ضربه طلایی به مسکو/ ممنوعیت واردات طلا از روسیه

ضربه طلایی به مسکو- ممنوعیت واردات طلا از روسیه

G۷ واردات فلز زرد را از روسیه ممنوع کرد.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1401/04/06 | 00:04

نظری ثبت نشده

ضربه طلایی به مسکو- ممنوعیت واردات طلا از روسیه

به گزارش گلدنیوز به نقل از دنیای اقتصاد ، روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا در جمع رهبران هفت کشور صنعتی جهان اعلام کرد: این کشورها وارادات طلا از روسیه را ممنوع خواهند کرد. هدف از این اقدام توقف تهاجم مسکو به خاک اوکراین اعلام شده است.

از ابتدای جنگ در ۲۴فوریه سال جاری میلادی، غرب تحریم‌های مالی و اقتصادی متعددی را علیه روسیه وضع کرد. در حال حاضر رهبران هفت کشور صنعتی جهان در اجلاس موسوم به G۷ در مونیخ آلمان حضور یافته‌اند. تحریم‌های جدید می‌تواند بازار جهانی طلا را تحت تاثیر قرار دهد و عواقب مالی قابل توجهی برای روسیه به همراه داشته باشد.

درحالی‌که پیش از این رهبران کشورهای غربی دسترسی اقتصاد روسیه ر از شبکه مالی جهانی (سوئیفت) قطع کرده‌‌اند و محدودیت‌هایی بر واردات انرژی از این کشور وضع شده است، به نظر می‌‌رسد این اقدامات نتوانسته است مسکو را مجاب کند از خاک اوکراین عقب‌نشینی کند. به نظر می‌رسد هدف از تحریم‌های جدید بر واردات طلا از روسیه افزایش فشار بر این کشور و بالابردن هزینه‌های حمله نظامی به خاک اوکراین است.

G۷ واردات فلز زرد را از روسیه ممنوع کرد

 رشد روبل

غرب در تلاش بود تا با اعمال تحریم‌‌های مختلف علیه اقتصاد روسیه، این کشور را وادار به توقف جنگ کند. در ابتدا، سیاست‌‌های اعمالی موثر بوده و روبل حدود ۵۰درصد از ارزش خود را از دست داد. اما سیاست‌‌های اعمالی این کشور موجب شد که تاب‌‌آوری اقتصاد در برابر تحریم‌‌های اعمالی افزایش یافته و همین موضوع باعث ترمیم قیمت روبل طی حدودا ۵۰ روز شد. پس از آن به مدد سیاست‌‌های بانک مرکزی، قیمت روبل در یک موج صعودی قرار گرفت و همین موضوع قیمت این ارز را به سقف ۷ ساله خود رساند.

دو ابزار اساسی بانک مرکزی روسیه برای کنترل تورم در دوران جنگ، طلا و نرخ بهره بود. پیش از جنگ، روسیه ذخایر طلای خود را با سرعت افزایش داده؛ به‌طوری‌که ارزش کل ذخایر طلای این کشور به ۶۳۸میلیارد دلار رسید. با آغاز جنگ، بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را تا ۲۰درصد افزایش داد که بتواند تورم را از سوی طرف تقاضا اقتصاد کنترل کند و سپس این کشور برای تامین نیازهای اساسی خود به مبادله با طلا روی آورد.

همین موضوع موجب شد که ذخایر طلای این کشور به‌‌شدت توسط دولت‌های غربی مورد توجه قرار گیرد و از این نظر به یکی از مهم‌ترین مسائل غربی‌‌ها تبدیل شد. حال سیاستمداران اروپایی که آسیب سنگینی را از سوی جنگ روسیه و اوکراین متحمل شده‌‌اند، امیدوارند تا با تحریم طلای این کشور، چرخ اقتصاد آن را کندتر کنند.

 توافق G۷ بر سر طلا

تا پیش از این تمرکز تحریم‌‌ها روی نفت و گاز روسیه بود. اما نادیده‌‌گرفتن وابستگی شدید اروپا به واردات انرژی از روسیه موجب شد که تحریم‌‌ها با مشکل مواجه شوند؛ چراکه قطع کامل وابستگی به این کشور، بسیار زمانبر بود. حال طلای این کشور نیز مورد توجه قرار گرفته است.

روسیه دومین تولیدکننده بزرگ طلای جهان است و حدود ۱۰درصد از خروجی تولیدات این فلز ارزشمند در جهان به این کشور اختصاص دارد. همچنین به گزارش رویترز ذخایر طلای این کشور از سال۲۰۱۴ تاکنون ۳برابر شده است.

به همین منظور سران گروه G۷ در تازه‌‌ترین نشست خود تصمیم گرفتند تا طلای این کشور را نیز به لیست تحریم‌‌های خود اضافه کنند تا بتوانند جلوی واردات کالاهای اساسی به این کشور را بگیرند.

انتهای پیام/

برچسب:

معدن طلا

روسیه

پوتین

G7

ممنوعیت واردات طلا

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت