سفر بایدن به خاورمیانه و آینده برجام

سفر بایدن به خاورمیانه و آینده برجام

بلومبرگ خبر داده است که مذاکرات برای رفع تحریم‌ها و احیای برجام احتمالاً بعد از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه دوباره آغاز خواهد شد.

امیر کشانی(سردبیر)

1401/04/13 | 00:04

نظری ثبت نشده

سفر بایدن به خاورمیانه و آینده برجام

بر اساس اعلام کاخ سفید، جو بایدن در اولین سفرش به عنوان رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه، در تاریخ ۱۳ تا ۱۶ جولای (۲۲ تا ۲۵ تیر ماه) به منطقه غرب آسیا و مشخصا اسرائیل، کرانه باختری و عربستان سفر خواهد کرد.

به گزارش گلدنیوز، رژیم صهیونیستی و برخی رسانه‌های غربی و عبری در تلاشند تا سفر بایدن به غرب آسیا و نشست برخی کشورهای منطقه با حضور رییس جمهور آمریکا در عربستان سعودی را به شکل‌گیری ائتلافی خیالی علیه ایران ارتباط دهند حال آنکه بررسی مواضع اعلام شده از سوی رهبران کشورهای منطقه نشان می‌دهد چنین طرحی در دستور کار نشست ریاض نیست.

به گزارش نورنیوز، در آستانه سفر بایدن به منطقه غرب آسیا «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی «النهار» گفت: صحبتی درباره سامانه دفاع منطقه‌ای که اسرائیل بخشی از آن باشد وجود ندارد.

او در پاسخ به سوال النهار مبنی بر تشکیل ائتلاف عربی-اسرائیلی برای مقابله با ایران تأکید کرد: اردن درباره ائتلاف عربی با مشارکت تل‌آویو برای مقابله با ایران، چیزی نشنیده است.

پس از انتشار خبرهایی درباره احتمال تشکیل «ناتوی خاورمیانه» برای مواجهه با ایران، منابع مصری خبر دادند تشکیلات نظامی مصر و ساختار سیاسی آن با هرگونه درگیری نظامی با ایران مخالف است.

هدف از سفر بایدن چیست؟

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن در گفتگو با خبرنگاران در خصوص اهداف سفر بایدن به منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) گفت: ما در این سفر به دنبال ایجاد یک سپر دفاعی موشکی نیستیم.

وی در عین حال مدعی شد: البته یکپارچگی و همکاری عمیق‌تر میان همه کشورهای منطقه در برابر تهدید ایران از جمله تهدید موشکی این کشور، اولویت واقعی این دولت آمریکا است و ما انتظار داریم هنگام سفر رئیس جمهوری به منطقه این مساله را دنبال کنیم.

سرانجام احیای برجام

بلومبرگ خبر داده است که مذاکرات برای رفع تحریم‌ها و احیای برجام احتمالاً بعد از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه دوباره آغاز خواهد شد. بدون شک مذاکرات برای احیای برجام ادامه خواهد داشت، با این حال زمان برای احیای آن رو به اتمام است.

به تازگی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در توییتی نوشته است: «پس از بیش از یک سال مذاکره، خطر عبور نکردن از خط پایان را داریم. ما باید در اسرع وقت توافق را منعقد کنیم و به اجرای کامل برجام برگردیم.» از سوی دیگر علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در صفحه شخصی خود در توییتر، نوشت: هر قدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاماً تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد. برای اتمام کار، تصمیم‌های مشخصی وجود دارد که طرف‌های غربی باید بگیرند.

مذاکرات در دوحه را می‌‌توان اینگونه تفسیر کرد که مذاکرات نه پیشرفت داشته نه با شکست روبرو شده است. در واقع این بار که ایران و آمریکا با واسطه گری اروپایی‌ها مذاکره غیر مستقیمی را آغاز کردند، دست به ارائه حداکثر خواسته های خود زده اند. به همین دلیل پایان این دور از مذاکرات با تنش همراه بوده است.

در هر حال هنوز مذاکرات ادامه دارد و در نهایت باید دید آیا تهران و واشنگتن با شرایط پیش آمده به توافق می‌رسند یا خیر؟

برچسب:

ترند

برجام

بایدن

توافق هسته ای

سفربایدن به خاورمیانه

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت