میزان افزایش حقوق کارگران در سال 1402

میزان افزایش حقوق کارگران در سال 1402

جلسه شورای عالی کار جهت تعیین حداقل حقوق کارگران در سال 1402 و تشکیل کمیته مزد در روز اول بهمن ماه تشکیل می شود.

امیر کشانی(سردبیر)

1401/10/28 | 00:10

نظری ثبت نشده

میزان افزایش حقوق کارگران در سال 1402

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز) در حالی که برخی نمایندگان مجلس از افزایش ۲۰درصدی مزد کارگران در سال ۱۴۰۲ خبر داده بودند اما این رقم از سوی نمایندگان کارگری در شورای عالی کار رد شد و حالا باید منتظر باشیم تا ببینیم آیا افزایش حقوق کارگران در سال 1402 نیز مانند سال گذشته ارقام بالا و هماهنگ با تورم را خواهد داشت یا نه ؟

تورم 43 درصدی و افزایش حقوق کارگران

یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران، میزان تورم است. مطابق ماده ۴١ قانون کار، دستمزد کارگران باید بر پایه نرخ تورم و سبد هزینه زندگی خانوار کارگری تعیین شود. با توجه به تورمِ ۴۲.۳ درصدی در ایران، اگر افزایش حقوق ۲۰ درصدی کارگران و کارمندان به تصویب برسد، آنها با چالش‌های فراوانی روبه‌رو خواهند بود. از طرفی با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و آغاز موج تعدیل کسب‌وکارها، کارفرمایان نیز برای پرداخت افزایش حقوق باید تصمیمات سختی اتخاذ کنند.

به گزارش روزنامه شرق، هادی ابویف نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه نشست شورای عالی کار شنبه اول بهمن ماه برگزار می شود گفت:دستورات جلسه این نشست تصمیم گیری درباره تشکیل کمیته مزد است.

ابوی با بیان اینکه افزایش 57درصدی دستمزد در سال 1401 با افزایش قیمت کالاها خنثی شد، گفت: دستمزد کارگران حتی تا خط فقر هم فاصله زیادی دارد؛ چگونه می‌تواند تورم ایجاد کند؟ تورم زمانی ایجاد می‌شود که پول مازاد در جامعه باشد، اما دستمزد کارگران به‌اندازه‌ای نیست که امورات خود را بگذرانند.

لذا افزایش 20 درصدی در شرایط فعلی با مخالفت جدی جامعه کارگری روبرو شده است.

میزان افزایش بر مبنای 20درصد

با توجه به اینکه تنها عدد اعلام شده توسط نهادهای دولتی در مورد درصد افزایش حقوق ۲۰ درصد است، جدول زیر بر اساس همین درصد اعلام شده تنظیم شده است و در صورت اعلام درصد افزایش حقوق توسط شورای عالی کار و تصویب آن توسط مجلس، این جدول به‌روزرسانی خواهد شد.  

برچسب:

ترند

تورم

مصوبه شورای عالی کار

افزایش حقوق

افزایش حقوق کارگران

کمیته مزد

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت