست اخیر را رفع کردیم و مذاکرات متوقف شده پیرامون برجام از سرگرفته خواهد شد.

وی روز گذشته و پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در پیامی توییتری بدون اشاره به انفعال اروپا در قبال تعهداتش به ویژه پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸ میلادی، نوشت که هدف اصلی سفرش «شتاب بخشیدنی جدید به مذاکرات و بازگرداندن توافق هسته ای برجام به مسیر اصلی آن» است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره ادامه داد: در دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران پیرامون ازسرگیری مذاکرات ایران و آمریکا در روزهای آینده با تسهیل تیم من برای حل آخرین مسائل باقیمانده توافق کردیم. روابط دوجانبه ما پتانسیل بسیار زیادی دارد، اما بدون برجام کارآمد، نمی توانیم روابط خود را به طور کامل گسترش دهیم.

مذاکرات برجام از وین به قطر منتقل شد

در همین رابطه نورنیوز، وبسایت نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نوشت: به نظر می‌رسد مهمترین دستاورد سفر بورل به تهران را باید در جلب نظر مقامات جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات و تلاش مجدد برای رفع مشکلات موجود برای نزدیک شدن به توافق جستجو کرد.

 اکنون و پس از پایان یافتن سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و اخباری که در مورد از سرگیری مذاکرات طی روزهای آینده منتشر شده، نگاه‌ها متوجه محل، روز و شکل برگزاری مذاکرات آتی است.

جوزپ بورل در این باره نیز بدون اشاره به جزئیات اظهار داشت: مذاکرات میان ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا در وین برگزار نخواهد شد چرا که گفت‌وگوها در فرمت ۱+۴ با آمریکا نیست.

او افزود: احتمالا این گفت‌وگوها در جایی نزدیک‌تر به خلیج فارس و به صورت مشخص‌تر در یک کشور حاشیه خلیج فارس برگزار می‌شود.

برخی اخبار رسیده به «نورنیوز» حاکی است با توجه به تلاش‌های مستمر قطر برای از سرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها، شانس دوحه برای میزبانی مذاکرات آتی بیش از سایر کشورهای حوزه خلیج فارس است.

برچسب:

برجام

اتحادیه اروپا

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت